„Škole jsem říkal ‚školizna hnusizna‘,“ vzpomíná lektor Marek Herman. A nevzpomíná rád. „Měl jsem pocit, že jsem ve válce. Věčně jsem lítal v nějakém průseru, ale v mnoha nevinně.“ Poslechněte si, co mu na škole vadilo a co si z ní odnesl do života.
„Chodil jsem na sídlištní školu v Opavě a tam bylo tam strašně nepřátelské prostředí. V osmé třídě jsem si oddechnul, když jsem odešel a věděl jsem, že se na to místo už nikdy nevrátím, vzpomíná Marek Herman. „Věčně jsem lítal v nějakém průseru, ale v mnoha nevinně.“
Vše podle něj vychází z osoby kantora. „Myslel jsem si, že jsem kopyto na fyziku, ale pak přišel pan profesor Bujok a začal mluvit o fyzice tak, že jsem tomu rozuměl. Začal jsem vnímat sinusoidu a kruh a spirálu, uměl jsem to spočítat a uměl jsem průniky těles. Naopak jsem se těšil na zeměpis a myslel jsem si, že mě bude bavit historie, ale byl jsem z toho, jak nás tyhle předměty učili, naprosto otrávený. Já jsem ADHD, takže když v tom nevidím užitečnost, tak mi vyhodí pojistky. Vysvobozením byly tělocviky.“
Změna podle něj přišla na vysoké škole. „Objevil jsem kouzlo toho, jaké to je, když na sobě začnete makat a přináší to výsledky. Tam jsem se hodně naučil, ale sám.“
Když udělal státnice, cítil úlevu, ale i vztek. „Zároveň mě ten vztek namotivoval k tomu, že jsem si řekl: já to udělám jinak. Škola přece může být dobré místo pro život.“
Podívejte se na celý rozhovor:
https://www.youtube.com/watch?v=angwte2x5A4
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.