Čím těsnější džíny jsou, tím lépe se prodávají, prohlásil kdysi zakladatel módní značky Calvin Klein. Tímto mottem se hlavně v osmdesátých letech řídily i reklamy této společnosti. Například ta, ve které vystupovala tehdy patnáctiletá Brooke Shields. Oblečená jen v riflích v ní nevinným hlasem prohlásila větu: „Chceš vědět, co je mezi mnou a mými calvinkami? Nic.“ Dnes už by tento klip neprošel, respektive ne s tak mladou herečkou nebo modelkou. Jak jsme se posunuli ve vnímání nahoty v reklamách? A proč na ni stále nahlížíme jinak u žen a u mužů, jak ukazuje současná kampaň s hercem Jeremym A. Whitem?
Herec z populárního seriálu The Bear je v obou videích celkem málo oblečený. Reklamy jdou s dobovou estetikou a zároveň se drží toho, co značku Calvin Klein proslavilo: nahoty nebo alespoň náznaku nahoty. „Takováhle kampaň na spodní prádlo a džíny mě nijak nepohoršuje. Proč? Protože jako společnost jsme neměli nikdy důvod zpochybňovat, že když se svléká muž, není to laciné a podbízivé. Je to přece oslava jeho síly, fyzického zdraví a maskulinity. Mám to tak internalizované, že napasovat se do ‚férového‘ pohoršení nad jeho sexualizací mi v tomhle kontextu prostě nejde,“ píše v komentáři pro Heroine.cz Kateřina Paterová.
„Tváří dámské kolekce se staly influencerka Kendall Jenner a zpěvačka FKA twigs. Druhá jmenovaná je vyobrazená nahá jen s džínovou košilí padající jí z ramene a zakrývající přesně jen to, co musí, aby reklama ještě mohla viset třeba na autobusové zastávce,“ pokračuje autorka komentáře.
Calvinky, nebo nic – hlásá nápis na plakátu, a odkazuje tak na již dříve zmiňovanou herečku Brooke Shields. V případě FKA twigs si ale u britské odnože naší Rady pro reklamu lidé stěžovali na stereotypní zobrazení ženy jako sexuálního objektu a reklama byla ve Velké Británii následně zakázána. Jak na to reagovala FKA twigs? A kolik lidí si stěžovalo na reklamu s Jeremym A. Whitem? A proč stížnosti na mužskou objektivizaci autority neřešily? Více v komentáři na webu Heroine.cz.