Důkladnou péči si zasloužíme nejen my sami, ale také prostředí, v němž žijeme. K tomu, aby naše kosmetické rituály nepřispívaly k ničení planety, dnes už naštěstí pomáhá řada nových technologií. Místo nového balení krému na obličej si třeba můžete pořídit náhradní náplň. Kosmetický gigant L'Oréal se do inovací, které dělají krásu udržitelnou, pustil ve velkém. „Je důležité, aby si lidé uvědomovali, že mohou udělat lepší volbu,“ říká v rozhovoru Kateřina Veitová, manažerka udržitelnosti L'Oréal pro Česko, Slovensko a Maďarsko.
„Chci žít co možná nejudržitelnějším způsobem, což platí i pro moje kosmetické návyky.“ Lidí, kteří smýšlejí podobně, v dnešní době rozhodně přibývá. Jaké nám k tomu vaše společnost dává možnosti? Co můžu prostřednictvím produktů L'Oréal jako zákaznice sama aktivně dělat?
U našich spotřebitelů a spotřebitelek čím dál častěji vidíme, že je pro ně důležitá otázka zdravého životního stylu a přístupu k životnímu prostředí. Slyšíme na to, udržitelnost se stala centrem našeho podnikání. Nejen tím, co sami děláme, ale i tím, že naše zákaznice a zákazníky vzděláváme. Vyvíjíme například nové produkty, které mají zlepšený environmentální profil: v praxi to znamená, že když si teď koupíte nový produkt, je už nějakým způsobem udržitelnější než jeho předchozí verze. Ať už je to vzhledem k přírodním zdrojům, k biodiverzitě, nebo i k vám jako uživateli či uživatelce.
Dalším důležitým závazkem je pro nás snižování intenzity obalů. Obal je samozřejmě důležitou součástí každého produktu – do něčeho ho zkrátka zabalit musíte. Chceme ale nabídnout široké portfolio výrobků, u jejichž obalů například snižujeme gramáž, takže jsou odlehčené. Pokud si dnes koupíte produkt L'Oréal, který používáte léta, možná si ani nevšimnete, že je jeho obal o deset, patnáct nebo dvacet procent lehčí. Množství obalu, které spotřebujete, je tak nižší.
Přijďte na půlden zážitkových workshopů a inspirativních přednášek. Načerpáte novou energii a čerstvé nápady. Čeká vás:
To nejzajímavější, v čem se snažíme zlepšovat, jsou pak znovu plnitelné obaly neboli refilly. Funguje to jednoduše. Spotřebujete svůj oblíbený produkt, například šampon, a místo koupě nového balení – třeba s praktickou pumpičkou – si pořídíte náhradní náplň, kterou si přelijete do původní lahvičky. Ušetříte tak třeba kolem šedesáti, osmdesáti procent plastu, který byl při výrobě lahvičky použit, v závislosti na velikosti produktu a konkrétním balení. Je pro nás důležité, aby byl v každé kategorii dostupný produkt, který se dá doplnit. Kromě šamponů jde třeba o mycí gely či parfémy. Lahvičky parfémů vypadají krásně, to všichni víme: nevidím ale důvod, proč bychom je nemohli používat vícekrát.
Náhradní náplň je balená v plastovém sáčku, původní obal je také vyroben z plastu. Jaký je v nich rozdíl? Proč je lepší si podruhé koupit náhradní náplň?
Oba obaly jsou z plastu, to je pravda. U plastu ale záleží na tom, jaký vlastně je. Plastové obaly se často démonizují s tím, že bychom se jich měli úplně zbavit. Přitom je možné tzv. virgin plasty, tedy ty úplně nové, vyrobené z fosilních paliv, nahrazovat recyklovanými a recyklovatelnými plasty. Nemají potom tak velkou environmentální stopu jako ty původní. Do roku 2030 chceme všechny plasty v našich obalech nahradit těmi recyklovanými, nebo vyrobenými z biologických materiálů (bioplasty vyráběné např. z celulózy, pozn. red.). Inovujeme ale samozřejmě i tak, abychom plasty úplně nahrazovali.
