Ivonu Tau provází kreativita celý život. V současnosti ale často nastává okamžik, kdy se mnoho umělců musí rozhodnout, zda do svých tvůrčích procesů začlení nové technologie a umělou inteligenci (AI). Někteří tuto možnost odmítnou, jiní ji, jako Ivona, přijmou a vytvoří s pomocí jejích nástrojů nové umělecké projekty. „Od té doby, co jsem začala pracovat s AI, jsem si všimla, že jsem dokonce začala fotit jinak. Umožňuje mi to mnohem víc,“ říká v rozhovoru pro Heroine.cz.
Proč jste začala zkoumat umělou inteligenci?
Pracovala jsem s fotografií, a když jsem byla malá, malovala jsem. Je proto možná zvláštní, že jsem se vůbec začala o umělou inteligenci zajímat. Myslím ale, že je to přirozené, protože všechny tyto oblasti se od sebe zas tolik neliší. Podle mě mají jeden společný aspekt, a tím je zkoumání světa a pátrání po tom, jak funguje.
Je to právě princip objevování, který byl mou hlavní motivací při fotografování. Chodila jsem po městě a bavilo mě fotit různé situace, ne je sama vytvářet. Vždy mě zajímaly všední aspekty každodenního života, líbilo se mi zvěčnit intimitu okamžiku. Když pracuji s AI a moderními technologiemi, prozkoumávám velmi odlišný svět počítačů a strojů a snažím se pochopit, jak fungují, jak přistupují k věcem, jak vidí věci jinak, ať už se jedná o sady různých dat, nebo sbírky fotografií. Vždy mi jde o hledání a nalézání věcí, které považuji za krásné.
Umělá inteligence v kreativních procesech je často srovnávána s nástroji, jako jsou štětec nebo fotoaparát. Souhlasíte s takovým srovnáním?
Ano, naprosto souhlasím. Často se v takovýchto diskusích zabýváme spíše budoucností. Problém je v tom, že když mluvíme o obecné umělé inteligenci (AGI), máme tendenci ji antropomorfizovat, představovat si ji jako takového magického spolupracovníka nebo nějakou velkou abstraktní sílu a to nás může logicky děsit. Proto si myslím, že je vždy potřeba vrátit se k nástrojům, které máme k dispozici právě teď. Umožňují nám splnit úkoly, které by jinak trvaly hodiny, během několika sekund. I tak je ale třeba vnímat situaci tak, že veškerá motivace a záměr zůstává v rukou člověka.
Neuronové sítě nemají vlastní motivaci a nemají ji ani nástroje, které používáme. Kdybychom umělou inteligenci ponechali sobě samotné, vytvářela by obrovské množství obsahu, který by byl pouze napodobeninou něčeho přítomného v datech, na kterých se trénovala. Je právě úkolem člověka, který AI používá, aby procházel tyto nástroje a našel něco, co má hodnotu, nebo něco, co by mu pomohlo vyprávět vlastní, lidský příběh.
Ráda používám tento příklad. Když máme v MoMA (Museum of Modern Art, pozn. red.) výstavu umělce, který používá AI, neříkáme „máme AI v MoMA“, vždy mluvíme o tom konkrétním umělci. Vždy hovoříme o lidech, kteří často používají umělou inteligenci komplexními, složitými a inovativními způsoby. Je lákavé občas mluvit o halucinacích nebo o tom, jak AI sní, ale vždy je potřeba vrátit se k myšlence, že jsou to zkrátka nástroje, které mají k dispozici lidé.
Ivona Tau je umělkyně z litevského Vilniusu, která se zaměřuje na nová média. Pracuje s neuronovými sítěmi a kódy v oblasti experimentální fotografie a pohybové malby. Jejím cílem je najít a vyvolat emoce prostřednictvím nástrojů umělé inteligence.
Na svém kontě má řadu ocenění, mimo jiné za umění vytvořené prostřednictvím AI v rámci Digital Arts 2020, cenu za počítačovou animaci na Computer Space International Computer Art Forum v roce 2021 a v roce 2022 byla zařazena mezi 10 nejlepších žen v AI v rámci Women in Tech Foundation. Její díla se objevila mimo jiné na Art Basel Miami Beach, SCOPE, CAFA, Art Week Shenzhen nebo v síních Christie’s a Sotheby’s v New Yorku.
