„Dobré věci nejsou jednoduché. Hezké věci nejsou jednoduché. A s tebou je všechno složité,“ říká Zdeňka svému vyvolenému. Příběh vztahu české vozíčkářky a pákistánského hráče FarmVille právě vstupuje do kin ve filmu Manželství a vypovídá hodně i o strachu české společnosti ze všeho odlišného a neznámého. Například z muslimské víry.
Jak se dá dohromady tak nepravděpodobný, přitom zjevně tak spokojený pár, jako je Zdeňka s Tabišem? V tomto případě je odpověď jasná a ještě nepravděpodobnější – při hraní online hry FarmVille. Tady se ti dva potkali už někdy kolem roku 2010. Nejdřív si jen vzájemně pečovali o virtuální zahrádky a společně zalévali mrkev a cibuli, poté se začali víc poznávat. Zasnoubili se v přímém přenosu přes Skype a v roce 2014 se vzali na Srí Lance. A tady jejich dobrodružství teprve začalo. Následoval totiž pětiletý boj s českými úřady o to, že nejde o účelový sňatek. A pětileté odloučení: ač byli Zdeňka s Tabišem v té době už manželé, mohli společně žít jen během svých každoročních, vzhledem k okolnostem proklatě krátkých dovolených na Srí Lance.
Bála jsem se, že ji Pákistánec bude chtít využít. Ale na rozdíl od všech úředníků, jsem se vypravila za Zdeňkou, abych zjistila, jak se věci mají.
Příběh Zdeňky a Tabiše zpracovala před třemi lety spisovatelka Iva Pekárková v románu Třísky. Se Zdeňkou se Pekárková seznámila poté, co napsala článek s názvem Proč si Češky berou Pákistánce? Vyšla v něm ze své londýnské překladatelské praxe, v níž se s podobnými případy setkávala, a mezi řadou bouřlivých reakcí dostala i dopis od Zdeňky, v němž jí vylíčila svůj příběh snahy dostat do Čech svého pákistánského manžela.
„Bála jsem se, že ji Pákistánec bude chtít využít, aby se dostal do Evropy. Ale na rozdíl od všech úředníků, kteří se ‚případem‘ zabývali, jsem se vypravila za Zdeňkou, abych zjistila, jak se věci mají,“ vysvětluje Pekárková, co ji nakonec přimělo změnit názor a pochopit, že v tomto případě o účelový sňatek nejde. Vstoupila spolu se Zdeňkou v jednání s úřady. Její román se stal součástí usilování o změnu úředních dojmů.
Mezitím už se opět i díky Pekárkové rozběhlo natáčení filmu Manželství, který po premiéře na Letní filmové škole vstoupil 9. září do českých kin. Pekárková tu figuruje jako spoluautorka námětu, autorkou filmu je Kateřina Hager, která film natočila společně s pákistánským dokumentaristou Asadem Faruqim. Součástí filmu jsou tak i autentické záběry z Karáčí, kde Tabiš žil se svou rodinou, než se mu podařilo dostat se do Česka za Zdeňkou. Do té doby se viděli jen několikrát na společné dovolené na Srí Lance. Do Tabišova rodného Pákistánu Zdeňka nemohla jet, byla by tu na vozíku příliš odkázaná na pomoc druhých.
Nový seriál HBO Bílý lotos je kriticky uznávaným televizním hitem. Překvapivě se nejedná o drama, ale o jízlivou komedii odehrávající se v luxusním přímořském resortu. Za smíchem se ale skrývá smutek a vnitřní nespokojenost se životem, která je společná bohatým i těm, kteří se o ně starají.