Seženu dnes už znovu plnitelné obaly a jejich náplně v běžných drogeriích? A máte už data o tom, zda zákaznice a zákazníci takové výrobky skutečně kupují?
Čím častěji budou lidé produkty vídat, tím spíš je začnou kupovat. Edukace spotřebitelek a spotřebitelů je teď náš velký úkol. Musíme jim dávat správné informace, být transparentní a umožnit jim, aby si mohli náhradní náplně skutečně jednoduše koupit. Uvádíme jich na trh víc a víc, aby měli také co největší možnost výběru. Jako firma musíme pracovat sami na sobě, ale velká část našeho environmentálního dopadu leží také v rukou našich spotřebitelů a spotřebitelek. Je důležité, aby si lidé uvědomovali, že mohou udělat lepší volbu. Možností, jak jí dosáhnout, bude do budoucna, myslím, čím dál víc.
Nemyslím si, že to, že budeme používat udržitelnější materiály, které jsou přívětivější k přírodě, znamená, že naše produkty musejí automaticky působit méně přitažlivým a luxusním dojmem. Požadavky samotných zákazníků a zákaznic se navíc vyvíjejí. Zejména mladším generacím na udržitelnosti hodně záleží a chtějí vidět, že jejich oblíbená značka přispívá k udržitelnější budoucnosti.
Neztrácejí produkty ve znovu plnitelných obalech na exkluzivitě, atraktivnosti? Obrovská část kosmetického průmyslu přece stojí na krásných nových obalech, které si vystavíme v koupelně, zatímco vyhodíme ty staré a oloupané. Jde skloubit udržitelnost obalu s krásou, například u luxusního tělového mléka?
Myslím, že udržitelnost a luxus, který je spojený s řadou našich značek, nejsou dvě odlišné cesty. Recyklovaného plastu si jako spotřebitelka nebo spotřebitel vůbec nemusíte všimnout, protože dnes už je možné ho vyrobit čirý. Jako firma máme samozřejmě vždy na paměti, že nesmíme kompromitovat kvalitu produktu ani kvalitu obalu, protože obal produkt chrání. Nemyslím si, že to, že budeme používat udržitelnější materiály, které jsou přívětivější k přírodě, znamená, že naše produkty musejí automaticky působit méně přitažlivým a luxusním dojmem. Požadavky samotných zákazníků a zákaznic se navíc vyvíjejí. Zejména mladším generacím na udržitelnosti hodně záleží a chtějí vidět, že jejich oblíbená značka přispívá k udržitelnější budoucnosti. Krása byla před L'Oréalem, je tady teď a bude tady pořád: myslím, že právě udržitelnost se do ní hezky začlení.
Jaké jsou příklady inovativních technologií a materiálů, které při vývoji obalů využíváte, ať už jsou znovu plnitelné, či nikoliv?
Jako firma jsme se zavázali k tomu, že od letoška budou všechny naše obaly buď plnitelné, nebo recyklovatelné, nebo kompostovatelné. Alespoň jednu z těchto charakteristik tak bude mít každý z našich obalů. V našich výzkumných laboratořích i ve spolupráci s externími startupy a firmami se snažíme vyvíjet nové typy obalů. Zajímavá je například lahvička značky Biotherm, která vznikla ve spolupráci s firmou Carbios. Carbios rozkládá plasty enzymatickou metodou, která umožňuje to, že je recyklovaný plast prakticky jako nový a dá se recyklovat znovu a znovu.
Kromě plastů se pak zaměřujeme třeba na hliník. Samotnou mě překvapilo, když jsem se dozvěděla, že hliník se dá recyklovat donekonečna. V našich končinách to ale není úplně snadné a běžné. Spustili jsme proto projekt ProValue, který cílí na kadeřnice a kadeřníky, Jeho prostřednictvím zvyšujeme povědomí o tom, že hliníkové obaly lze recyklovat, protože v kadeřnictvích se hliníkového odpadu produkuje spousta – od tub s barvami po fólie používané při aplikaci melíru. Spojili jsme se proto s lokálními zpracovateli hliníku v Čechách a na Slovensku a motivujeme naše kadeřníky a kadeřnice, aby hliník sbírali a zpracovatelům ho přímo posílali.
