konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Co s násilím ve školách? Pomáhat, nikoliv trestat, tvrdí odborníci. Většina „problémových" dětí sama zažila trauma

Učitelé a vychovatelé si dlouhodobě stěžují, že narůstá počet dětí, s nimiž si takzvaně „nevědí rady“. Jsou to děti, které šikanují ostatní, ničí věci, nemají před nikým respekt. Veřejnost často volá po tom, aby se na ně uplatňovala „tvrdá ruka“. Odborníci ale prosazují jiný přístup.

Statisticky vzato, v každé třídě jsou 2-3 děti, které mají problémové chování. Snadno vybuchnou, narušují výuku, chovají se agresivně ke svému okolí. Jaká je klasická „kariéra“ takového dítěte? Výzkumy říkají, že to obvykle probíhá následovně: napřed důtky, pak snížená známka z chování. Pedagogicko-psychologická poradna, někdy i psychiatr (s tím, že na vyšetření u dětského psychiatra se čeká půl roku i více). Dítě si odnese diagnózu – zpravidla ADHD nebo poruchu chování či rovnou poruchu osobnosti. V horších případech nastupuje diagnostický ústav nebo psychiatrická léčebna. Do učení se nehrne, zato záškoláctví, drogy, alkohol, drobná pouliční kriminalita jsou každodenní realitou. Dítě i společnost mají nakročeno k problému. Co s tím? Spíše než „napravovat“ dítě, pracovat s celou rodinou.

Nás taky řezali, a vyrostli z nás slušní lidé!

„Když jsem psala dizertaci, zkoumala jsem 150 dětí z běžných základních škol v ČR, které vykazovaly problematické chování. Zjistila jsem, že všechny měly ve své anamnéze minimálně dvě, ale průměrně 6 traumatizujících událostí,“ vysvětluje Leona Jochmannová, psycholožka z Univerzity Palackého v Olomouci. „Je prokázáno, že děti se nerodí násilné a zlé. Problematické chování pochází z kombinace genů a výchovy, je tedy do určité míry naučené. Dítě, které je odmalička obklopeno násilím, vidí, jak si dospělí ubližují nebo žije v nestabilním prostředí, se prostě nedokáže chovat standardně. Český systém péče bohužel tyto děti trestá kázeňskými opatřeními nebo pobytem v diagnostickém ústavu, v lepším případě je onálepkuje diagnózou ADHD nebo poruchy chování. My ale nedokážeme opravit dítě jako v autoservisu, když se pak má vrátit do patologického prostředí.“

"Snažíme se pracovat s celou rodinou jako se systémem,“ říká Petra Wünschová, ředitelka Centra LOCIKA.

V Praze 7 už čtvrtým rokem funguje Centrum LOCIKA, které pracuje s dětmi ohroženými domácím násilím. Takových je v populaci průměrně asi 10%. „Prošlo nám tu 700 dětí ze 400 rodin. Děti k nám posílá soud nebo orgány sociální péče o dítě. My se snažíme získat pro spolupráci jejich rodiče a pracovat s celou rodinou jako se systémem,“ říká Petra Wünschová, ředitelka Centra LOCIKA. Rodiny, v nichž se objevuje zvýšená frekvence násilí, docházejí na terapii nejčastěji jednou týdně. „Rodiče nám ze začátku říkají: nás taky řezali hlava nehlava, a jací slušní lidé z nás vyrostli! Jenže pak si vzpomenou na to, jak se přitom cítili. V naprosté většině případů se pak rozhodnou, že nechtějí, aby to samé zažívaly jejich děti.“

Praha 7 vyškolí učitele, aby uměli rozpoznat varovné známky

Bohužel, než se traumatizované dítě dostane k odborníkovi, obvykle to trvá dlouhou dobu. Pokud se takové dítě neprojevuje násilně, ale naopak je velmi pasivní a stažené do sebe, nemusí se mu pomoci dostat vůbec, protože je „hodné“, nezlobí a neupozorňuje na sebe.

V Praze 7 už třetím rokem působí KOS – komunitní skupina Prahy 7 pro řešení případů domácího násilí s ohledem na zájem dítěte. Na setkáních se opakovaně řešilo, že by bylo třeba, aby se děti dostávaly k terapeutům co nejdříve, aby se jejich potíže odhalily ideálně už v mladším školním věku.

„Tím, kdo děti vidí každý den a může si všimnout toho, že je s nimi něco v nepořádku, jsou jejich učitelé. Jen málokteří jsou ale školení na to, aby dokázali některé varovné známky rozpoznat. Inspirovali jsme se v zahraničních školách působících v Česku. Tam učitelé pravidelně procházejí kurzy zaměřenými právě na odhalování příznaků traumat. Chceme to samé teď zprostředkovat učitelům z naší městské části,“ vysvětluje Hana Šišková, radní pro školství a vzdělávání Prahy 7.

Centrum LOCIKA tedy na podzimní období připravilo deset jednodenních seminářů pro ředitele, třídní učitele a další zájemce, aby se na problematické děti dokázali podívat jinýma očima než doposud, a dokázali je co nejdříve nasměrovat k profesionální pomoci.

V pubertě už je pozdě, problémy je třeba řešit dřív

„Pokud si učitel dlouhodobě u dítěte bude všímat určitých zvláštností v chování, půjde za ředitelem školy a informuje ho o tom. Ředitel pak osloví OSPOD a ten bude situaci řešit. Učitelé nemůžou dítě zachraňovat a pomáhat mu – nemají na to vzdělání a ani by to nebylo vhodné. Ale už jen to, že si všimnou, a že na případný problém upozorní, může předejít mnohým potížím do budoucna,“ říká odborný ředitel centra LOCIKA, psycholog Martin Galbavý. Centrum LOCIKA se tak chce zaměřit i na učitele z mateřských škol, protože potíže některých dětí se projeví už tam.

„Děti zhruba do 12 let jsou naprosto závislé na svých rodičích a na poměrech v rodině. Čím dřív se případné problémy řeší, tím větší je šance, že se trauma podaří zahojit. Ve chvíli, kdy tady máme nezvladatelného puberťáka, už se toho moc nenapraví. Doufám, že se v Česku podaří systém péče o děti ohrožené násilím zlepšit a sjednotit tak, aby se těmto dětem dostávala včasná pomoc, a nikoliv tresty,“ dodává psycholožka Leona Jochmannová.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s