Zhruba před dvěma lety laická veřejnost objevila společnost OpenAI s její ChatGPT. Podle některých diskusí na internetu to tehdy vypadalo, že školy budou muset do pár měsíců zavřít, protože všichni se budou učit s pomocí nástrojů umělé inteligence. Od té doby ale žádný velký zlom nenastal. „Adopční křivka je pomalejší, než jsme čekali, ale postupuje,“ říká expertka na umělou inteligenci Daria Hvížďalová.
Daria Hvížďalová se v oblasti nástrojů umělé inteligence pohybuje už několik let. Jednou z jejích aktivit je i popularizační centrum AI EduLab, které vede v Pardubicích. Sem přicházejí učitelé, aby se s AI naučili pracovat a sdíleli své pocity a zkušenosti. „Soudě podle toho, co vidím, učitelé mají rádi různé kreativní nástroje, a zároveň využívají AI třeba k přípravě hodin. Tam ale trochu narážíme na to, že zkušení učitelé už třeba mají vlastní materiály, s nimiž se jim dobře pracuje, a něco zásadního měnit je to pro ně spíš zátěž než pomoc,“ říká Daria Hvížďalová.
Jedním z problémů, kterým učitelé čelí, je i to, že se nástroje AI neustále vyvíjejí: „Ve školách pracuje hodně starších lidí, pro které je podezřelé něco, co se neustále vyvíjí. Potřebovali by nějaký finální jazykový model, který by bylo možné si pořádně prohlédnout, kategorizovat, napsat k němu nějaké směrnice. Ten rychlý vývoj je pro mnoho lidí unavující, což naprosto chápu,“ míní Hvížďalová.
Ačkoliv se nenaplnily obavy a očekávání některých lidí, že školy už do roka a do dne kvůli umělé inteligenci nebudou potřeba, dají se od ní očekávat velké věci. Například v rozvojových zemích bude do budoucna jednodušší a levnější zpřístupnit studentům online výuku s využitím AI, než v odlehlých oblastech budovat školy. Jenže tento přístup má svá rizika, jak zdůrazňuje Daria Hvížďalová: „Reálný učitel bývá často ten, kdo přinese lidský rozměr, kdo vzbudí nadšení a umí žáky pro něco zapálit, a to tady chybí. Nástroje AI nerozporují váš názor, pokud jim vyloženě neřeknete, aby to dělaly. Neřeknou vám, že něco nevědí, a budou s vámi pořád souhlasit.“ Jak AI přispívá k šíření stereotypů, jak v časech umělé inteligence zadávat úkoly smysluplně a kam se posune učitelská profese v příštích letech? Čtěte v rozhovoru na webu Heroine.cz.