konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Nechat žáka nebo celou třídu po škole? Takovým trestům už odzvonilo

„Číst pod lavicí se nemá a koho přistihnu, že si pod lavicí čte, ten zůstane po škole a bude psát slohový úkol o tom, jak babička pomáhala lidem na starém Bělidle,“ vyhrožovala učitelka Boříkovi ve slavné knize Vojtěcha Steklače. A jak řekla, tak nakonec udělala. Ve skutečnosti na nic takového nemá učitel právo. „Rozvrh hodin je zapotřebí dodržet za všech okolností,“ říká ředitel ZŠ Mozartova v Olomouci Zbyněk Kundrum.

Může učitel nechat zlobivého žáka po škole, ať přepisuje v prázdné třídě kapitoly z učebnice nebo oprašuje v přírodopisném kabinetě vycpaná zvířata? Školský zákon ani žádný další školní předpis tuto otázku neřeší, přesto je odpověď jednoznačná: nemůže. Dříve běžný způsob trestu dnes opravdu přijatelný není.

Už proto, že rodiče na své dítě obvykle čekají v domluveném čase. Pokud učitel usoudí, že by žák měl strávit ve škole nějaký čas navíc, ať už jde o doučování nebo dokončení nějaké práce, měl by se na tom s rodiči domluvit předem.

Používat „nechání po škole“ jako výchovné opatření je ještě problematičtější. Podle ustanovení § 13 vyhlášky lze z výchovných důvodů udělit napomenutí nebo důtku. Jiná výchovná opatření, než uvedená ve vyhlášce, by učitel neměl uplatňovat.

Každá změna rozvrhu navíc musí být předem oznámena a schválena ředitelem.

Rodič by musel souhlasit

Explicitní zmínky o tom, že rozvrh hodin je závazný a nepřekročitelný, nalezneme i ve školních řádech. Například v článku IV školního řádu 2.ZŠ Frýdek-Místek se píše: „Vyučování končí podle stanoveného rozvrhu hodin.“

I školní řád Střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické v Liberci učitelům výslovně ukládá držet se rozvrhu: „Pedagogičtí pracovníci jsou povinni zejména… dodržovat dobu výuky danou rozvrhem vyučovacích hodin (včetně včasného příchodu 15 minut před zahájením vyučování a rovněž odcházet nejdříve 15 min po ukončení vyučování – obojí registrovat v docházkovém systému).“

Nechávat žáky „po škole“ je nepřípustné i podle ředitele ZŠ Mozartova v Olomouci Zbyňka Kundruma: „Každé dítě má stanoven rozvrh hodin, který je zapotřebí dodržet za všech okolností. Bez vědomí a souhlasu zákonného zástupce nemůže nechat učitel děti ve škole po vyučování. A má-li to snad být jako výchovné opatření – tak to je opravdu naprosto nepřípustné!“

Pomůže rozhovor s učitelem

Co s tím, pokud se ke kontroverznímu trestu přece jen některý učitel uchyluje? V první řadě je samozřejmě potřeba za ním zajít a zjistit jeho verzi příběhu: co vlastně žák provedl, že se ho rozhodl takto potrestat. Je možné ho upozornit, že není v jeho pravomoci nárazově měnit rozvrh a držet děti ve škole déle.

Je dobré také pročíst školní řád příslušné školy - třeba v něm naleznete další argumenty. Pokud vás rozhovor s učitelem neuspokojí, můžete si ještě sjednat schůzku s vedením školy. Je totiž také důležité, jestli pravidla porušuje jeden učitel, nebo jestli škola něco takového umožňuje všem učitelům, a pravidla tedy nerespektuje vedení.

Důležitá poznámka na závěr: Nic z toho, co dosud zaznělo, samozřejmě neznamená, že číst si pod lavicí dobrodružné romány ve chvíli, kdy se probírá Babička Boženy Němcové, je v pořádku.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s