Hodně nestrukturovaného času, ideálně v partě různě starých dětí. Prostor k objevování a dozor dospělého jen na vyžádání. Tak vypadají podle Tomáše Feřtka ze společnosti EDUin prázdniny, při kterých se toho děti nejvíc naučí.
„Je důležité, aby prošly fází nudy,“ říká odborník na vzdělávání. Pokud děti mají rodiče odmala za zadkem, může to podle něj mít různé následky od toho, že se v dospělosti daleko hůře samostatně rozhodují až po různé emoční poruchy.
Ideální výchova? „Jasná pravidla, ale na co největším hřišti, aby i malé děti měly dost příležitostí k vlastnímu rozhodování.“
O prázdninách splňuje takové podmínky třeba pobyt u babičky, která děti zavolá třikrát denně k jídlu, jinak jim žádný program nechystá. Podobně fungují skautské a jiné tábory.
A v čase mimo prázdniny? „Čím víc činností přenesete na děti, včetně těch běžných servisních, tím líp,“ říká Tomáš Feřtek. „Naše tři dospělé děti nám občas vyčtou něco z naší výchovy a nejčastější výtka bývá, že jsme je nenechali něco dělat samotné.“
Podívejte se na rozhovor s Tomášem Feřtkem na DVTV.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.