přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Chceme více dobrých řemeslníků a zručnější děti? Musíme pomoci mistrům a učitelům SOU a změnit výuku na 2. stupni základní školy

13. březen 2018

Tomáš Feřtek je sám vyučený elektromechanik. Učňovské školství je podle něj tak důležité, že by na učilištích měli působit ti nejlepší učitelé. Nám ale přijde normální, že ti míří na gymnázia, kde je ovšem pohodový život, zatímco mistři a učitelé na SOU to vůbec nemají snadné. Podle výroční zprávy České školní inspekce mají učni ze všech středoškoláků nejvíc zameškaných hodin, neboli do školy často chodí-nechodí.

Taky občas říkáte, že maturitu by dnes chtěl mít každý? A že pracovat rukama není žádná ostuda? Je to pokrytectví, pokud si současně neuvědomujete, že učitelé a mistři na učilištích potřebují pomoc. Tak pro ně něco udělejme.

Není to okrajová věc, která nás nemusí zajímat. Na učiliště odchází v České republice třetina populačního ročníku. Zhruba 40 000 deváťáků každý rok.  Učni také nejčastěji ze všech středoškoláků nedokončí studium, mají v budoucnu nejnižší příjmy a nejčastěji jsou ohroženi nezaměstnaností. Tohle neřešíme, ale jedním dechem si stěžujeme, že nám chybí dobří řemeslníci.  Asi by se s tím mělo něco dělat, ale co? Především pomoci učitelům a mistrům odborných učilišť, říká Feřtek. Ale nejen to. Je třeba zrovnoprávnit manuální a intelektuální činnosti na základní škole, jak o tom mluví ve svém sloupku o „dílnách a pozemcích“.  Musí se prolomit tři paradoxy české školy, říká v něm. Výuka je směřována zatím hlavně do hlavy, ale měla by se zajímat o hlavu i tělo. Děti jsou celé dny zavřené ve světě za sklem, který s realitou souvisí jen velmi volně. Ztrácejí zručnost a obratnost. Je možné to změnit, když změníme náš pohled na to, co je to to správné vzdělávání. Pro dobro nejen budoucích učňů, ale všech dětí a celé společnosti. Zručnost se ostatně hodí každému.

Podívejte se na DVTV Apel Tomáše Feřteka

 

Tomáš Feřtek je vyučený elektromechanik. Poté studoval  - ale nedostudoval - na Pedagogické fakultě UK. V letech 1991 – 2007 byl reportérem a šéfreportérem týdeníku Reflex. Od roku 2007  změnil profesi a stal se dramaturgem. Pracuje externě pro Českou televizi a souběžně jako konzultant informačního centra o vzdělávání EDUin.  Je autorem několika pedagogických publikací a turistických průvodců pro rodiny s dětmi. Žije v Jankově u Benešova a má tři dospělé děti.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s