Zážitkový den plný relaxace i sdílení. Vstupenky na Feel Good jsou v prodeji!

České školy čeká revoluce, pokud se ji nerozhodnou ignorovat. Nová pravidla nejsou bez kontroverzí

Největší změna ve vzdělávání za dvacet let – tak ministerstvo školství označuje revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, který slavnostně zveřejnilo minulý týden. Změny zejména v některých předmětech (neboli vzdělávacích oblastech) jsou opravdu rozsáhlé. Co na ně vlastně říkají učitelé?

RVP obsahuje například cíle vzdělávání, tedy co by mělo žactvo umět, dále takzvané klíčové kompetence – k učení, řešení problémů, občanské, pracovní, digitální a další, a také gramotnosti – čtenářskou, matematickou a digitální.Foto: Gabriel Pleska/Midjourney

Co je to vlastně Rámcový vzdělávací program a proč je důležitý? „Jde o dokument, který určuje, co by se měli žáci naučit v jednotlivých ročnících a předmětech, nicméně konkrétní způsob výuky nechává na volbě škol a vyučujících. RVP obsahuje například cíle vzdělávání, tedy co by mělo žactvo umět, dále takzvané klíčové kompetence – k učení, řešení problémů, občanské, pracovní, digitální a další, a také gramotnosti – čtenářskou, matematickou a digitální,“ píše Lucie Kocurová ve svém textu pro Heroine.cz. „Na RVP potom každá škola navazuje svým ŠVP – Školním vzdělávacím programem. Ten už do detailu rozpracovává co, kdy a jak se bude žactvo v konkrétní škole učit. Kromě učiva a metod se v něm dá najít třeba i to, jak se ve škole hodnotí nebo jak probíhá komunikace s rodiči.“

Nový RVP vznikal v odborných pracovních skupinách, není ale žádným tajemstvím, že do jeho tvorby vstupovaly různé zájmové skupiny. Například po zveřejnění první verze oblasti matematika se ozvala Česká bankovní asociace s tím, že je příliš snadná. „Pracovní skupina na poslední chvíli za zavřenými dveřmi všechno přepracovávala. Podobné je to nyní s chemií, která je napsána velmi prakticky a odborná veřejnost už se bouří, že to takto nepůjde,“ říká Lucie Slejšková z Informačního centra o vzdělávání EDUin. I proto měl nový Rámcový vzdělávací program už předem pověst kontroverzního dokumentu, a ta se potvrdila po jeho vydání.

Jedním z předmětů, na který se ihned po vydání snesla vlna kritiky, je už zmíněná chemie, kterou experti z průmyslu přirovnali k občanské nauce. Václav Fiala, který učí chemii na soukromé základní škole v Litvínově, ale revidovanou podobu předmětu obhajuje: „Je zbytečné stavět proti sobě kompetence a znalosti. Nejde o to, že si v kroužku budeme povídat o tom, jak se cítíme. Jde o to, že s tím, co se naučíme, budeme umět zacházet,“ vysvětluje. „Chemie v dosavadním pojetí je velmi abstraktní a těžko pochopitelná, odtržená od života.“ 

Stejně tak si revizi ve své vzdělávací oblasti chválí češtinářka z Hlučína Jarmila Polomská: „Jde o zajímavý refresh a potvrzení toho, že čeština ve škole by se měla přibližovat žité češtině,“ libuje si. „Pokud má někdo rád klasickou výuku s diktáty, větným rozborem a prací s učebnicí, pak asi moc radost mít nebude.“ Radost nemá ani matikářka z Krnova Markéta Mylková. Zarazilo ji, že zatímco ve většině předmětů se učivo spíš ubíralo, v matematice se naopak přidávalo. „Umím si ještě představit, že zvládneme kvadratické funkce nebo statistiku, ale geometrie v prostoru je pro běžnou třídu na základní škole dost sci-fi,“ krčí rameny učitelka.

Jaké výhrady k novému dokumentu experti na kybernetickou bezpečnost a mediální či digitální gramotnost? A je už nyní jisté, že se ve výuce skutečně odehraje slibovaná revoluce, nebo je možné, že se k revizi školy postaví vlažně a změny budou spíše kosmetické nebo vůbec žádné? Dozvíte se na webu Heroine.cz.

Popup se zavře za 8s