Dětské mozky jsou nezralé a na život jich samotných, jejich rodičů i učitelů to má dalekosáhlé dopady. Kniha Rozvíjejte naplno mozek svého dítěte nabízí dvanáct praktických strategií, ve kterých autoři ukazují, jak mohou moderní poznatky o fungování mozku pomoci při výchově a vzdělávání dětí.
Navzdory tomu, jak velký vliv vývoj mozku na lidské - a pak především dětské - životy má, rodičům i vyučujícím často o tomto veledůležitém orgánu chybí základní informace. Uznávaný neurovědec a psychiatr Daniel Siegel a terapeutka a konzultantka Tina Payne Bryson se to rozhodli změnit. Zasvětili své kariéry zkoumání rozvíjejícího se mozku. Svoje poznatky o tom, jak děti vychovávat a vzdělávat tak, aby jejich mozek měl pro svůj vývoj ideální podmínky, pak sdílejí s rodiči i odborníky. Už před více než deseti lety je shrnuli v knize The Whole-Brain Child, kterou vloni v češtině vydalo nakladatelství Portál pod názvem Rozvíjejte naplno mozek svého dítěte.
Naše kultura si mozek často spojuje s intelektuálním výkonem. Podle českého názvu knihy by se mohlo zdát, že jejím cílem je nabídnout návody a triky, jak zvýšit výkony dítěte třeba ve škole. Opak je ale pravdou. Autoři popisují, jak dětský mozek funguje, jak to ovlivňuje chování dítěte a především, co mohou všichni dospělí, kteří přichází s dětmi do kontaktu, dělat (a také nedělat) pro podporu zdravého zrání, a tím i prospívání dítěte. Prospívání je v knížce chápáno celostně - po emoční, racionální i fyzické stránce. A kniha srozumitelně ukazuje, jak zrání mozku ovlivňuje vztahy, laskavost, soucit, odpovědnost, úspěch ve škole či práci i životní spokojenost.
Mozek sestává z mnoha částí. Ať je řeč o pravé, nebo levé hemisféře, prefrontální kůře, limbickém systému nebo mozkovém kmeni, každá plní svůj úkol. Autoři ale čtenáře nezatěžují anatomickými složitostmi. Vystačí s jednoduchým modelem, který bez nadsázky pochopí i dítě (o tom více později). V knize nabízí dvanáct konkrétních strategií, které podporují to, čemu autoři říkají integrace mozku. Tedy propojování těch částí, které se propojovat mají.
Mozek zraje do pozdní dospělosti
O dětském mozku se dnes mluví mnohem více v souvislosti s výchovou i vzděláváním. I tak ale není od věci si připomínat, že lidský mozek se intenzivně vyvíjí v podstatě po celou dobu dětství a puberty. Dozrává mezi dvacátým a třicátým rokem, a i potom se díky neuroplasticitě může měnit. Po celou dobu času, který děti tráví na základní nebo střední škole, je tedy užitečné brát tento vývoj v potaz a seznámit se s tím, co jako dospělí můžeme pro děti dělat. Měli bychom si například neustále připomínat, že děti se to všechno - z podstaty toho, jak funguje mozek - teprve učí.
Kniha ukazuje, proč je v náročných chvílích s dětmi důležité nejdříve navázat emoční spojení (connection), ještě než přijde opravování a „napomínání” (correction). Autoři popisují, jakou sílu mají pro zpracování každodenních zážitků příběhy a procházení všeho, co se dělo. Kniha ukazuje, jak je možné trénovat části mozku zodpovědné za přemýšlení a emoční regulaci, jak společně vybruslit z náročných situací, které vzbuzují silné pocity. Jakou roli ve zpracování různých pocitů může sehrát pohyb, jak v sobě pěstovat větší všímavost a jak tyto strategie zkoušet ve vyhrocených situacích.
Autoři knížky nabádají dospělé čtenáře, aby o fungování mozku hovořili i s dětmi. Pro tyto účely je na závěr každé kapitoly v knížce i jednoduchý komiks, který je při lehkých úpravách využitelný pro rozhovory s dětmi. Užitečný může být i jednoduchý model mozku, který lze dětem ukázat pomocí prstů na jedné ruce. Jde tak snadno vysvětlit, co se děje s mozkem dítěte i dospělého, když mu takzvaně „bouchnou saze”. Video si můžete prohlédnout tady.
Na emocích záleží
O tom, že možnost prožívat emoce je nezbytná pro zdravý duševní vývoj, se dnes hovoří čím dál více. Kniha je v tomto ohledu velmi užitečná, protože čtenářům nabízí pohled na původ a význam pocitů. Ve světle těchto zjištění pak může být pro rodiče o něco snadnější ustát různé náročné situace, jakých s dětmi zažívají nespočet.
Nicméně autoři popisují, že i rodiče jsou lidé, kteří dělají chyby, a o rodičovství mluví jako o cestě, na níž se rodiče učí rozumět svým dětem i sami sobě. A pokud se jim nedaří, mohou své jednání napravit. Na konci každé kapitoly je za tímto účelem krátké zamyšlení pro dospělé. Co mohou dělat oni sami se sebou, aby více integrovali svůj mozek a byli svým dětem oporou tak, aby rodičovství nebylo jen o přežívání, ale i prospívání. Dospělých i dětí.
Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na [email protected].
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.