Opustila práci pro korporace i vlastní online agenturu a odešla řídit neziskovou organizaci Neposeda. Jana Hamplová v ní poskytuje klientům sociální služby pomocí technologií. Její aplikace pomáhají stovkám rodin v těžkých situacích.
„Nenapadlo mě, do jakého dobrodružství se pustím, když kývnu na vývoj aplikace pro jednu psychologickou poradnu,“ říká Jana Hamplová, kterou jednorázová pomoc kamarádce v sociálních službách nakonec přivedla ke zřízení neziskové organizace. Shodou náhod se pak její dočasná židle změnila na stálou a její mimořádná výpomoc na poslání.
„Začínala jsem jako kodérka webů a newsletterů, praxí jsem se dostala k programování a vývoji aplikací. Pracovala jsem pro velké firmy a vedla vlastní online agenturu a nakonec mě život paradoxně zavedl sem – do světa, kde technologickým vrcholem bylo využití excelovské tabulky,“ vzpomíná Jana.
„Vzala jsem to jako výzvu. Rozhodla jsem se, že svoje zkušenosti s vývojem IT nástrojů a analýzy dat využiju ve prospěch projektů, které sice nevedou k zisku, zato mají reálný dopad na životy konkrétních lidí.“ Neposeda poskytuje technologickou sociální službu v České republice. To znamená, že mobilními aplikacemi a dalšími technologiemi zpřístupňuje služby klientům a zjednodušuje jim jejich využití.
Když se nemají komu svěřit nebo bojují se závislostí. Když nemají na zaplacení nájmu nebo si nevědí rady v kritické životní situaci. Když jim covid vzal práci. Neposeda se v průběhu let vypracoval na organizaci, která pokrývá komplexní portfolio sociálních služeb. Zatímco v současném systému je podle Jany obvyklé, že se klient musí postupně obrátit na několik různých organizací nabízejících různé druhy podpory, tým Neposedy má ambici zastřešit vše, co lidem na cestě z průšvihu může pomoci. K multidisciplinární pomoci se inspiruje v zahraničí, například v Nizozemsku, Belgii nebo Estonsku.
Netýká se to přitom jen sociálně slabších rodin, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ty obvykle přicházejí s finančními, bytovými nebo výchovnými problémy. Na druhé straně totiž roste počet rodin ze středních a bohatších vrstev, které si nevědí rady s tím, jak řešit problémové chování dospívajících dětí, závislost na mobilu nebo návykových látkách, neúspěchy ve škole a podobně.
„Všichni žijeme ve velkém tlaku a ten se v různých rodinách projevuje různě. V naší lokalitě je například zástavba rodinných domů, kde mají děti málo vyžití, žijí v materiálním komfortu, ale často jsou ztracené a snadno se dostanou k závislostem. Pro ty je náš klub nebo naše poradna důležitým záchytným bodem,“ vysvětluje Jana.
K většině služeb se přitom klienti mohou dostat právě díky aplikacím, které Jana vyvíjí. Inspiruje se problémy, o kterých mluví její kolegové z terénu, a vychází z toho, že lidé dnes mají k aplikaci v mobilu často blíž než k webovým stránkám nebo nástěnce na úřadě.
Za uplynulé tři roky vyvinula Jana zatím tři mobilní aplikace, čtvrtou připravuje. Některé využívají přímo klienti, kteří mohou s psycholožkou řešit cokoliv, co je trápí, na chatovací lince důvěry. Další aplikace pak usnadňují práci Janiným kolegům – sdílením tras sociálních pracovníků v terénu nebo analýzou dat o klientech. Zvlášť tady má Jana ambiciózní plány i do budoucna. „V českých sociálních službách je zvykem sbírat kvalitativní údaje o klientech písemně do dlouhých souvislých popisů. My však díky aplikaci dokážeme sledovat konkrétní kvantitativní trendy a zhodnotit dopad našich služeb na život klientů. Čísla nám také pomáhají v komunikaci s úřady,“ vysvětluje.
„Sociální služby se musejí stát technologickými. S nastavením z devadesátých let dnes už nevystačíme. Díky chytrému využití technologií se můžeme více orientovat na prevenci, a ne jen ‚hasit požár‘,“ věří Jana Hamplová. „Víme například, že vzrostl počet dětí, které mají problém se šikanou v souvislosti s častým stěhováním, které je zase navázané na ztrátu práce rodičů. Dokážeme sledovat, co se ve společnosti děje, a také díky tomu predikovat trendy, které přijdou. Rádi bychom naše technologické řešení zdarma sdíleli i s dalšími poskytovateli sociálních služeb. Protože čím více dat budeme mít, tím relevantnější vypovídací hodnotu o stavu společnosti získáme, a můžeme tak navrhovat opatření – nejen my, ale hlavně kompetentní instituce,“ přibližuje Jana Hamplová svůj záměr sdílet hotové aplikace s kýmkoliv dalším, kdo o jejich využití bude mít zájem.
Zatím nejkomplexnější aplikaci pojmenovanou Neposeda spustí Jana Hamplová se svými kolegy v lednu 2023. Spojila v ní několik funkcí najednou – vyhledávání sociálních služeb řešících konkrétní životní problém, možnost anonymně kontaktovat sociálního pracovníka nebo adiktologa a rezervaci míst v tříměsíčních terapeutických skupinách.
„Představuji si konkrétní lidi, pro které aplikace tvořím. Například matku, která si neví rady s tím, že její malý syn se poprvé setkal s pornem. V aplikaci se může poradit s odborníkem, zjistit možnosti řešení a rovnou syna nebo celou rodinu objednat na konzultaci, pokud by k tomu byl důvod. Aplikace jim navíc zaručuje anonymitu, což je pro řadu rodin důležité,“ líčí Jana Hamplová. „Takový dopad moje komerční projekty neměly. Nebo jsem je neviděla,“ přibližuje důvod, proč jí práce ve složitém systému sociálních služeb přináší naplnění.
Jana Hamplová vyvíjí pro svou organizaci software vlastními silami a vzhledem k tomu, kolik by podobná služba stála od externí firmy, myslí si, že to tak ještě dlouho zůstane. „Sociální služby jsou jedním z mála oborů, kterého se IT vymoženosti zatím v podstatě nedotkly. To nám vývojářům dává obrovskou volnost. Cokoli si vymyslíme, můžeme realizovat a mít téměř stoprocentní jistotu, že to ještě nikdo před námi neudělal. Takovou zakázku už dnes v komerčním světě téměř nezažijete. V naší práci jsou navíc na prvním místě lidé, nikoliv zisk. Pro sebe si nemůžu přát víc,“ uzavírá Jana.