Zážitkový den plný relaxace i sdílení. Vstupenky na Feel Good jsou v prodeji!

Přijímačky nanečisto jako poprava? Nepanikařte, uklidňují odborníci a radí, na co se při testech zaměřit

Minulý týden si deváťáci vyzkoušeli přijímačky nanečisto, které jim připravil CERMAT. Podle ohlasů se v médiích i od učitelů se dá soudit, že testy nedopadly nijak skvěle, zejména matematika byla prý poskládána z nejtěžších úloh z posledních rodičů. Měli by nyní všichni začít panikařit a houfně stahovat přihlášky z maturitních oborů?

Problém přijímacího řízení není v podobě testů Cermat a jejich ne/náročnosti; potíž je v tom, že Česko jde dlouhodobě směrem, kdy se snaží uchazeče od maturitních (a zejména všeobecných) oborů spíše odrazovat.

Vítěz ceny pro nejinspirativnějšího učitele Global Teacher Prize Tomáš Chrobák ze ZŠ Baška dokonce označil testy za „popravu“: „Děti z tříd mých kolegů různě po republice, i ty, které podporuji v přípravě ve Frýdku-Místku, přišly skoro s pláčem, jak těžké to bylo. Ještě večer po testu se mi zaplnila e-mailová schránka novými žádostmi o doučování. K tomu to mimo jiné povede.“ S tím souhlasí i někteří učitelé deváťáků, kteří na sociálních sítích sdíleli pocity své a svého žactva: „„Někteří žáci, kteří původně zvažovali všechny přihlášky na SŠ s maturitou přemýšlí o tzv. „záchranném” učňovském oboru. Tedy na testy půjdou, ale moc si nevěří. Prostě to půjdou zkusit. Ta matika je nemile překvapila,“ popisuje učitelka Marcela.

Nicméně podle odborníků není zatím důvod k panice, jak píše Lucie Kocurová ve svém textu na Heroine.cz: „Jak říká i psychometrik Hynek Cígler z Masarykovy univerzity v Brně, to, jak uspěl každý jeden deváťák v přijímačkách nanečisto v lednu neříká nic o tom, jak se mu bude dařit v dubnu. „Že se někomu subjektivně testy nepovedly, neznamená, že se mu nepovedou i ostré testy. Je zde ještě spousta času na přípravu, testový výsledek je ovlivněný náhodnou chybou měření (která je opravdu velká), a pořád záleží na výkonu ostatních uchazečů. A o tom zatím nevíte, jaký byl,“ uklidňuje.

Nakonec totiž nezáleží jenom na tom, kolik bodů získal každý jednotlivec, ale i na tom, jak se mu dařilo ve srovnání s ostatními. Protože jsou testy u přijímacích zkoušek rozřazovací, není ani žádoucí, aby je každý napsal na sto procent. Loni, kdy byly testy z matematiky snadnější než obvykle a průměrný bodový zisk uchazečů byl o 5 bodů nad běžným průměrem, se nakonec na mnoha školách muselo mezi uchazeči losovat. Navíc na velmi žádaných školách, kde uchazeči tradičně získávají téměř plný počet bodů, loni stačilo jen velmi málo špatných odpovědí k tomu, aby uchazeč skončil hluboko mezi nepřijatými.

Jaké poučení si tedy z těžkých přijímaček nanečisto vzít? A měli by teď uchazeči houfně nakupovat další kurzy a měnit školy na přihláškách? Dočtete se na webu Heroine.cz.

Popup se zavře za 8s