Možná se vám to také stává: přijdete do obchodu, vyzkoušíte si make-up na zápěstí, máte pocit, že vám sedne, a doma pak zjistíte, že je úplně oranžový, mrtvolně bílý, příliš lesklý nebo z vás dělá masku. Výběr barvy podkladového produktu, tedy make-upu v barvě pleti, může být opravdu nekonečným martyriem. Produktů je nepřeberné množství, odstínů také, ztratit se v téhle džungli je velmi snadné. Jak se vyznat v jednotlivých parametrech a nevyhazovat zbytečně stovky korun? Téma pro make-up artistku Asyu Meytuv.
Lehký, krycí, vrstvitelný, rozjasňující, hydratační, s matným finišem, voděodolný – to jsou jen příklady vlastností, se kterými se u make-upů setkáme. Pojďme se na ně podívat pěkně popořádku, ať si to všechno shrneme na jednom místě.
Prsa, děloha a spol.
Pod pojmem krytí se skrývá především poměr pigmentů a hydratačních a pečujících složek. Pokud má produkt lehké krytí, můžeme čekat mírné sjednocení pleti. Kromě lehkých make-upů sem patří i BB (beauty balm nebo blemish balm) a CC (color correcting) krémy. Jejich výhodou bude snadnější a bezchybnější aplikace, takový produkt nám masku na tváři neudělá. Znamená to ale, že ani nezakryje moc nežádoucích elementů, na ty pak případně využijeme concealer. Na opačném konci spektra budou make-upy se středním a vysokým krytím, které sice udělají opravdu bezchybnou pleť, pokud se ale netrefíme s odstínem, můžou vypadat opravdu nepřirozeně.
Finišem se u pleťových produktů rozumí stav, kdy je produkt již nanesen na pleť. Liší se poměrem světlo odrážejících částic – saténový nebo lesklý finiš bude tedy znamenat lesklejší efekt, matný nebo pudrový finiš pravý opak.
Mezi benefity pak patří například vysoký podíl pečujících složek, přírodní složení, extra hydratace nebo řešení speciálních kožních problémů (např. zklidňující, pro citlivou pleť, pro pleť s rosaceou apod.). Spadá sem i přítomnost sluneční ochrany, její nutnost podrobněji rozebírám v textu o SPF.
Než se tedy vydáte na nákup, doporučuji si ujasnit, co od produktu očekáváte, na jakou příležitost jej chcete nosit a jaký máte rozpočet. Přijdete-li takto vybaveni do obchodu, pak vás nezaskočí žádný šikovný prodavač ani sebelepší slevová akce.
Nyní se dostávám k jádru pudla, tedy k odstínu. Základní barvu u make-upů vybíráte samozřejmě podle barvy pleti, tedy od světlé po tmavou. Při výběru je ale třeba zohlednit i podtón pleti. Ty jsou v zásadě tři – teplý, studený a neutrální. Nejjednodušeji ho poznáme pohledem na vnitřní stranu zápěstí na denním světle. Jsou-li prosvítající žíly spíše modré, máme studený podtón, jsou-li zelené, pak máme nejspíše teplý podtón a vidíme-li tam modrou i zelenou, bude náš podtón pravděpodobně neutrální. Vodítkem také mohou být barvy oblečení či šperků, které nám sluší: pokud nás rozsvítí stříbrná, modrá či fialová, budeme nejspíše studený podtón, pokud zlatá, červená či hnědá, pak teplý. Do teplého podtónu by pak spadal i olivový (nazelenalý) podtón pleti, který se v našich zeměpisných šířkách objevuje sice méně, ale existuje. Neutrálním podtónům pak bude slušet stříbro i zlato.
Proč je to vlastně tak důležité? U pleťového produktu nehledáme kontrast, naopak chceme, aby barva produktu naprosto přirozeně splynula s naší pletí. Pokud tedy na studený podtón naneseme make-up v teplé barvě, bude vypadat příliš oranžově, naopak studený make-up na teplejším podtónu pleti by zas mohl působit jako mrtvolnější či našedlý.
