Oslava každodennosti, radost z cest, návrat sytých tónů, estetika devadesátek. A také certifikace pro udržitelnou módu, více recyklovaných materiálů i second-hand nákupů. Shrnuli jsme letošní trendy.
Těší nás, že téma udržitelnosti získává v módní branži výraznější slovo. Svědčí o tom mimo jiné vzrůstající podíl recyklovaných materiálů, a to nejen těch syntetických, ale také bavlny, vlny a dokonce i lnu. Rozšíření a poptávka po recyklaci a obecně udržitelnějším přístupu v módním průmyslu vede ke zdokonalování technologií i zlevňování recyklátu, byť se jedná i o nevyhnutelnou cestu vzhledem ke vzrůstajícím cenám naprosto všech materiálů. Ty má na svědomí i současná pandemie způsobující výpadky ve výrobě i komplikace v přepravě.
Vlaštovkou rostoucího zájmu o férovou módu je také očekávaná značka udržitelnosti na oblečení a obuvi, kterou se po letech vyjednávání chystá představit Evropská unie. Informace o ekologické stopě produktu (Product Environmental Footprint, PEF) má zákazníkovi pomoci se při nákupu informovaně rozhodnout, aniž by musel rozlišovat mezi 230 environmentálními označeními, které momentálně v Evropě fungují. PEF metodologie se zaměřuje na 16 kategorií dopadu na životní prostředí, od znečištění vod po úbytek ozónu. Ač má návrh i své kritiky, potažmo návrhy na zlepšení, my se na výsledek každopádně těšíme!
Skvělou zprávou jsou i stále oblíbenější nákupy z druhé ruky, které představují nejdynamičtější trend na poli módy. Během příštích 5 let by měl tento prodej dle předpovědí narůst o více než 100 % procent a dosáhnout hodnoty 77 miliard dolarů.
A na jaké novinky v módě se můžeme těšit v nadcházející sezóně? Kolekcím udržitelné módy v obchodech Nila budou kralovat přírodní odstíny – terakota, rakytník, šalvěj. Oblíbenou ibiškově červenou doplní „studená“ fialová, bledě modrá, výrazná žlutá nebo královská modř. Ani milovnice neutrálních tónů nepřijdou zkrátka, vybírat si budou moci z tónů vanilkové, pískové či ocelově šedé. Potiskům pak dominují ty květinové, ale i kostka v mnoha provedeních.
„Obliba těchto barev souvisí jednak s potřebou odpoutat se již od nepříjemné a ubíjející pandemické šedi, jednak se stylovým tvaroslovím devadesátých a nultých let, která se dostala do popředí,“ komentuje trendy nákupčí Nily Jan Semerád. V aktuálních kolekcích sledujeme také posilující genderovou rozvolněnost i důraz na diverzitu, která je patrná již na první pohled v samotné prezentaci značek.
Zkraje sezóny posílíme v Nile nabídku lehkých svetrů a kardiganů z biobavlny i baby alpaky. Doplní je oblíbené pletené vesty nebo evergreen šatníků v podobě džínových bund. Rozšířený výběr slibují s nástupem letních měsíců také lněné modely od zavedených značek Maska, Ecoalf, Jungle Folk a McVerdi. Na své si již tradičně přijdou milovnice dalších přírodních materiálů – biobavlny, konopí nebo prodyšného Tencelu. Ze značek posílí nizozemský label Humanoid, libující si v asymetrii a variabilních způsobech nošení, nebo švédská stálice Filippa K. Její core řada elegantního „office wear“ zahrnuje skvěle padnoucí kalhoty, košile i trika, které lze nosit napříč všemi sezónami.
Nové kolekce budou bohatší ve výběru bot. Příznivci severských značek se mohou těšit na sandály a polobotky dánských firem Angulus a Bisgaard. Novinkou je pak značka salt+umber, která si získala světovou oblibu pro své boho sandálky a ručně proplétané nazouvací pantofle ve stylu babouche. Chybět nebude ani bohatý výběr tenisek z dílen VEJA, Novesta a Ecoalf. A třešinka na dortu jarních a letních outfitů? Rozšířená kategorie šperků! Na ty ale doporučujeme přijít se podívat osobně k nám do Nily, těšíme se na Vaši návštěvu.
Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – obchodem s udržitelnou módou Nila.