Víceletá gymnázia jsou v mnoha ohledech evropsky ojedinělou kličkou ve vzdělávacím systému. O jejich výhodách a nevýhodách se diskutuje prakticky od chvíle, kdy byla po revoluci obnovena: zatímco jejich zastánci argumentují lepším kolektivem, příležitostmi a rozvojem nadaných dětí, odpůrci poukazují na prohlubování společenských rozdílů a studie, podle nichž gymnazisté nemají výrazně lepší výsledky než jejich protějšky na „základce“. Proč po gymnáziích rodiče stále touží a jsou v současném Česku přežitkem?
Pokud se výsledky žáků očistí o vliv rodiny, tedy o to, z jakého socioekonomického prostředí dítě pochází, víceletá gymnázia nepřinášejí téměř žádnou přidanou hodnotu. Takový je závěr unikátní několikaleté studie CLoSE, na níž se podíleli výzkumníci z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Stejně chytré děti se stejným rodinným zázemím se tedy podle ní ve znalostech posunou stejně na gymnáziu i na základní škole. Odborníci tedy mají jasno – osmiletá gymnázia českému vzdělávacímu systému škodí, protože prohlubují nerovnosti ve vzdělávání tím, že odvádějí děti ze vzdělaných rodin mimo hlavní vzdělávací proud, a navíc nemají ani velkou přidanou hodnotu.
Řada rodičů ale nesouhlasí. Když se čas od času z řad zákonodárců začnou ozývat hlasy volající po zrušení gymplů, záhy se ukáže, že je takový krok politicky neprůchozí. Podle průzkumu agentury Median pro Člověka v tísni z roku 2018 si právě rodiče gymnazistů či těch, kteří své děti na gymnázium chtějí přihlásit, nejvíce uvědomují, jak negativně tento krok ovlivňuje kvalitu druhých stupňů základních škol: jakmile ze třídy zmizí přirození tahouni, kolektiv se oslabuje, připomíná Markéta Hronová v článku pro Heroine.
Mezi důvody, proč je osmileté gymnázium pro tolik rodičů jasnou volbou, se přitom řadí právě špatná zkušenost s devítiletkou. Existují školy, kde to jde: například Základní školu u svatého Štěpána v Praze 2 cíleně vyhledávají i rodiče nespádových dětí. Že žáci o žádné důležité znalosti nepřijdou, ukazují srovnávací testy od společnosti Scio, v nichž se pravidelně umisťují mezi deseti procenty nejlepších základních škol i víceletých gymnázií z celého Česka.
Pokud je ale úroveň základky pro dítě naprosto nedostačující, jsou rodiny ochotné podstupovat klidně i roční martyrium v podobě příprav a testů nanečisto. To v sobě skrývá nejen náklady časové, ale také finanční. Bez doučování a výukových materiálů totiž pověstné zkoušky od Cermatu dobře nenapíše ani génius. Podle programového ředitele vzdělávací organizace EDUin Miroslava Hřebeckého bude přibývat rodičů, kteří začnou víceletá gymnázia odmítat. A to zejména těch, jimž záleží především na duševním zdraví dítěte. Celý článek si můžete přečíst zde.