Ještě bezmála tři týdny zbývají do chvíle, kdy se uchazeči o víceletá gymnázia dozvědí, jestli budou přijati. Mnozí rodiče do přípravy svých dětí investovali nemalé prostředky. Věří totiž, že každé víceleté gymnázium je lepší než každá základní škola. Výzkumy ale ukazují, že to není pravda.
„Když se podíváme na data České školní inspekce, která sledují výsledky testování dětí v pátých a devátých třídách základní školy a odpovídajícím ročníku víceletých gymnázií, vidíme, že 12 procent žáků a žákyň základních škol má na konci deváté třídy z matematiky i češtiny lepší výsledky, než jakých průměrně dosahují vrstevníci navštěvující gymnázia,“ píše pro Heroine.cz Kateřina Lánská. Už v roce 2017 zpracovali odborníci z Pedagogické fakulty UK v Praze výzkumnou zprávu CLoSE, kde zkoumali vzdělávací posun u 6 tisíc žáků víceletých gymnázií a druhých stupňů základních škol v matematice, jazykových a čtenářských dovednostech. Gymnazisté své vrstevníky překonávali jen ve čtenářství, v dalších oblastech byl posun podobný.
„Není těžké pracovat s výběrovou skupinou žáků nebo studentů z dobrého rodinného zázemí a poukazovat pak na jejich dobré vzdělávací výsledky. Skutečným učitelským uměním je dokázat posunout takové děti, kterým rodiče doma nemohou pomoci s domácími úkoly, zaplatit jim drahé doučování či další volnočasové aktivity pro jejich rozvoj,“ připomíná Kateřina Lánská. „Z šetření České školní inspekce víme, že takové základní školy, které toto umí, skutečně existují, i to, co mají společné.“
Čím se tedy vyznačují ty základní školy, které dokážou svoje žáky skutečně posouvat dopředu? „Jedním z velmi důležitých znaků těchto úspěšných škol je kvalita pedagogického vedení školy a sdílená vize orientovaná na kvalitu výuky. Tyto školy také prosazují spolupráci v pedagogickém sboru i s rodiči. Celkem 98 procent vyučujících z těchto škol odpovědělo kladně na otázku, jestli jsou ve škole spokojeni, a oceňovali přitom především vedení školy, soudržný kolektiv a dobré vztahy. Více než 90 procent žáků a žákyň těchto škol se domnívá, že jejich učitelům záleží na tom, kolik se toho naučí. Problémy ve škole se ředitelé snaží řešit, poskytují učitelům podporu, oceňují kvalitní práci a v hodnocení se zaměřují na dopad výuky na učení dětí. A většina z nich působila ve své funkci déle než deset let,“ shrnuje materiál ČSI Kateřina Lánská.
Jak se znaky úspěšných základních škol, které popisuje Kateřina Lánská, propisují do každodenního života konkrétních škol? Jak je vedou jejich ředitelé, na co kladou důraz, a co musejí denně zvládat jejich vyučující? Dočtete se na webu Heroine.cz.