přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Nechci učit telefonní seznam informací, ale kompetence do života, říká učitel

Ještě dva týdny běží nominace do ceny pro inspirativní pedagogy Global Teacher Prize Czech Republic. Nominovat učitele může každý, ten pak ale ještě musí do ceny vyplnit přihlášku. Stejně to loni udělal učitel biologie a chemie na pražském Gymnáziu Botičská Petr Šíma. Nejen o ceně GTP CZ si s Petrem Šímou v EDUcastu povídala Pavla Lioliasová.

"Základ je chodit do přírody," říká Petr Šíma.Foto: Kateřina Lánská

Co byste poradil rodičům dětí, které zajímá příroda, biologie. Ale ten rodič je typ, kterého naopak biologie vůbec ve škole nezajímala. Zároveň chce ale své dítě motivovat, objevovat přírodu s ním. Jsou nějaké tipy, triky, co třeba rodič může udělat?

Je spoustu možností, co dělat. Základ je chodit do přírody. Člověk si může teorii načíst v knížkách, ale vždycky je lepší, když ty jevy nachází v přírodě a ptá se po tom, co tam je. Rodič si může taky zjistit, jaké jsou možnosti mimoškolního vyžití v místě, kde bydlí – typu různé biologické nebo chemické kroužky. Těch je třeba tady v Praze spousta, v domech dětí a mládeže, občas i na školách. A tam je hodně velká možnost, jak se uplatnit. A pro ty, které se už povede zapálit pro biologii nebo chemii, je samozřejmě biologická nebo chemická olympiáda. To je způsob výchovy budoucích biologů, chemiků nebo lékařů. Každý ročník má jiné téma, takže poznávají různé věci, které jim spojují to, co se učí ve škole, do nějakých širších souvislostí. 

Zakázal jsem si psát telefonní seznamy, zakázal jsem si používat jako zdroj informací středoškolské učebnice. Protože jejich kopírováním se stále dál udržují omyly, které se v učebnicích objevují po desítky let. Po dvaceti letech, co učím, mám myslím rozmyšleno, co chci učit.

Aktuálně píšete učebnici biologie pro gymnázia. Sám ale ve své výuce dáváte důraz na to, aby se studenti neučili telefonní seznamy znalostí, které dnes najdou rychle na internetu. Chcete, aby uměli chápat, jak to v přírodě funguje, aby uměli pracovat s informacemi. Jak se s takovým zadáním píše učebnice?

Ta učebnice musí podle toho vypadat. Takže jsem si zakázal psát telefonní seznamy, zakázal jsem si používat jako zdroj informací středoškolské učebnice. Protože jejich kopírováním se stále dál udržují omyly, které se v učebnicích objevují po desítky let. Po dvaceti letech, co učím, mám myslím rozmyšleno, co chci učit. A to se snažím dát do učebnice, která pořád vzniká. Snažím se, aby to bylo barevné, interaktivní, aby to dávalo příklady ze života, které vysvětlují, co se kolem nás děje. Aby tam byl trochu humor, aby to dávalo zpětnou vazbu studentovi, jestli tu látku pochopil. Důležité jsou tam procvičovací úlohy. Učebnice bude mít i elektronickou verzi, ve které budou odkazy na YouTube videa, na nějaké další webové stránky, procvičování.

Loni jste se v ceně Global Teacher Prize Czech Republic dostal do finále. Když jste si to sám pro sebe zhodnotil, co vám účast v ceně dala?

Byla to strašně zajímavá zkušenost z mnoha hledisek. Z hlediska toho, co tomu říkalo moje okolí, co mi to dalo, jaké nové lidi jsem poznal. To všechno, co předcházelo samotnému vyhlášení, pro mě bylo trošku stresor. Hodně jsem si ale užil potom prázdninovou letní školu, kde je člověk trochu donucený se zamyslet nad každou malou kravinkou, kterou dělá v rámci toho, když učí, když pokládá otázky, když se má postavit před studenty a něco říkat. V tom mi to dalo asi nejvíc – to poznání nových lidí a poznání sama sebe, analýza toho, co dělám, jak se chovám a jak bych to možná mohl dělat lépe. 

Celý rozhovor si můžete pustit na Spotify nebo webu.

Petr Šíma učí od roku 2001 biologii a chemii na přírodovědném Gymnáziu Botičská v Praze. Je místopředsedou Ústřední komise Biologické olympiády, pro nakladatelství Eduko píše učebnice biologie pro gymnázia. Na Gymnáziu Botičská založil exkurzní Klub náruživých přírodovědců, biologickou a chemickou knihovnu a Informační středisko přírodovědných soutěží, které pořádá přednášky a laboratoře pro soutěžící v přírodovědných olympiádách. Spoluorganizuje přírodovědnou soutěž Pražský pramen pro žáky základních škol. Petr Šíma byl v roce 2022 jedním z deseti finalistů ocenění o nejinspirativnějšího učitele Česka Global Teacher Prize Czech Republic.

Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na [email protected]

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s