přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Septimánky o povinné maturitě z matematiky: Obor vysoké školy si zvolit můžeme, ale maturitní předměty ne? To nedává smysl

Ohledně povinné maturity z matematiky stále není jasno. Ministr školství Robert Plaga navrhl její zrušení s odkazem na to, že je nejprve potřeba změnit pojetí výuky matematiky, aby studenti předmětu skutečně rozuměli. Podle jiných by se povinná matematika zavést měla, jinak bude Česko zaostávat za světem. Co si o tom myslí ti, kterých se to týká nejvíc? Zeptali jsme se dvou septimánek z pražského Gymnázia Thomase Manna, které čeká maturita příští rok - jejich názory jsou zajímavě protikladné.

Anne-Marie Krchov: Obor vysoké školy si zvolit můžeme, ale maturitní předměty ne? To nedává smysl.

Nejen já, ale asi i většina studentů třetích ročníků gymnázií si klade stejnou otázku. Budeme maturovat z matematiky povinně? Můj názor je, že matematika jako maturitní předmět je vhodná pouze pro některé studijní obory. Samozřejmě, že ji budou potřebovat ti, kteří se vydají cestou technických oborů či přírodních věd. Já bych chtěla studovat skandinavistiku, takže si jen s obtížemi dovedu představit, k čemu by mi tak asi byly pokročilé znalosti matematiky.

Když si můžeme svobodně zvolit obor studia na vysoké škole, proč bychom si stejně svobodně nemohli zvolit maturitní zkoušku z matematiky či cizího jazyka?

Hlavním argumentem příznivců státní maturity z matematiky bývá přesvědčení, že maturita obsahuje základní vědomosti, které by měl znát každý maturant. Já tento názor nesdílím. Matematika je exaktním oborem, stejně jako fyzika či chemie. V případě těchto dvou se však o povinné maturitě nikdy neuvažovalo. V čem je tedy matematika tak výjimečná?

Ještě více mi ale vadí to, že naši političtí představitelé nejsou schopni již několik let odpovědět jasně na otázku, zda povinná maturita bude či nikoliv. Od nás jako od studentů se vyžaduje schopnost rozhodování a obhajování našich názorů, avšak ani Poslanecká sněmovna, ani Senát nám rozhodně nejdou příkladem.

Od nás jako od studentů se vyžaduje schopnost rozhodování a obhajování našich názorů, avšak ani Poslanecká sněmovna, ani Senát nám rozhodně nejdou příkladem.

Jediný, který na toto téma znovu upozornil, byl nejmladší poslanec Dominik Feri. Možná má pro nás větší pochopení díky svému věku. Nicméně ani odpověď ministra školství uspokojivá nebyla. Zbývá nám posledního půl školního roku do momentu, kdy musí být jasně rozhodnuto. Všichni očekáváme nějaké jednoznačné odpovědi, ty však od našich politiků nedostáváme. 

Jsem ochotna podpořit názor, že povinná maturita z matematiky někdy bude možná. Avšak tento krok vyžaduje změnu celého systému výuky matematiky, a to už od základní školy. Pouze pak, dlouhodobým způsobem studia, si studenti matematiku osvojí. Za současného stavu jsem proti. 

Anne-Marie Krchov studuje v septimě Gymnázia Thomase Manna v Praze, příští rok ji čeká maturita. Věnuje se jezdectví, cestování a studiu cizích jazyků. Díky rodinným vazbám často cestuje do severských zemí a v budoucnu by se chtěla věnovat skandinavistice.

Veronika Wieser: Státní maturitu z matematiky provází negativní PR, já bych ji brala radši než maturitu z češtiny

Poté, co se povinná maturita z matematiky navrhla, se tolik studentů vzbouřilo, že debaty a diskuze pokračují dodnes. I mě tento návrh z počátku rozhodil, ale je opravdu tak nesmyslný, jak mnoho studentů tvrdí? 

Samozřejmě je tady největší problém se žáky, kteří se matematiku učí nazpaměť, místo aby se snažili pochopit principy. Ať už to je chyba učitele nebo žáka, myslím si, že každý z nás někoho takového zná. A je jasné že takový člověk, kterému matematika zrovna nejde, se z povinné maturity bude stresovat. Navíc vidím velký problém v tom, že spousta lidí mluví o matematice negativně a nahání tak zbytečně strach ostatním. 

Být zákonodárci, možná bych se k maturitě postavila jinak a zvážila úvahu, zda by si studenti nemohli vybírat mezi maturitou z matematiky a maturitou z českého jazyka.

Ale podle mě problém není jen u žáka, který se na tuto změnu musí připravit, ale také u ministerstva školství a u škol samotných. Je třeba učit matematiku tak, aby ji žáci a studenti skutečně pochopili. I naše škola se musela přizpůsobit a zavést více hodin matematiky, abychom si byli jistí, že probereme všechnu potřebnou látku. Fakt, že se povinná maturita z matematiky bude týkat i maturitního ročníku 2020/2021, mi ovšem přijde docela drsný, protože mnozí studenti momentálně nemají dostačující vědomosti a během jednoho roku bude velmi těžké se dostat na takovou úroveň, aby maturitu v pohodě zvládli.

Na druhou stranu se možná málo ví, že povinný by byl pouze didaktický test z matematiky, a ten není zdaleka tak těžký, jako je ústní zkouška u školní části. Věřím, že v tomto rozsahu se to naučit dá. Dívala jsem se na nějaké učebnice pro přípravu k maturitě a přijde mi, že úlohy nijak těžké nebo zákeřné nejsou a sama si myslím, že bych je zvládla. 

Být zákonodárci, možná bych se k maturitě postavila jinak a zvážila úvahu, zda by si studenti nemohli vybírat mezi maturitou z matematiky a maturitou z českého jazyka. Já sama bych si určitě vybrala povinnou maturitu z matematiky.

Veronika Wieser je rovněž septimánkou na pražském Gymnáziu Thomase Manna. Loni se zúčastnila výměnného pobytu v Jižní Koreji, kde se učila jazyku i tradicím. Zajímá se o kulturu, ráda tancuje a vaří asijská jídla. V budoucnu by ráda studovala v zahraničí.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s