Volné dny jsou skvělou příležitostí, jak celá rodina může společně rozvíjet kreativitu. „Je to totiž věc, která se ve škole nedělá úplně snadno a zůstává tak hlavně na rodičích. Lepší doba během roku neexistuje,” říká Kateřina Děkaníková z projektu Prototýpci. Ten se věnuje rozvoji podnikavosti a kreativních digitálních dovedností. V letním seriálu EDUzín s osobností přináší několik tipů, jak kreativně strávit společný čas o prázdninách.
Redakce EDUzínu oslovila několik osobností z různých oborů, aby napsali tip na letní aktivitu pro rodiče a děti.
Koukejte se kolem sebe
Pojďme využít vaši dovolenou a prohloubit svoji vnímavost k problémům, výzvám a příležitostem – právě ta je důležitá do života. Založte si společné fotoalbum třeba s pomocí Fotky Google. Kromě klasických rodinných momentek do něj ale přidávejte něco jiného. Dívejte se kolem sebe a všímejte si věcí, které se vám nelíbí, které vás štvou nebo které byste vymysleli lépe. Zkrátka si zahrajte na takové ty nerudné osoby, které komentují každou maličkost. Takovou věc si vyfoťte a večer si album společně projděte.
Ideální příklad jsou třeba odpadkové koše. Jsou v každém městě, v každém kempu, prostě všude (a někde právě třeba ne). Líbí se vám, jak to kolem nich vypadá? Chodíte rádi vyhazovat odpadky? Nebojíte se, že vás popíchají vosy nebo nemáte jak víko zvednout? Zkuste přemýšlet, jak by koše a vůbec prostory pro vyhazování mohly vypadat, aby se vám vyhazování líbilo. Bavte se s dětmi o tom, co se s těmi odpadky děje potom, že je musí někdo vysypat a kam se vozí. Prostor pro debatu nad tímto tématem je nekonečný. A můžete to přenést i k sobě domů – líbí se nám naše popelnice? Nestálo by za to ji hezky pomalovat?
Úkol samozřejmě můžete i pozměnit – stejně tak můžete fotit i skvěle vymyšlené věci. Takové, které vás překvapily, šokovaly a donutily přemýšlet. Kdo je asi vymyslel a proč? Zkrátka si všímejte světa kolem sebe.
Hledejte řešení
A když už máte nafocené problémové věci, dokážete přijít na řešení? A vymyslíte jich rovnou několik? Zkuste se moc nelimitovat dopředu, dejte si dost času a hledejte třeba i velmi bláznivá nebo neobvyklá řešení a nehodnoťte je. Právě takhle krásně vytrénujete divergentní myšlení, které je nutnou podmínkou kreativity. A proč nehodnotit? Hodnocení jako takové většinou vede dospěláky k tomu, aby dětem říkali, že je to třeba sice zajímavý nápad, ale není reálný a že by třeba byl moc drahý. V horším případě dětem rovnou řekneme, že je to pěkná ptákovina, což v nich zabije další touhu něco vymýšlet. Spíše veďte debatu směrem k tomu, jak by se to dalo udělat. Jsme přece na dovolené a není nutné vymýšlet proveditelné věci. Většina vynálezů je prostě jen zhmotnění snu jejich tvůrce. Co když vedle vás zrovna takový tvůrce kráčí s myšlenkou na bezdotykové třídění odpadů, které se za pár let stane skutečností.
A pokud narazíte na něco, co by šlo snadno vylepšit, hned to zkuste. Reálný projekt už je spíše pro zkušené prototýpky, ale nic nemá pro děti větší přínos. Zkušenosti, které při opravdovém projektu načerpají, se jim spojí se znalostmi ze školy a získají chuť na svoje další tvoření. Třeba na něj bude čas i v průběhu školního roku.
Hrajte si a fantazírujte
Povzbuzujte fantazijní způsob myšlení a ptejte se dítěte „co by se stalo, kdyby …“. Zkoušejte generovat bláznivé nápady a společně vytvářet šílené příběhy. Stačí nahodit pár slov a během dlouhé cesty autem z nich postupně vytvořit megapříběh. Hrajte s dětmi hry, ve kterých vstupují do různých rolí a které stojí právě na příbězích. Dovolenou můžete spojit s nějakým tématem a hrát si týden na piráty nebo indiány. K tomu si třeba vyrobte i převleky – stačí vám k tomu staré nepoužívané oblečení, nůžky, jehla a nit. Právě příběhy jsou ohromně důležité pro rozvoj kreativity.
