Starší úspěšná žena a sebevědomý mladý stážista, kvůli kterému je ochotná převrátit svůj život zcela naruby. Do českých kin vstupuje thriller Babygirl, ve kterém hraje hlavní roli Nicole Kidman. Ta se už v roce 2017 zavázala, že si bude cíleně a pravidelně vybírat role ve filmech režírovaných ženami. Snímek Babygirl od nizozemské režisérky Haliny Rajin je už patnáctým takovým dílem.
Hlavní hrdinka Romy v podání Nicole Kidman je žena, která má všechno. Laskavého, milujícího a pohledného muže (Antonio Banderas), dům připomínající umělecké dílo, dvě dospívající dcery a firmu, jíž se daří. Její život je ukázkovým příběhem úspěchu, k němuž se navíc propracovala vlastními silami. Mohla by si už jen užívat plody svojí práce. „Rutina pracovních dní se změní s příchodem Samuela, pohledného a drzého stážisty. Jejich vzájemné špičkování začíná neškodně. Mladík se ptá na nepříjemné otázky, hravě zpochybňuje ředitelčinu autoritu, analyzuje ji a poučuje. Samuel Romy přitahuje svou arogancí i tím, že ho (narozdíl od ostatních aspektů svého života) nedokáže kontrolovat. Romy v sobě postupně začíná objevovat neznámé touhy i části svého já, které by nejradši navždy ukryla,“ píše ve recenzi snímku Babygirl pro Heroine.cz Julie Šafová.
Romy je ambivalentní hrdinka, kterou je těžké si oblíbit. „Pro její nevěru neexistuje jednoduché vysvětlení, nejde o zklamání ze stávajícího vztahu, nudu, ani o samoúčelný nástroj protagonistky cesty za emancipací. A snímek od této skutečnosti neodvrací tvář. Po celou dobu dává jasně najevo, že vše, co se děje, je vina Romy,“ popisuje Šafová. V době, kdy masová filmová produkce od nahoty na plátně spíš ustupuje, jí snímek Babygirl nijak nešetří. Nejde ale pouze o estetickou provokaci, spíše o studii různých dimenzí moci a jejích proměn. Zatímco na počátku třímá pevně otěže dění Romy coby výkonná manažerka svého života i práce, jak ale propadá mladému milenci, postupně se kontroly vzdává – i když si je nejspíš vědoma toho, že ji to může vyjít draho. „Samuel najednou disponuje schopností rozbít Romy pečlivě vybudovaný svět. Ať už ve vědomém či nevědomém aktu masochismu jako by Romy toužila po tom, aby ji muž, který jí nečekaně vstoupil do života, zcela zničil,“ míní Julie Šafová.
Silnou stránkou snímku je bezpochyby kamera a také hudba skladatele Cristobala Tapia De Veer, která pracuje kromě animalistických rytmů i s dechem obou protagonistů. Mezi slabiny se pak – možná překvapivě – řadí děj a jeho koherence. Co může diváka na filmu Babygirl dráždit? Nabízí režisérka Halina Reijn nějaký klíč k pochopení motivací hlavních hrdinů? Více se dočtete v recenzi Julie Šafové na webu Heroine.cz.