Asistent pedagoga – pozice v českých školách poměrně nová, ale nadmíru žádaná. Nedostatkem asistentů trpí školy napříč českou republikou. Proč tomu tak je a co by mohlo situaci zlepšit? „Začal bych od peněz, asistenti jsou extrémně špatně placení, a navíc jsou nuceni investovat do svého vzdělávání,“ říká programový ředitel společnosti EDUin Miroslav Hřebecký.
Proč je tak obtížné asistenta najít?
Jde o poměrně špatně placenou práci, na kterou je ovšem vyžadována odborná kvalifikace minimálně 120hodinového kurzu v ceně kolem 10 tisíc. Školy kurz zaplatit nesmí, musí si jí předem uhradit zájemce. Důležité je zdůraznit, že drtivá většina dětí má v posudku z poradny asistenta na 0,4 – 0,6 úvazku, takže málokdo z asistentů má celodenní práci. Je zaneprázdněný dopoledne, v té nejproduktivnější části dne, takže druhé zaměstnání se k tomu shání dost obtížně. Jestliže plat asistenta je za plný úvazek kolem 20 tisíc, v reálu se bavíme o 8-12 tisících hrubého. A to ještě ministerstvo letos část asistentů přeřadilo do nižších platových tříd, takže ve skutečnosti berou ještě o 1-1,5 tisíce méně.
Jak práce asistenta vlastně vypadá? Je k ruce dítěti, kterému byl přidělen?
To je velmi důležitá věc, v níž chybuje i nemalá část ředitelů škol: asistent pedagoga byl sice posudkem z pedagogicko-psychologické poradny určen konkrétnímu dítěti, ale v praxi by měl být asistentem pro všechny. Tak, aby se potřebnému diagnostikovanému dítěti mohl věnovat pedagog a zbytek dětí zatím pracoval podle učitelových pokynů s asistentem. Často je to zaměňováno za model, kdy asistent sedí výhradně s diagnostikovaným dítětem a stará se jen o něj. Toto je ovšem asistence osobní a ta je udělována spíše jen fyzicky handicapovaným žákům.
Více o tom, jak by měla být ideálně nastavena role asistentů pedagoga a na co naráží většina škol při realizaci účinných podpůrných opatření, v přiloženém videu:
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.