Empatická komedie o problémech privilegovaných baví i znepokojuje
Zdeňka je na vozíku od 23 let po těžké autonehodě. Ve filmu urputně bojuje o své právo na lásku, nápis „nezastavitelná“ na tričku ji přiléhavě charakterizuje jako ženu, která to v životě i přes nepřízeň osudu rozhodně nehodlá vzdát. S Tabišem překonávají nejen mnohaletou nedůvěru úřadů, ale i svých rodin. Rodičům Zdeňky vadí Tabišovo muslimské vyznání, rodičům Tabiše to, že nejde o domluvený sňatek, jak je v Pákistánu obvyklé. Všichni v jejich okolí předpokládají, že sňatek je pouze účelový. Až časem, pod tlakem dlouholetého úsilí dvojice o společný život, pochopí, že tu jde o víc.
Dlouholetou neústupnost úřadů prolomí až schůzka Zdeňky s novým ministrem zahraničních věcí Tomášem Petříčkem, následuje vcelku jednoduché kladné vyřízení Tabišovy žádosti o vízum. „Myslím, že žít v Evropě pro mě nebude problém,“ říká ve filmu Tabiš, i když jeho následující konfrontace s realitou Česka a Zdenčina města Aš je tragikomická. „Proč ta auta na dálnici pořád svítí? A ty opravdu piješ vodu z kohoutku?“ podivuje se nad místním běžným životem, nakonec se ale zdá, že si v Aši celkem zvykne.
Dokumentární film Manželství otevírá téma mezikulturních svazků, ale šířeji i téma partnerských vztahů v době internetu. Film Manželství v druhém plánu je i filmem o jednom z největších strachů současných Čechů, s kterým právě před volbami tak rádi pracují i populisté napříč politickým spektrem – strachu z migrace. Lze předpokládat, že právě i nedůvěra Čechů k muslimům může stát za dlouhým váháním českých úřadů nad udělením víza, které by cesty nepravděpodobných manželů po mnohaletém úsilí svedlo dohromady.
Podle výzkumu CVVM z roku 2019 strach z uprchlíků pociťuje 21 procent české populace, předvolební populistické strašení ale budí dojem, že se migrantů z muslimských či jiných zemí máme bát mnohem víc. Zdravý rozum napovídá, že bychom se podobným strachům měli naučit čelit – třeba tím, že blíže poznáme neznámé kultury, které v tradičně poněkud uzavřeném Česku nikdy neměly na růžích ustláno. I Zdeňka říká, že původní strach její rodiny z pákistánského „vetřelce“ se rozplynul po té, co jejího manžela rodina osobně poznala. „Největším problémem bylo vysvětlit to rodinám. Tam předsudky sehrály velkou roli, ale příjezdem Tabiše se vše otočilo k dobrému,“ vzpomíná Zdeňka.
„To, že jsme vyrostli v ‚civilizované‘ kultuře, neznamená, že nepodléháme atavistickým pudům,“ říká spisovatelka Pekárková, která sama žije v dlouholetém svazku s Nigerijcem Kennym a má s různorodými reakcemi okolí své zkušenosti. Říká, že zkušenost ji naučila, že se o těchto věcech musí psát a mluvit co nejvíc. „Musejí se znova a znova zdůrazňovat, protože lidé je nechtějí pochopit: přáli by si, aby bylo všechno pěkně rozškatulkované. A ono není.“
V každodenním životě v několikatisícovém Aši se pár podle Zdeňky s nepříjemnostmi či otevřeným rasismem nepotkává. „Žijeme si ve své sociální bublině a nikoho do ní nepouštíme,“ říká Zdeňka. „Máme štěstí, že naši přátelé nás berou takové, jací jsme. Navíc to odloučení prožívali celou dobu s námi, takže k žádným poznámkám nedošlo.“ Od natáčení filmu uběhly už dva roky, podle Zdeňky si s Tabišem stále užívají společně strávený čas, který tráví i s přáteli a rodinou. „Tím, že jsme celé roky nemohli být spolu, což si asi nikdo neumí představit, jsme rádi za každý obyčejný den,“ říká Zdeňka.
Film Manželství uvádí Asociace českých filmových klubů do kin 9. září.