Jak tedy tyto nástroje používáte vy? Proveďte nás svým kreativním procesem.
Většina mé práce stále začíná fotografií. Buď vyrazím ven a vytvořím fotografie pro konkrétní projekt, nebo se podívám do svých archivů. Pracovala jsem jako fotografka deset let, takže mám rozsáhlou sbírku, se kterou mohu pracovat. Někdy dokonce prozkoumávám fotografie ze starých rodinných archivů nebo i z otevřených zdrojů, jako jsou snímky od NASA.
Moje projekty vždy začínají otázkou, na kterou bych chtěla najít odpověď. Ráda hledám průsečíky mezi odlišnými koncepty. Často jde o hledání inflexních bodů mezi něčím umělým a něčím vytvořeným člověkem, organickým, možná dokonce přirozeným. Krása použití neuronových sítí je v tom, že pro ně tyto koncepty nejsou vůbec oddělené, a tak mezi nimi vytvářejí jakési lineární interpolace.
Pokud jde o výběr technologie, je velmi lákavé použít něco nového, každý den se totiž v oblasti umělé inteligence objeví nová várka algoritmů, postupů a systémů. Jako umělkyně se ale také musím rozhodnout, jestli by snad nebylo lepší trávit více času s nástrojem, se kterým už mám zkušenosti, než se snažit použít ten nejnovější systém. Na konci procesu se vždy vracím k té původní otázce, na kterou jsem hledala odpověď. A vyberu nejlepší možný výstup z těch, které se mi nabízejí, protože jak víme, umělá inteligence je schopna generovat téměř nekonečné množství obsahu.
Nikdy se však nesnažím vytvořit „dokonalý obraz“. Máme jiné a lidštější způsoby, jak něčeho takového dosáhnout. Takový obraz je o to hodnotnější, že je k němu využita pouze lidská vytrvalost a dovednost. Použití umělé inteligence vám umožní prozkoumat kulturní biasy, velké datasety a mnoho dalších obsahů, ale umělec by měl mít vždy dobrý důvod pro její použití.
„UnBeautiful“ se zabývá všudypřítomným problémem misreprezentace ženských těl v AI generovaných obrazech, zejména v rámci velkých komunitně vyvíjených modelů, které často zobrazují ženy v nadměrně sexualizovaných a fetišizovaných podobách, odrážejících úzký, mužsky orientovaný pohled. Projekt se snaží znovu tematizovat zobrazení ženských těl a normalizovat zobrazování jejich méně idealizované formy a nedokonalostí.
Myšlenka dokonalého obrazu se do jisté míry odráží ve vaší sérii UnBeautiful. Ale zaujal mě pojem zkoumání univerzálních vzpomínek. S jakou univerzalitou se ve své tvorbě setkáváte?
Myslím, že tento typ univerzality má dvě strany. Na jedné straně máte velmi nejednoznačné obrázky, které odrážejí krásu dřívějších výstupů z modelů umělé inteligence. Tyto výstupy mají dostatek detailů na to, aby byly věrným zobrazením bodu v prostoru a čase, a je tedy pravděpodobné, že se s nimi dokáže ztotožnit víc lidí. To je také druh obrazů, které mě opravdu uchvátily. Vnímám je totiž jako vzpomínku, která projde nejprve mým okem, pak objektivem fotoaparátu a poté procesem strojového učení. Obraz se tak posouvá a výsledek se stává obecnějším. Už se tolik nejedná o můj osobní pohled, ale o mnohem obecnější kus obsahu.
Druhá strana univerzality, a to je něco, co je velmi přítomno v mé sérii UnBeautiful, je myšlenka, že velké jazykové modely lze považovat za komprimovanou verzi internetu. A internet je dokonalým zrcadlem společnosti. Svým způsobem je tedy možné vnímat i velké jazykové modely jako zrcadla společnosti. Naše společnost není v mnoha ohledech dokonalá, a když používáme velké jazykové modely, je najednou snadné zcela přesně určit všechny předsudky a negativní aspekty společností, které modely reflektují. Strojové učení je nesmírně dobré v zachycování trendů a korelací a v jejich zveličování. Ráda ve své práci zacházím ještě dál a tyto předsudky zveličuji ještě víc.
Vaše série UnBeautiful je projekt, který zkoumá standardy zobrazování těla. Vznikl tak trochu z vašich vlastních nejistot?
