Čtení je činnost, kterou lze provozovat za každého počasí. Snese žár slunce i prudké deště. My ale přinášíme tipy na dvanáct knih, které jsou maximálně HOT. Co čtou letos v létě (skoro) všichni a vy byste měli začít co nejdřív?
Nejočekávanější třetí díl posledních let a zároveň završení rozsáhlého příběhu Karin Lednické je tady – Šikmý kostel 3. Románová kronika ztraceného města nás tentokrát zavede do let 1945–1961, v nichž stále sledujeme osudy hlavních hrdinů a jejich rodin. Kdo by měl pocit, že si z předešlých dvou dílů nic nepamatuje, má několik možností – buď si události osvěžit opětovným čtením předchozích knih, případně se snažit rozpomenout za pomoci rodokmenu otištěného na předsádce. Číst se však třetí díl dá i samostatně. Autorka na předešlé události sice navazuje, ale její psaní je přehledné a do vhodných míst citlivě klade retrospektivu, která pomůže v orientaci i čerstvému čtenářstvu.
Hornická sága Karin Lednické patří bezesporu k tomu nejlepšímu, co u nás za poslední roky v žánru literatury na pomezí beletrie a faktu vzniklo. A pakliže jste se nenadchli dosud, stát se to může právě teď. Kompletní románová série z Karvinska, stejně jako dokumentární drama Životice, které trilogii doplňuje, vyšly v autorčině nakladatelství Bílá vrána.
Kniha, kterou buď milujete, nebo nenávidíte. To je přesně Mateřství Sheily Heti. Pro jedny je to přelomová kniha bořící tabu a klišé o mateřství, pro druhé otravná autofikční šaráda kanadské spisovatelky, která odpovědi na zásadní životní otázky hledá v házení mincemi nebo ve focení předmětů každodenní potřeby na zvláštních místech. Málokterá kniha poslední doby si získala tak rozporuplné reakce, jisté však je, že pro velký zájem muselo nakladatelství Take Take Take pořídit její dotisk. Je tak již znovu k sehnání a vy si názor můžete udělat sami. To je totiž stejně nejlepší.
Druhou knihou o mateřství v našem výběru je pro mnohé čtenářsky přístupnější Eva německé autorky Vereny Kessler, která letos se svým románem navštívila i český veletrh Svět knihy. Příběh čtyř žen je zde vystavěn na fiktivních, ale velmi autenticky napsaných postavách, aktuálních etických a environmentálních otázkách i způsobech, jak o mateřství přemýšlet. Ačkoliv Eva pojednává o vážných tématech, je to lehce čtivý román, který otevírá mnoho otázek, na které však ne vždy dává odpovědi. Oceníte ho nejen v létě u vody, když na vás zrovna kamarádky s dětmi nemají čas, ale také kdykoliv jindy a v jakékoliv životní fázi. Vydal Prostor.
Do třetice (částečně i) o mateřství pojednávají knihy francouzské nobelistky Annie Ernaux Mladík + Událost a Paměť dívky. Jejich záběr je však mnohem širší, neboť autorka se v nich zabývá například i poměrně kontroverzními tématy, jako je vztah starší ženy se znatelně mladším mužem, zkušenost se zakázaným potratem ve Francii 60. let nebo ztráta panenství. V duchu jejího výroku „věřím, že každý zážitek, ať už je jakékoli povahy, má nezadatelné právo být zaznamenán“ je psaní Ernaux maximálně otevřené, surové, až brutální a zároveň věcné a dokumentární. Ačkoliv jsou její texty přiznaně autobiografické, jejich předností je zároveň schopnost vidět a uchopit události v širším, celospolečenském kontextu doby. Obě zmiňované knihy jsou velmi útlé, takže slibují i poměrně rychlý čtenářský zážitek. Annie Ernaux vydává v češtině Host.
