Peníze, mentoři a kvalitní vzdělávání pro učitele. To jsou odpovědi známého lektora Marka Hermana na otázku, co chybí českým školám. Sám učil sedm let na gymnáziu v moravskoslezském Bílovci a odešel, když se dostal na hranici vyhoření.
„Šel jsem kolem šatny, tam se smála děcka a mně to vadilo. Tak jsem věděl, že je zle,“ popisuje, co předcházelo jeho rozhodnutí ze školy odejít.
Háčků bylo víc. Tak například finance. „Z platu učitele jsem si nemohl ani dovolit vzít své dcery do bazénu, vstup stál 115 korun.“
Na učitelskou dráhu se navíc necítil dobře připraven. „Na pedagogické fakultě jsem měl takzvané vynikající studijní výsledky, měl jsem státnice z pedagogiky, z psychologie, ale nastoupil jsem do školy a s hrůzou jsem zjistil, že vůbec nevím, jak se učí. A byl jsem strašně naštvaný, že mi to na fakultě nikdo neřekl,“ vzpomíná.
Českým školám dále podle něj chybí mentoři. „Někdo, kdo umí učit, půjde k vám do třídy a dá vám zpětnou vazbu. Za sedm let na gymnáziu jsem neměl ani jednu supervizi. Teď přednáším na VŠE a tam naopak není jediná hodina, kde bych supervizi neměl. A tak to má být - nahoru se člověk dostane tahem, ne tlakem."
Podívejte se na celý rozhovor z projektu LOLO třída:
https://www.youtube.com/watch?v=LJdSXk2cixk&feature=youtu.be
Marek Herman vystudoval pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity. Poté učil sedm let na gymnáziu v Bílovci. V současné době pořádá přednášky na téma výchovy předškolních dětí, napsal knihu Najděte si svého marťana. Přednáší také na Univerzitě Palackého v Olomouci a na pražské VŠE.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.