konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Chudší rodiny neplatí školkovné. Podle odborníků je to dobrá investice a ideální je tříletá docházka

Školní rok nezačal jen základním a středním školám, ale také školám mateřským. Letos s jednou změnou: poplatek za předškolní vzdělávání, tedy „školkovné“, nastavuje nově každý zřizovatel všem svým mateřinkám stejně, a to do maximální výše 1500 korun měsíčně. Děti, jejichž rodiče na ně pobírají od státu přídavky, ale mohou chodit zdarma.

Někde za 1500 korun, jinde zdarma. Platba za předškolní vzdělávání (neboli „školkovné“) se od letošního září řídí novými pravidly. Foto: Shutterstock

Je to investice, která se státu nakonec vyplatí, říkají experti. Právě předškolní vzdělávání totiž mění životy dětí víc, než by se zdálo. Nejvíc se to týká dětí z nepodnětného prostředí a to bývají děti z nejchudších rodin, které často žijí na ubytovnách nebo v nestabilním bydlení a jsou ohrožené například exekucemi. Právě kvůli těmto dětem se už v roce 2018 zaváděl povinný předškolní rok, který je také zdarma. Nicméně odborníci tvrdí, že aby se dítě opravdu ve vývoji posunulo, jeden rok nestačí. Lepší jsou dva, ideální tři. „To, že rodiče, kteří pobírají příspěvek na dítě, nově nemusejí za školku platit, může pomoci, aby jich výhledově do předškolního vzdělávání nastoupilo víc než doposud,“ říká analytik výzkumné společnosti PAQ Research Václav Korbel. „Finanční nedostupnost předškolního vzdělávání je důležitý, ale ne jen jediný důvod, proč sociálně slabší rodiny děti neposílají do školky. Dalšími důvody jsou třeba to, že nevidí vzdělávání jako prioritu a celkově vzdělávacímu systému nedůvěřují.“

Na vstřícnost a otevřenost vůči všem rodičům bez rozdílu vsadili už před lety v mateřské škole v Obrnicích u Mostu. Po dohodě se zřizovatelem tady neplatí školkovné nikdo a kdokoliv se chce přijít s dítětem podívat, může. „Když se sem přistěhují, jdou okolo a vidí naše děti na zahradě, klidně je pozveme dál a všechno jim ukážeme. Vidí, že jsou tu vítáni, že jsme k jejich dětem laskaví, že nám můžou důvěřovat. To je přesvědčí, a řeknou si to pak i v širší rodině,“ popisuje ředitelka Vladimíra Pechanová.

Školka funguje podle vzdělávacího programu Začít spolu. Děti tu každý den pracují samostatně v takzvaných centrech aktivit, které jim učitelky připravují. „Učí se tím, že rozdělaná práce se dokončuje, že po sobě uklízíme, že si navzájem pomáháme, spolupracujeme. Získávají kompetence, které potřebují pro úspěch na základní škole i v životě. Když se podaří, že k nám nějaké dítě chodí dlouhodobě, často se neuvěřitelně posune. Velký vývoj vídáme v oblasti řeči, se kterou naši žáčci mívají velký problém,“ popisuje ředitelka.

Pozná se u zápisu do základní školy, jestli dítě navštěvovalo školu mateřskou? Jaké dopady může mít, když prvňáček zaostává za ostatními už při zahájení školní docházky? A kolik korun se státu vrátí zpátky za každou jednu korunu investovanou do předškolního vzdělávání? I to se dozvíte na webu Heroine.cz.

Popup se zavře za 8s