Kdysi dávno, předávno – třeba před 15 lety – jsme četli e-maily jen na monitorech stolních počítačů. Jakmile jsme odešli od stolu, stali jsme se digitálně nedostupnými. V té době jsme snili o tom, jaké by to bylo, mít internet všude s sebou. Dnes tu možnost máme, ale zjišťujeme, že to má svá úskalí. Pokud to vám - nebo vašim dětem - přerůstá přes hlavu, prostě se vypněte.
Kouzelné heslo zní: digitální detox. Ti, kdo už ho zkusili, si ho nemůžou vynachválit. Efekty jsou mnohé: snížení stresu, úzkosti, větší klid a soustředěnost. Děti - i my sami - se pak můžeme více zaměřit na sociální vztahy, koníčky a vše, co je součástí fyzického světa. Mezi benefity, které čas strávený bez obrazovek, přináší, je také vyšší míra uvědomění (mindfulness). Vlastně teprve, když vypneme přístroje, můžeme doopravdy ocenit, co se kolem nás děje.
Jak na to? Snadné to nebude pro nikoho, ale v rámci rodiny to může být i zábava a můžete se vzájemně podporovat.
Informační dieta v jakékoli podobě přináší:
Motivace, proč se stále více lidí oddává informačnímu půstu, bývá různá: někdo třeba vypozoruje, že mu technologie zhoršují náladu - skvěle to umí například sociální sítě, třeba tím, jak zobrazují zdánlivě dokonalé životy lidí kolem nás. Jindy uživatelé zjistí, že jim technologie berou příliš času a energii a chtějí mít znovu víc kontroly nad svým životem. Někomu začne vadit, jak mu sociální sítě "lezou do soukromí". A pro někoho je digitální detox poslední záchranou, když cítí, že upadá do závislosti.
Digitální půst ve škole
K digitálnímu detoxu už přistoupily i některé školy. Stále více škol omezuje používání mobilních telefonů nejen v hodině, ale i o přestávkách. "Považuju to za velmi dobré rozhodnutí," říká například ředitel ZŠ Svatoplukova v Olomouci Jiří Vymětal. "Myslím, že škola je jedno z posledních míst, kde dochází ke skutečné interakci a když měly děti mobily, trávily přestávky s obličeji přitisknutými na displeji. Teď si povídají, běhají, dali jsme jim možnost chodit ven. To vše je pro jejich vývoj přínosnější."
Multitasking, ke kterému děti při užívání technologií tíhnou, má závažný dopad na schopnost učit se, neboť je povrchní a využívá převážně krátkodobou paměť. Z výzkumu mozku je dávno jasné, že zaměření pozornosti a multimodální učení (zpracování téže informace více smysly) vede ke kvalitnějšímu učení. Neustálé připojení k internetu navíc nabízí důvody, proč děti přerušují učení. Známe to všichni... Ale děti mají ještě nevyvinutou míru seberegulace a je pro ně ještě těžší svodům odolat. je tedy na rodičích a učitelích, aby dávali dětem hranice a hlavně: aby jim šli příkladem.
Více na této kartě, klikněte na ni:
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.