EDUporadna: Ve třídě mého dítěte se objevilo sebepoškozování, vapování a "energeťáky". Mám to prostě přejít?

Čtenářstvo se ptá, odbornictvo odpovídá. Ve spolupráci s profesní organizací Učitelská platforma nabízíme možnost položit otázku týkající se školství a vzdělávání a získat na ni erudovanou odpověď od nejpovolanějších. Tentokrát se otázka dotýká duševního zdraví dětí: jak má rodič reagovat, když se dozví, že ve třídě jeho dítěte se vyskytlo vapování, kouření, sebepoškozování a pití energetických nápojů - a okolí se tváří, že nic nevidí?

Foto: Gabriela Knížková/Midjourney

Mám dítě v osmé třídě jedné dost „elitní“ školy. Mezi děvčaty se vytvořila partička, která kouří, vapuje a pije energeťáky na litry. Nemusím asi říkat, že toto všechno je ve školním řádu zakázané. Co vím, tak se také sebepoškozují. Podle všeho o tom vědí i učitelé, ale nikdo nic nedělá. Za prvé mám obavy o ty čtrnáctileté holky, kterým asi evidentně není moc dobře. Za druhé se mi ale nelíbí, jaké klima toto ve třídě vytváří a jaké chování se tím normalizuje. Ve škole je kompletní školní poradenské pracoviště. Nevím, co dělat - mám se s tím smířit? Mám někoho upozornit? Může například školní psycholožka sama vyvolat nějakou akci, například nějaký program pro děti, nebo musí ona čekat, až se na ni obrátí někdo z těch děvčat? Děkuji za odpověď. 

Vaše obavy jsou zcela oprávněné a rozhodně se s tím není potřeba smiřovat. Situace, kterou popisujete, je závažná nejen z hlediska školního klimatu, ale především z pohledu bezpečí a zdraví samotných dívek. Chápu, že může být složité rozhodnout, jak postupovat, proto nabízím několik možností:

Jak postupovat?

  1. Kontaktovat školu oficiální cestou
    Doporučuji napsat e-mail vedení školy (řediteli, případně zástupci) s popisem situace a požádat o informaci, jak škola hodlá situaci řešit. Pokud rodič takový e-mail napíše v přátelském, informativním tónu, pravděpodobně na sebe upozorní a získá větší otevřenost a ochotu k řešení. Písemný podnět také zajistí, že se situace neztratí v běžném školním provozu.

  2. Oslovit třídního učitele nebo metodika prevence
    Tito lidé mají odpovědnost za klima ve třídě a prevenci rizikového chování. Pokud jim poskytnete konkrétní informace, mohou přijmout opatření, jako je individuální práce se třídou, zvýšený dohled nebo rozhovory s dotčenými žáky.

  3. Školní poradenské pracoviště
    Školní psycholožka, metodik prevence či výchovný poradce mohou iniciovat preventivní programy, třídnické hodiny nebo intervence zaměřené na duševní zdraví a vztahy ve třídě. Obvykle ale reagují na podněty učitelů, rodičů nebo žáků. Pokud se na ně obrátíte, mohou jednat.

  4. Zachování oficiálního záznamu
    Je důležité, aby o vašem podnětu existoval písemný záznam. Pokud škola podnikne kroky, měl by být k dispozici oficiální zápis (např. jaké opatření bylo přijato, zda byla oslovena externí organizace, zda proběhla preventivní akce nebo individuální rozhovory). To je důležité i pro budoucí zpětnou kontrolu.

Možnosti opatření

Pokud škola situaci začne řešit, může například:

  • Připravit vlastní preventivní program pro žáky, který se zaměří na rizikové chování, vztahy a duševní zdraví.

  • Oslovit externí organizaci, která se specializuje na prevenci rizikového chování, jako jsou závislosti nebo sebepoškozování.

  • Uspořádat třídnickou hodinu na téma vztahů, šikany a rizikového chování, která pomůže zlepšit komunikaci mezi žáky.

  • Zvýšit dohled nad třídou a školním prostředím, aby byla minimalizována možnost výskytu rizikového chování.

  • Provést individuální rozhovory s žáky třídním učitelem nebo poradenským pracovištěm, aby lépe pochopili situaci a zjistili potřeby jednotlivých dětí.

Role školní psycholožky a prevence sebepoškozování

Školní psycholožka může sama aktivně jednat. Pokud je na problém upozorněna, bude vědět konkrétněji, kde může pomoci. U sebepoškozování je například důležité, aby učitelé a rodiče věnovali pozornost změnám v chování. Často se stává, že když škola kontaktuje rodiče s informací, že si dítě ubližuje, rodiče si toho dosud nevšimli a jsou vděční za tuto zpětnou vazbu a možnost zajistit dítěti odpovídající péči.

Vaše role jako rodiče je velmi důležitá – děkuji, že vám na situaci záleží. Otevřená komunikace a spolupráce mezi školou a rodinou jsou klíčové pro zajištění bezpečného a zdravého prostředí pro všechny děti.

Doporučuji se s vedením školy domluvit na zpětné vazbě – například za měsíc požádat o informaci, jaké konkrétní kroky byly podniknuty.

Držím palce a přeji hodně síly při řešení situace.

S pozdravem, Mgr. Jaroslav Vídeňský (učitel, metodik prevence a supervizor ve školství)

Děkujeme Učitelské platformě za spolupráci! Pokud máte dotaz týkající se vzdělávání, pošlete ho na [email protected]. Do předmětu uveďte EDUporadna. Případně můžete využít kontaktního formuláře níže.

Máte otázku, která se dotýká vzdělávání?

V Heroine jsme spojili síly s Učitelskou platformou a nabízíme vám možnost svou otázku položit těm nejpovolanějším, mentorům z Učitelské platformy. Ti na ni zde následně odpoví.

Odesláním registrace souhlasím se zpracováním svých osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru a servisních kampaní a zároveň potvrzuji seznámení s Podmínkami o zpracování osobních údajů společností Next Page Media s.r.o. a Heroine s.r.o.
Foto: Nadace České spořitelny

Text vznikl s podporou Nadace České spořitelny. 

Popup se zavře za 8s