Čtenářstvo se ptá, odbornictvo odpovídá. Ve spolupráci s profesní organizací Učitelská platforma nabízíme možnost položit otázku týkající se školství a vzdělávání a získat na ni erudovanou odpověď od nejpovolanějších. Tentokrát řešíme otázky spojené s prezentací školy na sociálních sítích. Studující jsou v online světě doma, dokážou tvořit obsah, jaký se jim líbí, prakticky v reálném čase. Jenže co když se to vedení školy nelíbí?
V naší škole a školním parlamentu nastala tato situace, se kterou si nevíme rady:
Studující si chtěli založit vlastní instagramový účet, protože nebyli spokojeni s profilem školním, kde byly příspěvky od vedení umísťovány pozdě nebo ve špatné kvalitě. Komunikovali jsme to s vedením, ze bychom chtěli svůj vlastní a vedení řeklo, že to přece není potřeba.
Studující si ale přesto založili profil školního parlamentu a daří se jim získávat čím dal tím více sledujících a pozornosti. Došlo tak například k situaci, kde studující přidali příspěvek z exkurze na instagram dřív, než se příspěvek objevil na školním instagramu, protože na tom výletě byli a mohli postovat hned.
Na základě tohoto za nimi přišel zástupce školy, že se mu nelíbí, že ten příspěvek tam je dřív než na školním profilu, což se dá pochopit. Poté ale přišel s tím, ze takové příspěvky by měly být jen na oficiálním kanálu a ne na kanálu studujících, tam by měly být třeba jejich zkušenosti s výukou nebo další.
Nabídli jsme možnost vzájemného sdílení příspěvků, ale to vedení odmítlo.
Na pohovoru se zástupcem byly studentky, které instagram vedou, a nikdo další dospělý. A to i přesto, že školní parlament má plnoletého koordinátora, který by přece měl být součástí komunikace. Během rozhovoru dívkám zástupce sdělil, ze určitě jim nechce vyhrožovat, ale kdyby chtěl, tak jim může jejich účet nahlásit a dosáhnout jeho zablokování.
A já se ptám, má na to škola právo? Není školní parlament jako jakékoliv jiné svobodné medium, takže pokud neporušujeme GDPR a ani školní řád, měli bychom mít možnost publikovat všechny příspěvky?
Pojďme se podívat na více aspektů, které se problému dotýkají.
Právo na informace a svoboda projevuje jsou samozřejmost. Tedy studentům určitě nemůže být jakkoli zabráněno, aby si založili svůj IG účet a zde uveřejňovali příspěvky. Z dotazu vyvozuji, že toto právo reálně není dotčeno, vedení ale nechce, aby studenti zveřejňovali konkrétní obsah, jmenovitě fotky ze školních akcí. Zde by bylo dobré odrazit se od oficiálních školních materiálů, např. školního řádu, případně interních směrnice, které mohou takovéto počínání upravovat či omezovat. To, že vedení školy chce mít kontrolu nad prezentací oficiálních akcí školy, jakkoli je studenti hodnotí negativně z pohledu zpracování či kvality, je pochopitelný požadavek, ale měl by být někde specificky vymezen. Studentům bych tedy poradil, aby si interní směrnice školy pešlivě prošli.
Ani reportování o školních akcích ze strany studentů nemůže být bráněno v případě, že jejich účet nevystupuje jako oficiální kanál školy, nesnaží se jej nahrazovat či duplikovat a tuto skutečnost jasně stanovuje. Pokud si tedy založí například účet SkolaXY_Neoficialni a bude zřejmé, že jde o účet studentů, mělo by to být v pořádku. Ještě jinak řečeno, když si studenti vyfotí fotky na školní akci a umístí si je na své sociální sítě za předpokladu, že dodržují ochranu osobních údajů, pak jim v tom nelze bránit. Pokud ale vystupují jménem školy a prezentují akci z pohledu takovéto instituce, pak se vedení školy může ohradit a pravidla si interně nastavit, například právě ve vnitřních dokumentech či ve školním řádu.
Z dotazu zcela subjektivně vyvozuji jinou rovinu, která není úplně právní otázkou, ale spíš otázkou dospělého přístupu, respektu a spolupráce. Škola by určitě měla ocenit iniciativu studentů a hledat způsob, jak spolupracovat, ne jak je zastavit a demotivovat. Jakýkoli nátlak, např. hrozbou "nahlášení", je určitě velmi hraniční. Studenti mají iniciativu a chuť se podílet na životě školy, což by mělo být aktivně podpořeno, případně konstruktivně vysvětleno. Řešením by zde mohlo být sepsání jednoduchých pravidel školní komunikace na sítích, který bude platit jak pro školu, tak pro studentské iniciativy, případně sestavení nějakého typu mediálního týmu složeného z žáků a pedagogů, kteří budou vzájemně na tvorbě obsahu spolupracovat.
S pozdravem
Mgr. Ondřej Lněnička
ředitel ZŠ profesora Švejcara v Praze 12
Děkujeme Učitelské platformě za spolupráci! Pokud máte dotaz týkající se vzdělávání, pošlete ho na [email protected]. Do předmětu uveďte EDUporadna. Případně můžete využít kontaktního formuláře níže.