Dny, kdy bylo zvykem stereotypně zobrazovat ajťáky jako podivné pavouky, kteří někde v tmavém kutlochu píší svoje kódy a mají problém s mezilidskou interakcí, jsou dávno pryč.
Jak moc se změnil obraz lidí pracujících v IT, ukazuje průzkum zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, ve kterém celosvětově mezi lidmi roste obliba zaměstnavatelů v IT sektoru. Nejen, že IT sektor je opět na první příčce oblíbenosti (v Česku počtvrté za sebou), ale hned 5 z TOP 10 nejatraktivnějších zaměstnavatelů ČR jsou IT firmy, přičemž Microsoft je na prvním místě. A to bez ohledu na pohlaví respondenta.
Přesto tomuto oboru dominují muži – a to nejen v praxi ale i ve studiu, kde je podíl žen stále jen okolo 10 %. Studie ukazují, že jednou z největších překážek v tomto sektoru je pro ženy nedostatek ženských vzorů. Právě nižší podpora a absence pomoci ženám v orientaci v IT prostředí způsobuje jejich nejistotu a strach udělat krok směrem k digitalizaci.
Že za menším zapojením žen do technologických a IT profesí často stojí spíš menší sebevědomí než objektivní nedostatky, ukazuje i letošní průzkum společnosti Integra mezi IT specialisty. To, že si ženy méně věří a že je to jejich nejčastější slabina, uvedlo šest z deseti dotázaných. Jen podle třetiny respondentů mají ženy špatné analytické myšlení. Naopak u některých činností se ženy těší ocenění. Podle respondentů ženy nejvíce vynikají v testování (57 %), přesně polovina dotázaných vnímá jejich schopnosti v oblasti designu (UX/UI), podle 43 % respondentů ženy excelují v projektovém managementu.
Na situaci dlouhodobě poukazuje a snaží se ji změnit několik organizací a iniciativ, mezi nejznámější patří Czechitas. Při vědomí toho, jak v těchto otázkách (ne)funguje stát, musí ale hlavní iniciativu převzít samotné firmy. Jim totiž reálně hrozí stále větší nedostatek IT specialistů. Demografická křivka neúprosně klesá, zatímco vlivem digitalizace potřeba IT rolí a profesí stoupá. Zaměstnavatelé se bez rekvalifikací a upskillingu (zvyšování stávající kvalifikace) svých vlastních lidí, ale i kandidátů prostě neobejdou. S tím souvisí větší diverzita ve firmách a hledání cesty, jak oslovit skupiny potenciálních zaměstnanců, kteří jsou dosud v menšině.
Snaha oslovovat a získat více žen pro IT musí především vycházet ze samotného vedení daných firem. Nejvyšší manažeři musí otevřeně a kontinuálně deklarovat důležitost tohoto úsilí, vyčlenit zdroje a kapacitu pro příslušná oddělení ve svých firmách (nejen HR, ale i samotné týmy, které nabírají nové členy) a měřit výsledky. V českém prostředí můžeme najít několik dobrých příkladů firem, které aktivně podporují větší zapojení žen a dívek jak do práce v IT, tak zejména do studia těchto oborů. Za všechny jmenujme třeba Microsoft nebo Avast. Důležité je také pracovat s pozitivními příklady a vzory, mít své ambasadory mezi IT komunitou.
Vše ale vlastně začíná už u toho, jak firmy možnosti práce v IT inzerují. Pokud vás zajímá, co dělají úspěšní zaměstnavatelé pro to, aby oslovili i jiné než „typické“ kandidáty, dali jsme dohromady pár tipů, jak na to:
Jste žena a práce v IT vás zajímá? Nedostatek nejen kandidátek, ale i kandidátů napříč IT obory hraje ve váš prospěch. Firmy jsou teď mnohem otevřenější netradičním řešením, jako jsou startovací pozice, intenzivní zaškolení, poskytnutí mentora apod.
Nenechte se odradit zdánlivě příliš nedostupnými nároky – IT nejsou jen vývojáři nebo programátoři. Tento obor je velmi pestrý, neustále se rozvíjí a u řady pozic jde spíše o celkové nastavení kandidáta a jeho schopnosti než o tvrdé znalosti. Mnoho kandidátek se do IT dostává přes finanční role, online marketing ale i obchod nebo administrativu a uplatní se v datové analytice, testování, helplince, při vedení projektů nebo prodeji IT řešení.