Trh s menstruačními pomůckami rozrostl. Do středního proudu se dostaly i alternativy, které byly ještě před pár lety stigmatizovány. Jak klimažal a shaha mluvit otevřeně o periodě ovlivnily to, jak menstruujeme.
Před týdnem jsem se rozepsala o revoluci ve zobrazování menstruace v médiích, zejména v reklamě, a o proměně jejího vnímání ve společnosti:
Postupné odbourávání menstruačních tabu a studu má pozitivní výsledky. A jedním z nich je i to, že se začíná mluvit o ekonomických a ekologických souvislostech periody.
Zatímco v obecné „menstruační osvětě“ udělaly svůj díl práce i zavedené velkoznačky, ekologická osvěta a ekologický marketing jsou zatím spíš doménou firem nových.
Už v minulém článku jsme věnovali velký prostor značce Thinx, která prorazila na americkém trhu s menstruačními kalhotkami. Kromě pohodlí – mají pojmout třikrát víc tekutin než běžný tampon, a při slabší a střední menstruaci tedy vydržet celý den – nabízejí svým uživatelkám ještě jeden dobrý pocit: vyperou se a dají se používat dál, znovu a znovu. Radikálně tedy snižují množství odpadu. A připomeňme, že běžné menstruační pomůcky jsou až z devadesáti procent plastové, o obalech na ně nemluvě.
V Thinxu zkoušeli i další sortiment, například bio-tampony nebo speciální podušky vhodné na menstruační sex – podle většiny zákaznických recenzí skvělý nápad, ale nákladné provedení –, trh si ale řekl své a na e-shopu kromě pestré nabídky kalhotek všemožných střihů, materiálů a barev, včetně funkčního prádla na cvičení, zůstaly jen znovupoužitelné aplikátory na tampony – pomůcka, která je hojně rozšířená především v anglo-americké části světa.
Menstruační kalíšek, vynález roku 1937, měly podměrně dlouhou dobu stigma něčeho, co je nepraktické, nepříjemné a špinavé – prostě „alternativní“. Teď se ale během několika let rozšířil do středního proudu. Pomohla nejen osvěta, ale také marketing a nové a nové značky a typy kalíšků. Dnes je široce dostupných mnoho typů, které se liší tvarem, materiály a povrchovou úpravou.
S plánem na designování menstruačního kalíšku se na Heroine svěřila i designérka Anna Marešová, která má v produktech ženské intimity zkušenosti už jako autorka úspěšných erotických pomůcek.
„Udržitelné menstruování“ se pomalu stává tématem, o kterém se dá veřejně mluvit, i v Česku. Domácí odpovědí na menstruační kalhotky Thinx jsou kalhotky Snuggs. Těch se bez jakékoli marketingové kampaně prodalo od letošního března, kdy vstoupily na trh, na čtvero tisíc, a výrobci věří, že do konce roku se číslo zvedne na deset tisíc. Kalhotky mají pojmout 10–15 mililitrů tekutiny a jsou pratelné, podle webu firmy mají vydržet rok, což mimo jiné skoro desetkrát snižuje množství vyprodukovaného odpadu.
Máme také český menstruační kalíšek Yuuki, se kterým přišla bývalá instruktorka potápění Zuzana Poláčková. I ona měla – podle svých slov – na mysli ekologickou stopu menstruace, která prý na mexických plážích, kde probíhaly její kurzy, byla až příliš viditelná. V Evropě to ostatně není jinak. Podle loňské zprávy Evropské komise jsou hygienické potřeby pátým nejrozšířenějším typem odpadu na evropských plážích. Kam se hrabe plastové nádobí a brčka. Ve velké Británii končí podle odhadů Hazema Goudy (s. 18 a níž) z univerzity v Bristolu denně v kanálech 700 tisíc intimek a na dva a půl milionu tamponů; co neodteče, jde na skládku. Znovu: z devadesáti procent plast, o obalech nemluvě. Není divu, že se stoupajícím klimažalem se víc a víc žen poohlíží po alternativě.