Určitě ano. Myslím si, že každý projekt, který děláme jako umělci, i když to není řečeno explicitně a i když jsou témata často univerzální, vychází z osobních motivací. V popisu projektu uvádím, že použité obrázky pocházejí z doby, kdy jsem vyrůstala. Jako žena jsem se učila fungovat ve světě, který teprve začaly ovládat sociální sítě. Ty náhle poskytovaly spoustu srovnání s ostatními lidmi.
Bylo to v době, kdy jsem se přestěhovala do jiné země. Když jsem vyrůstala, platila jsem spíš za nejchytřejší ve své třídě než za nejhezčí a neměla jsem s tím problém. Ale tehdy, když jsem se přestěhovala, nebyla jsem najednou ani nejhezčí, ani nejchytřejší. Trpěla jsem obrovskou nejistotou pramenící z náhlého uvědomění, že celá moje osobnost je vlastně jiná, než jsem si představovala, a také z vědomí, že ji budu muset znovu celou najít. Bylo mi něco přes dvacet. Objevovala jsem svou roli, své tělo, to, co jsem za člověka, a tento projekt pro mě byl způsob, jak se do těchto okamžiků vrátit. Dívky, které vyrůstají nyní, se musejí vypořádávat s větším tlakem sociálních sítí. Ty dnes představují standardy krásy, které pracují s filtry užívajícími umělou inteligenci i digitálními influencery. Když jsem vyrůstala já, byla jsem také vystavena standardům krásy, ale tehdy je alespoň představovali skuteční lidé.
Přivádí vás tato zkušenost, kdy umělá inteligence v zásadě na lidi klade přísnější nároky, k přemýšlení o vlastním používání umělé inteligence? Byly by výsledky vašich projektů lepší, nebo horší, kdybyste nepoužila AI?
Byly by bezpochyby jiné. Ale vliv AI funguje oběma směry. Od té doby, co jsem začala pracovat s AI, jsem si všimla, že jsem dokonce začala fotit jinak. Umožňuje mi to mnohem víc. Mohu se na věci dívat z odlišné, nelidské perspektivy. Mohla bych to asi přirovnat k možnosti být na chvíli někým jiným a podívat se na svůj vlastní život z pohledu někoho jiného. Ale tato druhá osoba není váš kamarád nebo vaše matka, ale něco více odděleného a sofistikovanějšího, něco, co je schopno pozorovat vzorce mnohem lépe, než je vnímá člověk. Umožňuje mi to jedinečný vhled do vlastního života.
AI a nové technologie platí tak trochu za mužský svět. Je to i vaše zkušenost?
Ano. Když jsem před několika lety navštěvovala konference o počítačovém vidění a strojovém učení, většinu času jsem se setkávala pouze s mužskými účastníky. Svět umění není tak odlišný. Nejetablovanější umělci, kteří se v aukci prodávají za nejvyšší ceny, jsou muži. Nacházím se v bodu konvergence mnoha oblastí ovládaných muži. Pro mě je to už o něco jednodušší, protože jsem si na to zvykla. Být jedinou ženou na schůzce, být jedinou ženou v místnosti… přišla jsem na způsoby, jak si to vynahrazovat. Vím, že musím působit mnohem sebevědoměji, než se obvykle cítím. I když si nejsem něčím jistá, musím tu myšlenku říct nahlas. Musím vykonat práci, i když se necítím stoprocentně kvalifikovaná, protože by to tak udělalo dalších devět mužů v místnosti. To samé platí i pro trénování modelů umělé inteligence a to právě často vysvětluje výstupy, o kterých jsme hovořily.
Dává vám to, že jste žena, výhodu v některém z těchto oborů?
Je důležité, aby se ženy v těchto oblastech angažovaly a nebály se. Užitečný způsob, jak o tom přemýšlet, je, že být ženou v AI a technologiích může být jedinečné, a proto jsou jedinečné i dovednosti, které přinášíte. Ať už je to emocionální obratnost, nebo tvrdohlavý přístup k dosahování cílů, nebo spousta dalších schopností. Je to jedinečnost, na kterou můžeme být hrdé.
Ivona Tau se zúčastní letošní konference Pražského Quadriennale na téma technologií v divadle, scénografii a výstavním designu, koná se 16.–18. října ve vršovickém centru Vzlet.