V digitalizované společnosti tvoří vystupování na internetu nedílnou součást naší identity. Krom reálné osobnosti máme ještě tu digitální. Na té je zrádné, že ji nevytváříme jen my sami a nemáme nad ní vždy kontrolu. Dokonce nám ji může někdo ukrást. Jak by měla naše digi-identita vypadat a jak si ji co nejlépe ochránit?
Digitální identita je souhrn informací o naší osobě, které lze nalézt na internetu. Stejně jako máme každý svou osobnost v reálném prostředí – způsob chování, vlastnosti, dovednosti, interakce, práva a povinnosti nebo třeba náš vzhled – obdobně věci fungují i v prostoru digitálním. Svou digitální identitu si můžeme sami budovat, ale vytváří se i pasivně, bez ohledu na to, zda si to přejeme či nikoliv.
Ideálně by naše digitální identita neměla být příliš odlišná od skutečnosti. Uvádí se přitom, že 40 % lidí o sobě na internetu uvádí lživé informace. Do tohoto čísla přitom není zahrnuto celé spektrum lidí, kteří své virtuální Já pouze částečně přikrašlují.
Součástí naší digitální identity je veškerý náš projev v kyberprostoru: naše komentáře, lajky na sociálních sítích, články, které píšeme nebo aktivita, jíž vykazujeme. Třeba i naše ikona nebo fotografie na Facebooku je podstatnou součástí digitální identity. A ano, i ty opilecké fotky z vánočního večírku.
Zatímco dohledat minulost v reálném prostoru je docela těžké, v prostředí sociálních sítí je to mnohdy až směšně jednoduché. Sociální sítě jsou prvním zdrojem informací pro zaměstnavatele a „lovce hlav“ při náboru nových zaměstnanců, a to nejen ta „pracovní sociální síti“ LinkedIn. Stále populárnější formou sebeprezentace v digitálním prostoru je osobní webová stránka nebo blog.
Digitální stopy nemizí
A konečně existuje i pasivní forma digitální identity: stopy, které po sobě zanecháváme tím, jak používáme internet. Každý náš pohyb (a časem i pohled) v kyberprostoru je zaznamenán a hodnocen umělými inteligencemi. Naše digitální stopy nemizí. Na jejich bázi se algormitmy sociálních sítí rozhodují, jaké příspěvky a reklamy nám nabídnou. Svět, jaký potkáme na síti, se odvíjí od toho, kým jsme. Dřív jsme byli varováni, abychom na síti nesdíleli své osobní údaje jako je třeba rodné číslo. S nástupem éry dat takové doporučení ztrácí smysl. Výběr stránek, lajkování či komentování dodává zřizovatelům stránek podrobné informace o tom, kým jsme. Oproti tomu je zveřejnění rodného čísla detailem.
S tím, jak se stále výrazněji propojuje svět skutečný a ten digitální, důležitost digitální identity poroste. Už dnes je to dobře viditelné na celebritách a veřejně činných osobách: je to právě jejich digitální identita (budovaná často s pomocí celého marketingového týmu), co mnohdy v lidech utváří názor na jejich osobnost i v reálném prostředí.
S rostoucím rozšířením biometrického zabezpečení se ještě více propojí realita a digitální prostor: naše otisky prstů, skeny duhovky nebo žil v dlani budou nedílnou součástí naší digitální identity, která snadno poslouží k naší identifikaci uvnitř i vně světa internetu.
Péče o digitální identitu je vyčerpávající
Především během puberty je otázka identity velmi aktuální – je to období, kdy člověk hledá své místo ve společnosti. Pro dnešní teenagery jsou sociální sítě přirozeným veřejným prostorem, zde se hledají, poznávají. Z tohoto pohledu se nelze divit, že vytvoření správné selfie může trvat celé odpoledne. A pokud minutu po zveřejnění nemá dostatek lajků, znamená to, že jsem ošklivý/špatný/out/odsouzený. Hodnota sebe se odvíjí od reakcí druhých.
Na sociálních sítích se stáváme PR sebe sama. Neustálá starost o to, jak vypadám a jak působím, působí stres, produkuje strach, nejistotu a ztrátu sebevědomí.
Naše online identita nás reprezentuje v očích mnoha osob, více, než vlastně kdy může naše reálné já. Pečujme proto o ni poctivě a aktivně, ale s jistým nadhledem.
Doporučení pro rodiče:
Zkuste si odpovědět na tyto otázky, nebo si je pokládejte spolu s dítětem: Představte si svůj život bez technologií, obrazovek a strojů. Co vám zbyde? Jak souvisí vaše procházky internetem s tím, kdo jste? Vyjadřuje to, kdo jste, váš LinkedIn nebo váš facebookový profil?
Několik tipů, které se mohou hodit i proti internetovým „predátorům“, o nichž se dnes tolik mluví:
Více na této kartě, klikněte na ni:
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.