konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Být jedinou ženou na place. Finále Plzeň a Girls in Film Prague oslavují výrazné české filmařky

18. září 2024

Filmový festival Finále Plzeň ve spolupráci s Girls in Film Prague představují novou festivalovou sekci Ženy a film věnovanou výrazným ženám české kinematografie. Protože na síle ženského pohledu záleží, také Heroine je hrdým partnerem této iniciativy. Festival se koná od 20. do 25. září, diváci na něm uvidí téměř čtyřicet premiér a předpremiér.

Ženám ve filmovém průmyslu se nevyhýbá ani sexismus na pracovišti.Foto: Colton Sturgeon / Unsplash

Síla vzorů a ženského pohledu

 „Když jsem přemýšlela, co je pro mě profesně i osobně natolik důležité, že bych to chtěla zprostředkovat festivalovým divákům, dospěla jsem k závěru, že přesně takovým tématem jsou pro mě ženy ve filmu, filmařky a jejich osobní inspirace,“ říká umělecká ředitelka festivalu Finále Plzeň Lenka Tyrpáková. Ke spolupráci na 37. ročníku této národní přehlídky audiovizuální tvorby proto oslovila Julii Markovou Žáčkovou a Dagmar Sedláčkovou z Girls in Film Prague, pro které jde o klíčové téma.

Ani ženám ve filmově-festivalovém okruhu se totiž nevyhýbají různá klišé. Lenka Tyrpáková coby matka dvou dětí, která se během předchozího působení na pozici festivalové dramaturgyně vracela do práce pár měsíců po jejich narození, si od některých mužů vyslechla poznámky, že „je teda pěkná matka, když se jede bavit na festival a dítě nechá doma“. Zásadní pro ni byl podporující přístup blízkého okolí. V tomto ohledu je příkladem pozitivní praxe i samotné Finále Plzeň, kde v rozhodovacím procesu hrají klíčovou roli právě ženy: v širším organizačním týmu pracuje přibližně sedmdesát lidí, z nichž je aktuálně čtyřicet čtyři žen, v nejužším vedení je poměr žen a mužů dvanáct ku pěti. 

Vstřícné jsou v rámci organizačních záležitostí týmu i pracovní podmínky pro rodiče malých dětí a tento mindset se pak přirozeně promítá i do skladby programu a vztahu k návštěvníkům s malými dětmi: kromě projekcí rodinných filmů a workshopů pro děti nabídne letos festival například minikino v hlídaném dětském koutku pro nejmladší diváky a pro děti do šesti let, které sdílejí sedačku se svým rodičem, je vstup na projekce zdarma.

Ze vzájemných brainstormingů mezi Finále Plzeň a Girls in Film Prague se pak zformovala finální podoba zcela nové sekce Ženy a film, věnovaná významným ženám v české kinematografii. Iniciátorky oslovily výrazné filmařky mladé generace a nabídly jim příležitost představit své zdroje inspirace a sebe samé v trochu jiné, intimnější perspektivě.

Ve čtyřech programových blocích se diváci budou moci potkat s herečkou Alžbětou Malou, která představí snímek Indiánské léto a jako svůj inspirační zdroj Tatianu Dykovou. Režisérka a výtvarnice Diana Cam Van Nguyen uvede producentku Pavlu Janouškovou Kubečkovou, která stojí za důležitým a oceňovaným dokumentárním filmem o paliativní péči Jednotka intenzivního života. Kameramanka Klára Belicová představí režisérku, producentku a střihačku Adélu Babanovou a pásmo jejích tří krátkých filmů Neptun, Zákon časuNávrat do Adriaportu. V neposlední řadě Julie Marková Žáčková a Dagmar Sedláčková představí režisérku Evu Sadkovou a její snímek Proměny nože. Každá z uvádějících vysvětlí, proč je daná žena jejím inspiračním zdrojem a proč by se jím mohla stát i mimo filmařskou komunitu. Po filmu si budou povídat o zkušenostech z filmařského zázemí a odpovídat na dotazy diváků.

Filmařky se zúčastní i panelové diskuse na téma Ženy v českém filmovém průmyslu, která proběhne v rámci odborného programu. Ve spolupráci s Asociací producentů v audiovizi budou na festivalu prezentovány výsledky studie Ženy v audiovizuálním průmyslu: hraný film, která zkoumá početní zastoupení žen v hlavních profesích u českého hraného celovečerního filmu za posledních třicet let a jejíž součástí je i soubor podrobných rozhovorů s filmařkami různých profesí a generací.

A jaké osobnosti ovlivnily Lenku Tyrpákovou? „Pro mě byly inspirací umělecká ředitelka KVIFF Eva Zaoralová a filmová kritička Galina Kopaněva. Měla jsem to štěstí strávit s oběma nějaký čas v mém formativním období, kdy jsem ve festivalovém světě začínala, a jsem za to vděčná. Byly to silné osobnosti, ženy, které si uměly získat respekt, neustrnuly s věkem, naopak jejich názory byly vždy intelektuálně podnětné.“

Girls in Film Prague

„K založení pražské pobočky Girls in Film nás vedla mimo jiné frustrace z nedostatku domácích ženských filmařských vzorů,“ říkají její zakladatelky, producentky Julie Marková Žáčková a Dagmar Sedláčková.

