konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Český rozhlas: U předškoláků je důležitější přístup než znalosti

Poslechněte si záznam pořadu ČRo Plus Dnešní Plus ze dne 29. 5., který se věnoval povinnému předškolnímu roku a nástupu všech pětiletých dětí do mateřských škol. Záznam pořadu si můžete přehrát ZDE, shrnutí na stránkách Českého rozhlasu najdete ZDE. 

Už jen tři dny mají rodiče předškoláků na rozhodnutí, jestli své děti přihlásí do školky, nebo je budou učit doma. Od září totiž bude poslední rok ve školce povinný – zákon a vyhláška o povinném předškolním vzdělávání ukládají pětidenní docházku s nejméně čtyřmi hodinami denně ve státem uznané školce.

„Docházka do mateřské školy je výborná a exkluzivní nabídka rodičům. Skoro 90 % pětiletých dětí do školky chodí, ale rodiče by měli mít právo rozhodnout, zda tuto nabídku přijmou,“ myslí si Eva Opravilová, předsedkyně Asociace předškolní výchovy.

Nejasné povinnosti

Podle ní se měly nejdříve hledat cesty k tomu, aby rodiče tuto velkorysou nabídku přijali. Je třeba také vyjasnit, kdo je za co zodpovědný. Například kdo bude evidovat děti, které mají docházet, kdo bude vyzývat a informovat jejich rodiče, nebo vymáhat pokuty a sankce.

S názorem Opravilové na povinný rok školky souhlasí i konzultantka domácího vzdělávání Marta Bačovská: „Každý si dokáže představit, jaký je rozdíl mezi právem a povinností, které se musíte podvolit – a jaké vztahy mezi rodičem a školou to tvoří.“

Školka není škola

„Zákon stanoví, že ověřování proběhne jednorázově, a to v období od třetího do čtvrtého měsíce školního roku. Nepřijde mi to vhodné, první měsíce jsou obvykle věnovány adaptaci. Navíc nejsou stanovena kritéria, kterých mají děti dosáhnout. Jak bude ověřování probíhat, je zodpovědností ředitele,“ dodává Bačovská.

Předškolní dítě by se podle ní mělo všestranně rozvíjet, orientovat se v prostředí, být zvídavé, umět komunikovat a těšit se na vrstevníky i do školy. „Není podstatné, jestli zvládá číselnou řadu. Nesouhlasím s tím, že bychom pětileté děti měli něco učit a na něco je připravovat.“

Znejistění rodiče

„Bojíme se, že děti budou nacvičovat pofidérní úkoly. Znám děti, které si do třetí třídy neuměly zavázat tkaničku. A dnes to jsou vynikající odborníci. Předškolák má především být otevřený k lidem a umět se vyjádřit – nejde o to, jestli zná barev osm, nebo deset,“ přitakává Opravilová.

Změna podle ní může vyvolat dvojí efekt u rodičů. „Buďto se spolehnou na to, že jejich dítě vychová a pro školu připraví školka. Nebo je to znejistí a začnou o sobě pochybovat – jestli jsou dost kompetentní na to, aby dítě dokázali k branám školy dovést,“ uzavírá.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s