Čtenářstvo se ptá, odbornictvo odpovídá. Ve spolupráci s profesní organizací Učitelská platforma nabízíme možnost položit otázku týkající se školství a vzdělávání a získat na ni erudovanou odpověď od nejpovolanějších. Tentokrát se otázka dotýká duševního zdraví dětí: jak má rodič reagovat, když se dozví, že ve třídě jeho dítěte se vyskytlo vapování, kouření, sebepoškozování a pití energetických nápojů - a okolí se tváří, že nic nevidí?
Mám dítě v osmé třídě jedné dost „elitní“ školy. Mezi děvčaty se vytvořila partička, která kouří, vapuje a pije energeťáky na litry. Nemusím asi říkat, že toto všechno je ve školním řádu zakázané. Co vím, tak se také sebepoškozují. Podle všeho o tom vědí i učitelé, ale nikdo nic nedělá. Za prvé mám obavy o ty čtrnáctileté holky, kterým asi evidentně není moc dobře. Za druhé se mi ale nelíbí, jaké klima toto ve třídě vytváří a jaké chování se tím normalizuje. Ve škole je kompletní školní poradenské pracoviště. Nevím, co dělat - mám se s tím smířit? Mám někoho upozornit? Může například školní psycholožka sama vyvolat nějakou akci, například nějaký program pro děti, nebo musí ona čekat, až se na ni obrátí někdo z těch děvčat? Děkuji za odpověď.
Vaše obavy jsou zcela oprávněné a rozhodně se s tím není potřeba smiřovat. Situace, kterou popisujete, je závažná nejen z hlediska školního klimatu, ale především z pohledu bezpečí a zdraví samotných dívek. Chápu, že může být složité rozhodnout, jak postupovat, proto nabízím několik možností:
Jak postupovat?
Kontaktovat školu oficiální cestou
Doporučuji napsat e-mail vedení školy (řediteli, případně zástupci) s popisem situace a požádat o informaci, jak škola hodlá situaci řešit. Pokud rodič takový e-mail napíše v přátelském, informativním tónu, pravděpodobně na sebe upozorní a získá větší otevřenost a ochotu k řešení. Písemný podnět také zajistí, že se situace neztratí v běžném školním provozu.
Oslovit třídního učitele nebo metodika prevence
Tito lidé mají odpovědnost za klima ve třídě a prevenci rizikového chování. Pokud jim poskytnete konkrétní informace, mohou přijmout opatření, jako je individuální práce se třídou, zvýšený dohled nebo rozhovory s dotčenými žáky.
Školní poradenské pracoviště
Školní psycholožka, metodik prevence či výchovný poradce mohou iniciovat preventivní programy, třídnické hodiny nebo intervence zaměřené na duševní zdraví a vztahy ve třídě. Obvykle ale reagují na podněty učitelů, rodičů nebo žáků. Pokud se na ně obrátíte, mohou jednat.
Zachování oficiálního záznamu
Je důležité, aby o vašem podnětu existoval písemný záznam. Pokud škola podnikne kroky, měl by být k dispozici oficiální zápis (např. jaké opatření bylo přijato, zda byla oslovena externí organizace, zda proběhla preventivní akce nebo individuální rozhovory). To je důležité i pro budoucí zpětnou kontrolu.
Možnosti opatření
Pokud škola situaci začne řešit, může například:
Připravit vlastní preventivní program pro žáky, který se zaměří na rizikové chování, vztahy a duševní zdraví.
Oslovit externí organizaci, která se specializuje na prevenci rizikového chování, jako jsou závislosti nebo sebepoškozování.
Uspořádat třídnickou hodinu na téma vztahů, šikany a rizikového chování, která pomůže zlepšit komunikaci mezi žáky.
Zvýšit dohled nad třídou a školním prostředím, aby byla minimalizována možnost výskytu rizikového chování.
Provést individuální rozhovory s žáky třídním učitelem nebo poradenským pracovištěm, aby lépe pochopili situaci a zjistili potřeby jednotlivých dětí.
Role školní psycholožky a prevence sebepoškozování
Školní psycholožka může sama aktivně jednat. Pokud je na problém upozorněna, bude vědět konkrétněji, kde může pomoci. U sebepoškozování je například důležité, aby učitelé a rodiče věnovali pozornost změnám v chování. Často se stává, že když škola kontaktuje rodiče s informací, že si dítě ubližuje, rodiče si toho dosud nevšimli a jsou vděční za tuto zpětnou vazbu a možnost zajistit dítěti odpovídající péči.
Vaše role jako rodiče je velmi důležitá – děkuji, že vám na situaci záleží. Otevřená komunikace a spolupráce mezi školou a rodinou jsou klíčové pro zajištění bezpečného a zdravého prostředí pro všechny děti.
Doporučuji se s vedením školy domluvit na zpětné vazbě – například za měsíc požádat o informaci, jaké konkrétní kroky byly podniknuty.
Držím palce a přeji hodně síly při řešení situace.
S pozdravem, Mgr. Jaroslav Vídeňský (učitel, metodik prevence a supervizor ve školství)
Děkujeme Učitelské platformě za spolupráci! Pokud máte dotaz týkající se vzdělávání, pošlete ho na [email protected]. Do předmětu uveďte EDUporadna. Případně můžete využít kontaktního formuláře níže.
Text vznikl s podporou Nadace České spořitelny.