V kadeřnických salonech se běžně spotřebovává také velké množství vody. Mytí vlasů a těla také pochopitelně stojí za velkou částí vodní spotřeby i u nás doma. Podle energetické společnosti E.ON spotřebujeme sprchováním a osobní hygienou denně průměrně 42 litrů vody, a právě v koupelně za den průměrně spotřebujeme největší množství vody. Dá se s vysokou vodní spotřebou nějak bojovat prostřednictvím kosmetiky, kterou si zvolím?
Téma vody jako zdroje je něco, o čem budeme do budoucna mluvit více a více. Na naší planetě už existuje spousta míst, kde se vody nedostává, a my jako lidstvo musíme vědět, jak s tímhle problémem nakládat. V L'Oréalu na něj nahlížíme z různých úhlů: záleží nám na tom, jak získáváme naše suroviny a jak s nimi potom pracujeme v našich provozech, abychom vodní spotřebu co nejvíce snížili. V řadě našich výrobních závodů například používáme vodní smyčku (továrna s vodní smyčkou či suchá továrna je závod, kde se pitná voda spotřebovává pouze ve složení produktů nebo pro lidskou spotřebu, pozn. red.), díky níž vodu recyklujeme a plně využíváme.
Pro domácí použití pak vyvíjíme produkty, které vyžadují méně vody k tomu, abyste je opláchla, nebo produkty, které můžete opláchnout studenou vodou. Pro opláchnutí totiž musíte často používat teplou vodu a ohřevem se spotřebovává hodně energie. Další variantou jsou samozřejmě bezoplachové produkty. Stejně zásadní je pak edukace zákazníků a zákaznic. Chceme jim předávat myšlenku, že sami mohou svoji vodní stopu aktivně snižovat. Když používáte masku na vlasy, která má tři minuty působit, můžete po tu dobu vodu zkrátka vypnout. Asi 60 procent vodní stopy šamponu či kondicionéru leží u konečného spotřebitelstva, takže je velmi důležité, aby mělo správné informace.
Vrátím se na chvíli ke kadeřnickým salonům – je jasné, že v nich se bez oplachování neobejdete. Ve spolupráci se švýcarským startupem Gjosa jsme pro ně vyvinuli speciální sprchovou hlavici, která pracuje s jinou než běžnou distribucí vody v menších kapkách, které rozstřikuje speciálním způsobem. Díky tomu je schopna ušetřit až 60 procent spotřebované vody a energii potřebnou k jejímu ohřevu.
Na jaké ingredience se ve vašich výrobcích zaměřujete tak, aby byly udržitelnější nejen svými obaly, ale i složením?
Ingredience se snažíme získávat s respektem k přírodě a biodiverzitě. Znamená to například využívání obnovitelných zdrojů přísad – do roku 2030 by podle našich cílů měly téměř všechny pocházet z biologických zdrojů, rozšířených minerálů, jako jsou například jíly, nebo z cirkulárních procesů. Měly by také respektovat místní komunity. Získáváme ingredience všude po světě a chceme si být jistí, že tamní společenství toto získávání nejen neohrožuje, ale je pro ně prospěšné. Velmi nám proto záleží na tom, s jakými dodavateli spolupracujeme, a chceme si být jistí, že jsou naše ingredience dohledatelné a získané za dobrých místních podmínek.
Od roku 2017 v L'Oréal využíváme naši unikátní metodiku Sustainable Product Optimization Tool, zkráceně SPOT, s jehož pomocí zkoumáme naše nové a nově upravené produkty od získání ingrediencí, balení, dopravy i způsobu konečného využití. Produkt pak získává skóre udržitelnosti – u každého nového produktu usilujeme o to, aby bylo lepší než jeho předchozí verze. Je pro nás důležité, aby veškerá tato data byla ověřená a ověřitelná certifikovanými vědeckými postupy.