Mezinárodní organizaci Girls in Film (GiF), jež si klade za cíl etablovat ve filmovém průmyslu více žen, trans a nebinárních osob různých filmařských profesí, založila v Londýně původem slovenská producentka a kurátorka Nikola Vašáková. Od roku 2018, kdy vznikla pobočka GiF Prague, se buduje silná základna pro zlepšování pracovních podmínek žen ve filmovém průmyslu a zajišťování férových příležitostí pro všechny.

Zpočátku se iniciátorky potýkaly s nedůvěrou a nechápavými reakcemi na samu existenci takové platformy u nás. Jakmile však začaly mluvit o specifických zkušenostech či nepříjemných zážitcích, které s nimi konkrétní filmařky sdílely, a navíc k tomu předkládaly jasná, průběžně sbíraná data, pochybnosti se dařilo vyvracet. Postupně začaly spolupracovat i významnější festivaly nebo instituce jako Státní fond kinematografie. „Hodně lidí se nejspíš domnívalo, že jde jen o nějaký feministický trend, ale nám opravdu reálně záleží na změnách v prostředí, ve kterém samy působíme a pracujeme,“ dodávají.

I když se této činnosti mohou naplno věnovat jen ve volném čase, díky své vytrvalosti a pozitivnímu přístupu získaly pozici v českém prostředí unikátní a respektované platformy. GiF Prague je tzv. grassroots organizací, která mění systém „zdola“. Cílem není prosazovat rigidní kvóty, nýbrž pružně a praktickými nástroji diverzifikovat filmařské prostředí během vývoje i výroby filmových projektů.

Dnes se na GiF Prague obracejí producenti a producentky se žádostmi o doporučení nových členek štábů, a někteří dokonce začali platformu zahrnovat do svých distribučních strategií. Na to by v GiF rády navázaly založením databáze aktivních filmařek, přístupné producentům a producentkám se zájmem o nové profesionálky. Klíčovou aktivitou platformy je už od jejího založení propagace projektů, které hledají podporu, kurátorování přehlídek filmů začínajících filmařek a zviditelnění jejich úspěchů na sociálních sítích.

Po čem ženy (nejen u filmu) netouží

„Domníváme se, že situace se poměrně dost změnila. Sice se dodnes najdou skeptici, kteří se vysmívají nebo zpochybňují naše snahy, často se ale jedná především o starší muže, kteří nikdy nezažili a nezažijí pocit, jaké je to, být jedinou ženou v místnosti nebo na place plném převážně cis hetero mužů,“ říkají Julie a Dagmar.

Foto: Jana Plavec

Daria Kashcheeva: Věděla jsem, že budu dlouhá. Arogantní ale nejsem, mluvila jsem i za ostatní ženy

Rozhovor

Ženám ve filmovém průmyslu se nevyhýbá ani sexismus na pracovišti. I to byl pro GiF Prague podnět k uspořádání přednášky a workshopu s Itou O’Brien, mezinárodně uznávanou odbornicí na koordinaci intimity, která svými průkopnickými aktivitami mění pravidla hry u filmu. Jeden z nejčastějších předsudků, na které narážejí ženy převážně technických profesí, se týká jejich fyzické způsobilosti, celkové odolnosti nebo technologických dovedností. Velkým tématem je pak skloubení práce u filmu s mateřstvím. Podle Julie a Dagmar ukázala debata po projevu Darii Kascheevy na ceremonii Českých lvů, že je především úkolem producentů a producentek vytvořit pro filmařky, které se rozhodly stát matkami, takové podmínky, aby se s novou životní rolí nepřipravily o práci a kontinuitu u filmu.

Existují také studie poukazující na rozdíly ve výši rozpočtů, na něž dosáhnou ženy a na které muži. Ty dosvědčují, že oblasti hraného filmu vévodí muži, zatímco ženy dominují u snímků dokumentárních, které však pracují s mnohonásobně menšími finančními plány, což dokazuje jistou míru nedůvěry vůči režisérkám.

Žádný z těchto bludných kruhů nelze přetnout bez zkušeností nabytých na nejrůznějších projektech. Proto GiF Prague spustily mentoringový program s principem tzv. trainees, který je v mnoha zahraničních filmařských komunitách běžnou součástí produkční praxe. Zatím zprostředkovaly zhruba desítce mladých žen práci na natáčení reklam, filmů i hudebních videoklipů po boku zkušených režisérů nebo režisérek, producentů či producentek nebo kameramanů a kameramanek a s Asociací producentů v audiovizi (APA) pracují na dlouhodobějším rozvoji tohoto mentoringu.

Takto systematickými kroky rozmělňují GiF Prague stereotypy a předsudky spojené s působením žen u filmu, a pomáhají tak prorážet onen pověstný skleněný strop. Všechny tři ženy profesionálky – Lenka Tyrpáková, Julie Marková Žáčková a Dagmar Sedláčková – ze svých pozic pozitivně vnímají probíhající změny a současně vidí naději u mladé nastupující generace.

Popup se zavře za 8s