První kosmetický produkt s nanočásticemi uvedla na trh společnost L’Oréal v roce 1995. Skutečný boom ale zažíváme až v poslední dekádě. V čem má být nanokosmetika tak převratná? A je bezpečná?
Ačkoli se slovo nanočástice objevilo někdy v osmdesátých letech minulého století, člověk s částečkami menšími než nejmenší bakterie přichází do styku odjakživa. Prostě tu jsou. A co víc, dávno s nimi umíme i pracovat: už ve starověku používali perští, egyptští, čínští nebo římští řemeslníci nanočástice při glazování keramiky nebo výrobě skla. A zdokumentované je i jejich použití v kosmetice: stříbrné a zlaté nanočástice se míchaly i do barev, kterými si ženy zdobily nehty.
To ovšem byly doby, kdy byla kosmetika vůbec, nejen nano a nejen stříbrná a zlatá, výsadou nejvyšších vrstev a nejstarších řemeslnic. Dnešní ofenzivě kosmetických přípravků s nanočásticemi čelíme všechny. Mezi společností používající nanočástice při výrobě kosmetických produktů patří například L’Oréal, Avon, Johnson & Johnson, Neutrogena, nebo Estée Lauder.
Konkurenční výhoda, kterou mají opalovací krémy, šampóny, balzámy na rty, péče o nehty, nebo krémy proti stárnutí s obsahem nanočástic mít proti klasickým kosmetickým produktům, tkví právě ve velikosti – nebo spíš malosti – nanočástic. Díky ní mají podstatně vyšší „vstřebatelnost“. Ovšem lehkost, s jakou pronikají do našich tkání je zároveň i tím, co budí pochybnosti.
Příkladem využití nanočástic můžou být opalovací krémy. Základní součástí těch klasických je buď avonbenzon, nebo oxid titaničitý či zinečnatý, které vytvářejí na pokožce ochranný film. V prvním případě je potíž v tom, že je to povlak mastný. To ještě můžete docela dobře snést na pláži, ale do města to je nejen nepěkné, ale hlavně strašně nepraktické. Titanový opalovák vás zase nejenom chrání, ale taky potáhne vrstvičkou titanové nebo zinkové běloby (znáte jako bělidlo v Primalexu). A to nechcete.
Chcete pravidelně dostávat tipy na chytré čtení? Přihlaste se k odběru newsletteru Heroine! Naše šéfredaktorka Anna Urbanová do něj každý týden vybírá zajímavé články, analýzy, postřehy i kulturní tipy nejen z našeho webu, ale i spousty dalších českých a zahraničních médií.
Oboje by mělo při použití opalovacích krémů s obsahem nanočástic odpadnout jednak proto, že pokožka účinnou látku – nejčastěji opět oxidy titanu a zinku – výrazně snáz a rovnoměrněji vstřebá, jednak proto, že v nanorozměrech se tyto látky ve slunečním světle nejeví jako bílé, ale průhledné.
Potud tedy všechno dobré. Ale co ty pochybnosti? Kůže představuje pro tělo jakýsi nárazník nebo ochranný val proti vnějším vlivům. A zásadní otázka je, jestli nanočástice dokážou proniknout dál než do pokožky. Jaký je další osud těch tak snadno vstřebávaných kousíčků minerálních látek? Dosavadní studie neprokazují, že by procházely pokožkou hlouběji a dostávaly se například do krevního oběhu, nicméně vědecká práce, která by sledovala dopady opravdu dlouhodobého a pravidelného používání nanoopalováků, zatím chybí.
Obavy ovšem pohánějí další výzkum. Slibně například vypadají studie, které zkoumají účinky nanočástic břečťanu. Podle článku zveřejněného v magazínu Journal of Nanobiotechnology mají nanočástečky rozsekané a odstředěné z listů břečťanu blokovat UV záření čtyřikrát účinněji než oxidy zinku a titanu. A tělu mají vadit s ještě menší pravděpodobností než jmenované. Jestli ovšem tenhle výzkum projde testy a jeho výsledky kosmetický průmysl nějak zpracuje, si zatím musíme počkat.
Se zpožděním proti nanočásticím se v kosmetice prosazují také nanovlákna. U nich odpadají obavy z negativního zdravotního dopadu spojené se snadností průniku do pokožky. Nanovlákno je totiž nano jen v průměru, svou délkou sféru nanometrů přesahuje – asi jako když si představíte vlas: průměr měříte v mikrometrech, délku u těch šťastnějších klidně v metrech.
Výhodou je stoprocentní využití veškerých účinných látek, které maska obsahuje.
Dřív než v kosmetice se ale nanovlákna začala používat v lékařství. A to je ostatně i příběh české firmy Nanopharma. Ta mimo jiné vyvinula s australským partnerem nanovlákennou náplast. „Výhoda takové ‚chytré‘ náplasti spočívá v efektivnějším přenosu účinných látek a v kompletním rozpuštění náplasti po kontaktu s pokožkou,“ říká Lucie Vysloužilová, která v Nanopharmě působí jako manažerka kvality a zabývá se i vývojem nových produktů.
K nápadu použít technologii pro péči o pleť nebylo daleko. Byla to doba, kdy vrcholil boom obliby plátýnkových masek. Ne všechny fungují efektivně; jejich výrobci neřeší, jakým způsobem a jestli vůbec se aktivní látky dostanou do pokožky. U „chytré náplasti“ se prokázalo, že nanovlákna přenášejí léčivo efektivněji než běžné náplasti. Proč by se tedy nemohly na podobném principu dostávat do pokožky i jiné látky?
Cesta od myšlenky do výroby ale nebyla přímočará. „S myšlenkou nanovlákenné masky jsme začali před pěti lety. Během vývoje jsme ovšem narazili na to, že trh na naši suchou masku ještě není připraven, museli jsme počkat. Opravdu intenzivně jsme se začali vývojem suché pleťové masky a jejím uvedením na trh zabývat až od minulého roku,“ říká Vysloužilová.
Nanovlákenná maska, prodávaná pod komerčním názvem [n]fibrecare, se od tradičních pleťových masek liší právě tím, že je suchá. Aplikuje se na vlhkou pokožku a na ní se beze zbytků rozpouští. „Výhodou je stoprocentní využití veškerých účinných látek, které maska obsahuje. Jsou bezpečně zapouzdřeny uvnitř velmi jemných vláken a po styku masky s navlhčenou pletí dochází k okamžitému rozpuštění nosných vláken a uvolnění účinných látek přímo do pleti bez jejich nežádoucích ztrát,“ říká Lucie Vysloužilová. Protože je maska suchá, nemusí obsahovat konzervanty. V jejím složení nenajdete ani parabeny, silikony, akryláty, parfemaci nebo barviva a není testovaná na zvířatech.
Tento text vyšel v čísle 1/2020. V novém, květnovém čísle Heroine najdete:
...a mnohem víc. Předplaťte si Heroine ještě dnes!