přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Rozjezd vlastní firmy stojí peníze. Kdy může podnikatelkám pomoci crowdfunding?

Napsáno pro Fingood

Navzdory snahám o genderovou rovnost se ženy stále potýkají s předsudky hlavně v pracovním prostředí, kde jsou v menšině. Mužské ego často vede k přesvědčení, že muži jsou v podnikání schopnější, což nemá opodstatnění, říká Ondřej Kozel, COO společnosti Fingood. Fingood prostřednictvím své crowdfundingové platformy pomáhá podnikatelům a podnikatelkám dosáhnout na potřebné finance.

I když se snažíme o gender equality, pořád to mají ženy velmi těžké. Předsudky vůči ženám v mužském prostředí tady jsou a velkou roli v tom hraje mužské ego.Foto: Shutterstock

Co je investiční crowdfunding?

Jako se na donačních platformách dárci skládají na potřebné, v investičním crowfundingu se drobní investoři skládají na úvěry firmám a následně z toho profitují formou úroku. Je to způsob financování byznysu, kdy podnik nebo jednotlivec získá finance od širší veřejnosti. Za mě je to pořád ještě novinka vnímaná jako alternativa.

Jakou roli na trhu má Fingood? Jaký je váš hlavní cíl?

Fingood je druhá největší platforma u nás. Loni jsme profinancovali přes sto dvacet firem, letos je jich už tři sta, takže se dá říct, že obliba crowdfundingu rapidně narůstá. Propojujeme žadatele o financování a drobné investory. Náš cíl je umožnit malým a středním podnikům vyrůst, sehnat financování na českém nebo zahraničním trhu a nechat vydělat drobným investorům, kteří by jinak hledali jiné cesty, jak chránit finance před inflací, typicky akcie nebo spořicí účty.

Jaký přístup k financím mají malé a střední podniky vČesku?

Pro menší firmy může být náročné dokládat bankám tvrdá data, která nemusejí mít vždy k dispozici. Firma třeba nemá tak dlouhou historii nebo prostě nezapadá v bance do správné tabulky. My si dokážeme postahovat různá data z internetu, popřípadě se doptat na chybějící informace, a lépe tak posoudit bonitu potenciálního klienta. Když dám příklad restaurace, která potřebuje provozní finance nebo peníze na rozšíření provozu, můžeme se podívat do pokladního systému, ze kterého vidíme obsazenost stolů. I z toho můžeme usuzovat, jak se dané firmě daří a jaký má potenciál.

Foto: Fingood

Ondřej Kozel

COO společnosti Fingood. Ondřej Kozel je zkušený lídr s technologickým i manažerským přehledem. Jeho cesta ve Fingoodu začala jako CTO, kde vedl zásadní transformaci platformy na pokročilou technologii. Po roce a půl v této roli se přesunul do pozice provozního ředitele, kde dnes řídí denní operace a strategické směřování společnosti. Před příchodem do Fingoodu měl Ondřej na starosti zakázkový vývoj v oblasti bankovních technologií, kde přinášel inovativní řešení digitalizace a kognitivního rozpoznávání textu.

Vnímáte rozdílné možnosti v přístupu k financím u žen podnikatelek oproti mužům?

Z pohledu samotného financování ne. Ale jisté rozdíly tu jsou. I když se snažíme o gender equality, pořád to mají ženy velmi těžké. Předsudky vůči ženám v mužském prostředí tady jsou a velkou roli v tom hraje naše mužské ego. Máme často pocit, že chlap toho s firmou dokáže víc, právě proto, že je chlap. Přitom to nemá logické opodstatnění a já s tím nesouhlasím. Ještě pořád je ve společnosti zakořeněné, že když žena nějakým způsobem vybočuje z normy, pohlíží se na ni negativně. Když v generaci mojí mámy neměla holka v jednadvaceti dítě, byla divná. Když se dnes žena rozhodne upřednostnit kariéru, je divná. Ženy stále překonávají spoustu bariér, které chlapi vůbec nemusejí řešit. Obecně vnímám, že od žen se očekává spíš podnikání v oblasti péče a služeb, zatímco tvrdý byznys je spíš pro muže. Já jsem rád, že jsem mohl spolupracovat se spoustou úspěšných žen, které dokazují, že v podnikání je úplně jedno, jestli jste chlap, nebo žena. Dokonce si myslím, že žena může mít toleranci k riziku na lepší úrovni než muž. Primárně to ale není o genderu, jde o zkušenosti.

Podílí se Fingood na financování projektů, za kterými stojí ženy?

Několik takových projektů jsme měli. Nejznámější z nich je společnost Decoled, která vytváří světelné dekorace. U investorů se setkala s velmi pozitivní odezvou. Ženy mají velkou soudržnost. Mezi našimi dvaceti tisíci investory máme zhruba čtvrtinu žen a je znát, že právě ony rády podpoří projekty jiných žen. Ale neznamená to, že to je jediná nota, na kterou takové projekty hrají. Nejdůležitější je dobrý byznys plán. Ženy často nestojí přímo v čele firem, které využívají platformu Fingood, přesto v nich ale hrají důležitou roli. Naše klienty tvoří ze sedmdesáti procent developerské projekty a stavařina je pořád hodně mužská záležitost. Nicméně v managementu se se ženami potkáváme. Například bez velmi schopných finančních ředitelek by se mnoho developerů neobešlo.

Co musí splňovat podnikatelka, která by chtěla financovat svou firmu pomocí Fingoodu?