Hodit se vám může třeba i cvičebnice Příběhostroj. Nás baví moc! Tyto příběhy se nikam nepíšou a vznikají na místě. Jsou dílem okamžiku, nálady a prostředí. Jejich cílem je podporovat fantazii a spojovat věci na první pohled nespojitelné. Pokud nemáte tuto knížku, můžete si s dětmi vyrobit vlastní kartičky (třeba 30) s namalovanými různými obrázky. Dejte si je do pytlíku a vylosujte si jich třeba pět. Pak se začne rozvíjet příběh, kde musíte k sobě spojit draka, zubní kartáček, vesmírnou raketu, paní učitelku a zavařeninu marmelády…
Žonglujte a trénujte tím mozek
Máte chuť na trochu fyzické aktivity? Co kdybyste se všichni naučili žonglovat? My Prototýpci se učíme se třemi (vlastnoručně vyrobenými) míčky a vystačíme si s tímto jednoduchým návodem. Obvykle to zvládneme do týdne, ale i delší trénink má smysl. Krásně se vám propojí hemisféry a po žonglování budete chrlit nápady, snadněji učit a zlepší se vám nálada. Každá naše mozková hemisféra umí tak trochu něco jiného. Zjednodušeně řečeno jedna dobře počítá a druhá maluje. Když je propojíte a necháte je nakouknout, jak a co dělá ta druhá, vzájemně se inspirují. A ta, co počítá, bude líp počítat, a ta, co maluje, bude líp malovat. Prostě jejich spojení je brána do světa kreativity a nových nápadů.
Zkoumejte a recyklujte
Než vyrazíte na cesty nebo na chalupu, přibalte s sebou šitíčko, šroubováček a pár nepotřebných věcí. Když bude venku škaredě, můžete s dětmi rozmontovávat staré drobné spotřebiče, pátrat po tom, jak fungují, kreslit a navrhovat z nich různé zlepšováky.
Možná vás bude bavit jen koukat na videa demontáže. Nás baví třeba JerryRigEverything. Nahlédnout do jakékoliv věci běžného použití je pro děti vždycky velké dobrodružství! Naposledy, když jsme se synem Kryštofem rozmontovávali starou hi-fi soupravu, překvapilo ho, kolik je v té „krabici” ještě volného místa, a začal vymýšlet, jak by se to dalo zmenšit. Nebo když si sám rozmontoval starý vysavač, byl schopen vysvětlit mi, jak to funguje. U spousty věcí si už ani my dospělí neuvědomujeme, jak fungují, prostě je jen koupíme a používáme. Ale děti chtějí vědět, co je uvnitř. Nebo můžete zkusit náš prototýpčí hit a ze starých plyšáků vyrábět zombíky, různě je vylepšovat nebo provádět náročné chirurgické zákroky.
Zanechte stopu v krajině
Na každou výpravu, dovolenou nebo víkendovku berte dětem potřeby na tvoření, ale využívejte i místní přírodní zdroje. Land art je úžasné umění, a když vytvoříte v lese výstavu, bude to zážitek. Nemusíte nutně vytvářet obrazce květin a sluncí, kluci si s chutí vyrobí třeba traktor ze šišek nebo kanón z mechu a listí.
Buďte spolu
Mají vaše starší děti dost společných aktivit a nereagují na to, co jim nabízíte? Právě o prázdninách určitě najdete čas ponořit se do jejich světa. Možná jsou v něm kreativní víc, než si myslíte. Kdy jste s nimi naposledy hráli jejich oblíbenou počítačovou hru? Důležité je, abyste byli o prázdninách a hlavně o společných dovolených s dětmi. Ne vedle nich, ale reálně s nimi. Hrajte si s nimi a smějte se. A naslouchejte jim. Vším, co děti dělají, k vám promlouvají. Na vás je, abyste je vnímali a podporovali. V jejich nápadech, talentech a snech. Protože každé dítě je přirozeně kreativní a něco mu jde. Zbývá jen najít co.
Kateřina Děkaníková
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.