Studentka ČVUT Kateřina Rydlová testuje projekt speciálního bodýčka, které je v oblasti podbřišku protkané stříbrnými vlákny, která vodí teplo a regulují teplotu. Termoregulace má bránit prochladnutí a stahování svalů pánevního dna a předcházet křečím spojených s PMS a bolestivou menstruací i celkovému prochladnutí citlivých močových cest.
K alternativám se ale pochopitelně přechází nejen kvůli starosti o zdraví planety, ale taky s ohledem na zdraví vlastní. Máme tedy ekologické bio tampony, pratelné vložky, kalhotky a kalíšky. Nejrůznější certifikace mají zajistit uživatelkám minimální riziko, certifikované tampony se nebělí nešetrnými chemikáliemi s obsahem chloru, nepřidávají se barviva a parfémy, máte možnost najít si pomůcky kompostovatelné…
Proti jednorázovým bio tamponům a vložkám samozřejmě hraje jejich vyšší cena. Finančně přijatelnější jsou pochopitelně alternativy s možností opakovaného použití. Menstruace ale není zadarmo pro nikoho a v téhle souvislosti je zajímavá otázka danění menstruačních pomůcek.
V Evropské unii existuje možnost snížit u zboží osobní hygieny daň z přidané hodnoty až na pět procent. A některé země té možnosti využily, zdaleka ale ne všechny, přehled zdanění najdete na webu neziskové organizace Civio. V Irsku se například menstruační drogerie nedaní vůbec, nulovou daň zavedli ještě dřív, než Unie vyhlásila za minimální DPH pět procent, mají tedy výjimku. V některých zemích patří obecně drogistické zboží do snížené sazby, řada zemí včetně Česka ale zůstává u standardní sazby. Německá feministická skupina The Female Company tak může v nadsázce tvrdit, že tampon je luxusní zboží – daní se totiž standardními 19 procenty, zatímco kaviár má (spolu s ostatními potravinami) sníženou sedmiprocentní sazbu.
I Česko před pár týdny zaregistrovalo – třeba zde – zprávu o tom, že drogistický korporát Procter & Gamble odstraní z vložek Always ženský symbol. Vyšel tak vstříc aktivistům, kteří poukazovali na to, že nemenstruují jen ženy. Perioda provází i transgender osoby a osoby, které se definují nebinárně. Podobný krok k respektu všech menstruujících udělala před pár lety i značka Thinx, když změnila svůj reklamní claim z „pro ženy s periodou“ na „pro všechny s periodou“.
Přestože Velká Británie patří k zemím, která menstruační pomůcky daní minimální sazbou, Independent loni informoval, že ve Velké Británii není výjimkou, když dívka mezi 10 a 18 lety zamešká školu, protože nemá hygienické pomůcky. Podle výzkumu, který provedla firma Procter&Gamble (Always) mezi pěti sty britskými školačkami a jejich rodiči, přiznalo šest procent rodičů, že se dostali do tíživé situace, kdy si nemohli dovolit pořídit dětem tampony nebo vložky, případně se kvůli tomu uchýlili i ke krádeži.
Moderní doba nás tak staví před zvláštní paradox: ženy pomalu přestávají být v období periody vylučovány ze společnosti kvůli dávným tabu a přetrvávající představě nečistoty. Mimo společnost je fakticky staví mizerná sociální situace, kvůli které jsou nečisté doslova. Částečným, ale nikoli systémovým řešením jsou aktivity, jaké z Británie známe díky firmě Hey girls. Ta nabízí tampony, vložky a intimky v bio kvalitě, z certifikovaných materiálů a bez bělidel, a to tak, že za každé zakoupené balení dostane jedno balení také potřebné děvče. Zákazník může na praktickém e-shopu koupit menstruační hygienu pro dívky v nouzi také samostatně, bez nákupu pro sebe. Případně může zajít na některý ze sympatických eventů, jako je například bloody big brunch, kde se bloody Mary platí v tamponech a vložkách pro potřebné.
Autorka už tři roky používá pouze menstruační kalhotky