Útlou záležitostí z Hostu je i Vyhoření Petra Šestáka. Jen tematicky se dostáváme úplně jinam – hlavním hrdinou je zde kurýr rozvážející po městě jídlo pro jednu z nejmenovaných rozvážkových platforem. A hlavním antihrdinou je auto. Vlastně hodně aut. Dílo na hranici žánrů pamflet – román – alegorie ale zdaleka není jenom hejtem na automobily nebo ekologickým manifestem, jak by se na první pohled možná mohlo zdát. Je především zběsilou jízdou (která se ostatně propisuje i do tempa a jazyka knihy) člověka moderní dobou, která je plná extrémů i vzájemného nepochopení. A také neschopnosti být k sobě prostě laskaví.
Koho by místo beletrie zajímala spíše data a informace, ať sáhne po Neviditelných ženách Caroline Criado Perez. V tomto bestselleru, který po pěti letech vychází konečně v češtině, zkoumá autorka příčiny genderové nerovnosti v domácnostech, na pracovištích, v lékařských ordinacích, politice i jinde. Kniha je postavená na stovkách případových studií z celého světa a napsaná energicky i vtipně. Pakliže jste doteď nevěřili, že patriarchát existuje, po přečtení této knihy vám bude konečně nad slunce jasné, že náš svět si muži stvořili pro sebe. Vychází v Hostu.
Neztratit se sama sobě je určitě důležité. Nakolik se to povedlo slovenské prezidentce Zuzaně Čaputové, můžete posoudit mimo jiné i v knižním rozhovoru s novinářem Erikem Taberym. Jejich dialog trval dva roky, během kterých spolu mluvili nejen o politice, ale také o ryze osobních, intimních tématech. K některým z nich se bývalá prezidentka vyjádřila vůbec poprvé. Kniha vyšla v Taberyho domovském Respektu.
Nejočekávanější memoáry poslední doby jsou rozhodně ty od Britney Spears. Jedna z nejpopulárnějších popových zpěvaček historie i kontroverzní celebrita v nich velmi otevřeně odhaluje svůj životní příběh – konečně podle sebe a svých vlastních pravidel. Snad. A nikoho v nich nešetří. Ženu ve mně vydalo nakladatelství Bourdon.
U celebrit ještě na chvilku zůstaneme. Pojďme se společně podívat, co čte americká herečka a producentka Reese Witherspoon ve svém populárním knižním klubu, který vede už od roku 2017. Ne všichni sice disponujeme tak dobrou angličtinou, abychom mohli číst v originále, ale to nevadí! Dva z titulů knižního klubu vyšly v češtině nedávno. Portrét novomanželky od irské autorky Maggie O’Farrell je historická fikce založená na skutečných postavách, kterou nedokážete odložit. Zabil, nebo nezabil patnáctiletou Lukrécii Medici její manžel? Co říká historie? A nemohlo být všechno trochu jinak?
I Slovník ztracených slov Australanky Pip Williams je historický román. Určený zejména všem, kteří milují slova. Hlavní hrdinka Esme vyrůstá bez matky a v podstatě pod stolem Skriptoria, ve kterém vzdělaní muži 19. století pracují na proslulém Oxfordském slovníku angličtiny. Pod stůl padají Esme kartičky se slovy, která se do slovníku nakonec nedostanou. Jsou totiž… příliš ženská! Oba historické romány vydalo nakladatelství Argo.
To nejzvláštnější nakonec. Kniha, která vás možná vyvede z míry. Kniha krve. Kim de l’Horizon získal*a za tento svůj literární debut Německou knižní cenu a my se vůbec nedivíme. Babiččina zhoršující se demence přiměje hlavní postavu románu, která se necítí být ani mužem, ani ženou, k zamyšlení nad rodinnou historií. A autor*ka o tomto zamyšlení píše vymykajícím se stylem i formou, pojednává o našem nehmotném dědictví, o tom, co k nám patří, aniž bychom chtěli: o příbězích, pohlaví, identitě, traumatech, jazyku nebo třídní příslušnosti. De l’Horizon volí fluidní, plynoucí způsob psaní. Nelehkého úkolu přeložit knihu do češtiny se mistrně zhostila Jana van Luxemburg a vydal ji Host.