Na jedné straně velmi podobné věci, jako kdyby žádala o peníze v bance. Musí doložit byznys plán, přehled toho, čeho už dosáhla, trestní rejstřík bez záznamu, také nesmí mít záznam o insolvenci nebo exekuci. Určitě nemůžeme crowdfunding vnímat jako poslední instanci v případě, že nám banka nedá peníze. Upřímně říkám, že pro určitý typ podnikání se crowdfunding nehodí, pro některý typ je naopak skvělou alternativou. Důležité je vidět jeho hlavní výhody.

Pro koho může být crowdfundingové financování jasnou volbou?

Příkladem je třeba záměr otevřít si restauraci nebo kavárnu. Ještě předtím, než byste ji fyzicky otevřeli, dostanete informaci, jestli je váš podnikatelský záměr vůbec zajímavý. Dostanete odhad na vaše zajištění, ocení se zástava, kterou do toho můžete vložit, a pokud to u nás splní určitá kritéria, vystavíme to na platformu. Tady je cesta trochu delší než v bance. Pokud vás banka schválí pro úvěr, rovnou čerpáte peníze. Když vás schválíme ve Fingoodu, znamená to, že vás vystavíme na platformě. A tady musíte prodat svůj příběh, svůj záměr a přesvědčit investory, že stojíte za to, aby do vás investovali. Právě v tom je ale velký benefit crowdfundingu. Už podle reakcí potenciálních investorů vidíte, zda má vaše plánovaná restaurace nebo kavárna v daném místě šanci, jestli o ni bude zájem. Pokud investory zaujmete, složí se vám na očekávanou částku, zároveň v nich získáváte i zákazníky. To je důležitý efekt crowdfundingu. Dozví se o vás obrovské množství lidí. Profinancovali jsme značku Bagind, která vyrábí kožené kabelky a batohy, a díky kampani získala nejen investory, ale i širokou klientelu. V tom vidím největší výhodu crowdfundingu oproti bankovnímu financování. Banka vám může půjčit levněji, ale máte od ní čistě jen peníze. Od nás máte komplexní marketingovou službu, jako jsou například profesionální produktová videa, která natočíme pro kampaň na Fingoodu a která potom můžete dál používat.

Pro koho to naopak není vhodná forma shánění peněz?

Nehodí se pro toho, kdo má nějaký škraloup. Je v platební neschopnosti, má záznam v rejstříku a podobně. Také se nehodí pro toho, kdo nedokáže přesvědčit „dav“, že stojí za investici. My projekt posoudíme, ale právě ten „dav“ rozhodne. Největším rizikem crowdfundingu pro podnikatele je, že neoslovíte investory a částka se nevybere. Také je potřeba zvážit, jestli budete mít dostatečné cash-flow, abyste zvládli splácet.

Pokud se rozhodnu zkusit financovat svůj projekt přes Fingood, jak to celé proběhne?

První kontakt je na stránce business.fingood.cz, kde vyplníte poptávkový formulář. Potom vás zkontaktuje náš obchodní zástupce, který s vámi vše probere. Už tady dostanete informaci, jestli se pro crowdfunding váš záměr hodí, nebo ne. Také s vámi vytvoří strukturu byznysu, tedy etapy, které budete potřebovat profinancovat. Poté dostanete indikativní nabídku v závislosti na ratingu, to znamená, za kolik jsme schopni vám peníze půjčit. V současné době půjčujeme za 10 až 12 %. Pokud je pro vás nabídka přijatelná, přejdete na analýzu risku, kde se snažíme identifikovat možná rizika pro investory. Na základě toho vydáme doporučení, zda váš projekt vystavit na platformě, nebo ne. Finálně rozhodne investiční komise. Pokud vás schválí, dostanete závaznou nabídku. Když ji přijmete, jdete na platformu. Budou se vám věnovat naši marketingoví specialisté, abychom váš projekt co nejlépe prodali. Prvních 24 hodin po vystavení se investiční příležitost zobrazuje držitelům priority passu, poté se otevírá všem investorům. Když se částka vybere, máme podle licence ČNB čtyřdenní ochrannou lhůtu pro investory, pokud by si svůj vklad rozmysleli. Po jejím uplynutí už můžete čerpat peníze. Všechno je pod notářským dohledem. Když dám příklad z poslední doby, který jsme profinancovali za 55 minut od vystavení na platformě, tak celý proces od prvního kontaktu po čerpání peněz trval čtrnáct dní. To je výrazně rychlejší než v bance.

Kolik z toho plyne Fingoodu?

Při načerpání peněz si bereme poplatek 3–4 % za zprostředkování úvěru. Ten je rozpočítán na dobu splácení, takže v případě úvěru s úrokem 10 % na čtyři roky zaplatíte Fingoodu jedno procento za rok. Investoři nám potom odvádějí 9 % z úroků. Může se to jevit jako obrovské číslo, jedná se ale o poplatky v řádech vyšších stokorun za celý rok.

Má crowdfunding vČesku budoucnost?

Podívejte se, jak rychle jsme schopni vybrat peníze na pomoc lidem v nesnázích! Češi mají v tomto ohledu dvě zásadní vlastnosti. Chuť pomáhat a chuť vydělat. Pomoc bereme jako pozitivní, chuť vydělat bývá chápána negativně, ale to bychom měli překonat. Vydělávat přece musíme a investice je jedna z forem, jak vydělat. Když spojíme tyto dvě vlastnosti, má u nás investiční crowdfunding veliký potenciál.

Popup se zavře za 8s