Na svých koupelnových poličkách má v dnešní době řada z nás velké množství tub, krabiček a lahviček s různými produkty. Na sociálních sítích jsou ostatně rutiny péče o pleť o klidně patnácti různých krocích populární už mezi dětmi. Není nakonec nejekologičtější cestou zkrátka kosmetiku méně nakupovat, případně používat produktů typu 2v1, které toho zvládnou více najednou? A není menší spotřeba v rozporu se zájmy společnosti, jako je L'Oréal?
Všechny produkty, které používáte, by měly mít nějaký smysl a účel, musí být bezpečné a musíte mít důvod je používat. Například produkty osobní hygieny, jako je deodorant, šampon a sprchový gel, budete používat za každé situace. Dekorativní kosmetiku sice používat úplně nemusíte, ale myslím, že krása se už v dnešní době dá považovat svým způsobem za základní potřebu, protože vám umožňuje se lépe cítit. Udržitelnost se s větším počtem produktů nevylučuje – jsou to cesty, které se mohou vzájemně doplňovat. Na udržitelný přístup se díváme jako na příležitost: můžeme díky ní vyvíjet nové produkty, které jsou šetrnější a zajímavější. Udržitelnost není krátkodobá věc, trend, který za pár let zmizí. Udržitelnost tady s námi do budoucna bude a lidí, kterým na ní záleží, bude přibývat.
Udržitelnost se musí stát součástí podnikání. Proto chceme, aby byly výrobky, které si od nás můžete koupit, udržitelné, a abychom vám ukázali cestu, jak je ekologicky používat.
Zastavme se u dekorativní kosmetiky. Jaké jsou aktuální trendy v udržitelnosti z hlediska líčení?
Dekorativní kosmetiku nijak nevydělujeme a uplatňujeme na ni stejné principy, jako u jiných produktů. I ona podléhá komplexnímu procesu kontroly od získávání ingrediencí přes balení až po jejich použití. V srdci naší firmy jsou ale technologie a inovace. Máme proto spolupráci s firmou ModiFace, která vyvinula virtuální zrcadlo. S jeho pomocí si můžete v počítači nebo telefonu rychle vyzkoušet, jak na vás vypadají různé produkty – třeba nová rtěnka, nebo barva na vlasy. Kromě toho, že je zrcadlo velmi rychlé a pohodlné, vám umožní šetřit kosmetiku, kterou byste si jinak museli vyzkoušet naživo. Nemusíte spotřebovávat jednorázové testery, a navíc se sníží pravděpodobnost, že koupený produkt nebudete používat, protože vám nesedí.
Jaké máte v L'Oréal z hlediska podpory udržitelnosti plány do budoucna? Jak chcete svoje strategie dále posouvat a rozšiřovat?
Náš program L'Oréal pro budoucnost, který vytyčuje naše cíle do roku 2030, je desetiletý. V roce 2020 ale navázal již na předchozí programy a výzkumy. Všechny naše kroky a postupy každý rok hodnotíme a monitorujeme, není to tak, že bychom dopady programu zkoumali až za dalších pět let. Stále se učíme a víme, že v některých oblastech se můžeme zlepšovat. Rokem 2030 to pro nás určitě nekončí, uvidíme, kde tou dobou budeme.
Jaké udržitelné produkty ráda používáte vy sama?
Jsem opravdu velkou fanynkou refillů. Dělá mi radost, když si mohu svoje produkty znovu doplnit. Záchranou jsou pro mě také suché šampony, protože kromě času na mytí a styling ušetřím i vodu. Vybírám si také produkty s recyklovatelnými obaly. Baví mě, že každým takovým rozhodnutím můžu k udržitelnosti sama přispět, což je ostatně v jádru celé naší myšlenky.