Dělení barev na studené a teplé nám může při líčení obecně pomoci sladit jeho jednotlivé části. Platí to například pro bronzery, což jsou obecně produkty s teplým tónem, které mají za úkol na pleti vytvořit lehký dojem opálení. Pokud však máte mléčnou pleť se studeným podtónem (tedy trochu dorůžova), většina bronzerů na vás nebude vypadat dobře a je třeba se poohlédnout po studenějším hnědošedém odstínu. Podobná pravidla platí i pro výběr tvářenky, i když tam budou hrát větší roli i oči a vlasy.
Zkoušení make-upu na ruce patří k nejčastějším chybám při výběru pleťového produktu. Naše ruce jsou často až o několik odstínů tmavší než tvář. Make-up je ideální testovat na přelomu čelisti a krku, kde by se barva měla rozetřít doztracena. Důležité je mít také na paměti, že pigmenty na vzduchu mohou oxidovat a po čase lehce změnit barvu, proto je vhodné mít výrobek na sobě alespoň dvacet minut, abychom viděli, jak opravdu jeho odstín sedí na naší pleti. Nevěřte ani osvětlení uvnitř kosmetických prodejen, z nepochopitelného důvodu bývá jedno z nejhorších vůbec. Pokud si tedy vybíráte make-up, počítejte se dvěma návštěvami obchodu – určitě si nejdřív vyzkoušejte vzoreček v klidu doma a až poté se pro vybraný produkt vraťte.
Dejme tomu, že jste si konečně vyhlédli make-up v ideální kvalitě, barvě a podtónu. Hurá! Co ale dělat v létě, když se trochu opálíme? Nebo v zimě? A mezitím? To máte mít na každý měsíc v roce jinou lahvičku? Nemusíte. Moje osobní doporučení je pořídit si jeden make-up ve chvíli, kdy jste opálení, a druhý (od stejné značky, ale nemusí být) pak třeba na konci zimy (kdy je pleť většiny z nás nejsvětlejší). Tyto dva krajní odstíny pak mezi sebou dle potřeby míchejte. Co ale určitě nedoporučuji, je záměrný výběr tmavšího make-upu s cílem vypadat opáleně. Ne nadarmo se pleťovému make-upu říká anglicky foundation, tedy základ. Myslete na to, že na váš základ přijdou další produkty (konturka, bronzer, tvářenka, rozjasňovač), kterými dosáhnete kýženého efektu zdraví, svěžesti či políbení sluncem. Make-up by tedy měl přesně odpovídat odstínu naší pleti.
Řada značek často nabízí své produkty pouze online. I tak si ale nákup make-upu můžete dopřát. Na některých stránkách najdete online dotazníky, kterém vám pomohou vyhodnotit potenciálně vhodný odstín. Osobně jsem to udělala už několikrát a zatím jsem měla docela štěstí. Člověk ale musí být opravdu věrný svému odrazu v zrcadle, obzvlášť pokud vám nabízejí referenční fotky a vy si máte vybrat, který odstín pleti (ale i očí a vlasů) je vám nejpodobnější. Také se dívejte na popisky jednotlivých odstínů, ty jsou totiž často celkem podrobné, ale vy už se v podtónech orientujete, takže výrobky warm-toned medium with golden undertones nebo cool-toned light with rosy undertones krásně rozklíčujete.
Veškeré výše uvedené informace počítají s předpokladem, že o použití pleťového produktu na celý obličej stojíte. Určitě to však není jediný způsob, jak sjednotit pleť nebo pracovat s rysy své tváře. Vždy je dobré vlastní beauty rutinu vyhodnocovat v kontextu svého životního stylu a potřeb, stejně jako stavu pleti, osobního stylu a cílů. A hlavně si ten proces užívat.