Knihy se neničí, opovaž se do nich psát nebo dělat oslí rohy, říkáme dětem. Jako revolta vůči rodičovskému moralizování vznikly nejrůznější destrukční deníky, které jejich držitele vybízejí právě k tomu, aby do nich krom psaní třeba vylili kávu nebo vlepili samolepky z ovoce. Teď se lze podobně kreativně vyřádit i na učebnicích – třeba si v učebnici matematiky nalistovat kapitolu o rovnicích a udělat z ní origami.
Destrukční deníky, které vycházejí v mnoha variantách a jsou celosvětovým hitem, obsahují kreativně-destruktivní úkoly jako „vyndejte žmolky z kapes a nalepte je sem“, „vycucejte barevný bonbon a namalujte něco jazykem“ nebo „zkuste stranu žvýkat“.
Destruktivní úkoly v českých učebnicích matematiky, fyziky a českého jazyka jsou o poznání sofistikovanější, tematicky navazují na probíranou látku a vybízejí ke tvoření. V kapitole o objemech těles je například destrukční úkol: Vytrhni tuto stránku. Pouze s pomocí nůžek a ohýbání papíru z ní postav most, který přemostí mezeru mezi okraji dvou hrnků vzdálených od sebe 15 centimetrů. Vyzkoušej, jaký nejtěžší objekt tvůj most unese.
Na konci kapitoly Rozklad mnohočlenů na součin se mladý adept matematiky může odreagovat tím, že celou stránku s příklady propíchá tužkou. V kapitole o úhlech vybízí kniha žáka, aby z papíru složil vlaštovky s různým úhlem křídel a vyzkoušel, která z nich nejlépe létá.
Destrukční učebnice vydává nakladatelství Edika, které je součástí skupiny Albatros Media. Jako první vyšly v roce 2019 učebnice fyziky a českého jazyka, o rok později přibyla matematika. Všechny tři shrnují důležité učivo druhého stupně a mohou pomoci s přípravou na přijímací zkoušky na střední školu.
„Nápad se zrodil před více než třemi lety. Kolegyně tehdy hledaly cesty, jak využít soudobých knižních trendů pro přípravu učebnic a cvičebnic v trochu jiném, odlehčeném duchu. V té době se zrovna prosazovaly různé destrukční deníky, a tak vznikla tato série destrukčních učebnic, které se věnují nejen tomu jednomu předmětu, ale zároveň pomáhají směrovat žáky tak trochu interdisciplinárně k očekávaným výstupům pro výtvarnou výchovu,“ vysvětluje Lukáš Cohorna z nakladatelství Albatros.
Mezi učiteli podle něj zaznamenaly učebnice dvojí typ reakcí. Jedni jsou z představy, že mají děti ničit knihu, přece jen rozpačití. Druhým se to líbí, a dokonce nakladatelství navrhli, jestli by nepřipravilo učebnice s látkou jednotlivých ročníků, které by šly více do hloubky. „Žákům se samozřejmě líbí hlavně fakt, že učebnici můžou dát zabrat a vlastně se to od nich tentokrát očekává,“ doplňuje redaktor.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.