přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Pandemie zesílila některé problémy a donutila nás hledat řešení. Tři projekty Člověka v tísni jsou ve finále ceny EDUína

„Díky pandemii se nasvítila situace dětí, které na tom nebyly dobře už před ní. Do podobných potíží se ale během uzávěry škol dostala řada dalších dětí, které například náhle zůstaly bez kontaktu se školou,“ říká ředitel Sociálních a vzdělávacích programů Člověka v tísni Jan Černý. Kromě zaběhlé podpory rodin a dětí v tíživé situaci se organizace během covidové epidemie zaměřila na technické propojení dětí se školou a jejich podporu při vzdělávání. Se zvládnutím nových problémů ale pomáhala i učitelům a asistentům pedagoga prostřednictvím online kurzu a představila aplikaci pro předcházení rizikům kyberšikany. Všechny tři projekty se teď dostaly do finále ceny EDUína.

Uzavření školy zkomplikovalo život nejen dětem, ale i učitelům. FOTO: My Linh Nguyen

Doučujte.cz: Budujeme komunitu doučovatelů

„Snažíme se využít naše zkušenosti z dlouhodobé podpory dětí při vzdělávání a zároveň reagovat na aktuální problémy, se kterými se setkáváme,“ vysvětluje Jan Černý princip, na kterém stojí nový web doucujte.cz, který je jedním z projektů postupujících do finálové desítky EDUíny. Kromě metodické podpory pro výuku jednotlivých předmětů sdílí organizace na webu své know-how, jak doučovat. „Doučovatelé na webu najdou tipy na to, jak si nastavit hodinu, jak udržet motivací dětí, přistupovat k chybám, ale i materiály, které pomůžou pochopit, co obnáší sociální vyloučení,“ uvádí. 

Web se zaměřuje i na specifika online doučování a budování komunity doučovatelů, které podle něj mohou do budoucna pomáhat s podporou dětí i v místech, kam by mohlo být pro dobrovolníky složité dojíždět. „Věříme, že díky technologiím a platformám na podporu doučování se podaří překlenout místní nedostupnost dobrovolníků a dětem tak budou moci dlouhodobě pomáhat třeba i studenti pedagogických oborů z druhého konce republiky,“ popisuje ambice vybudovat komunitu doučovatelů, kteří budou sdílet své zkušenosti. 

Kromě doučování web nabízí i zápůjčky IT techniky. Od letošního školního roku převzal Člověk v tísni správu sbírky počítačů, kterou dříve koordinovalo Česko.Digital. „S půjčováním počítačů máme dobré zkušenosti, škody jsou skutečně minimální a benefity pro děti jsou významné. Je to levná podpora s ohromným potenciálem,“ komentuje zkušenosti se zajišťováním připojení a půjčováním IT techniky rodinám.

S asistenty k lepší škole: I učitelé se učí online

Uzavření školy zkomplikovalo život nejen dětem, ale i učitelům. „Převedli jsme proto stávající kurzy do online podoby a vytvořili nové. Jedním z nich je i online kurz S asistenty k lepší škole,“ popisuje Jan Černý, jak jednotlivé týmy v organizaci zareagovali na pandemii. Přes svůj název není online kurz určen výhradně asistentům pedagoga, je vhodný i pro učitele a další pracovníky, kteří ve školách pomáhají s podporou dětí ohrožených sociálním vyloučením. Zájem o kurz je poměrně velký, aktuálně má 1200 absolventů a 500 lidí jej studuje. 

Z kurzu S asistenty k lepší škole.  ILUSTRACE: My Linh Nguyen

„Na příběhu chlapce Sama se učitelé a asistenti dozvědí, jak rozpoznat sociální vyloučení a jakou podporu takové děti při vzdělávání potřebují,“ komentuje koncept kurzu Jan Černý. Kurz v současné době nabízí dva interaktivní vzdělávací moduly, které studující provedou jednotlivými tématy. První modul se zaměřuje na vliv rodinného zázemí na vzdělávání dětí a na to, jak by měla fungovat komunikace mezi rodinou, učitelem a asistentem pedagoga. Dále se zabývá tím, jakou roli hraje klima ve třídě nebo způsob hodnocení a individualizace výuky. Druhý modul autorky kurzu Adéla Lábusová a Alexandra Petrů věnovaly distanční výuce a podpoře ohrožených dětí během uzavřených škol. 

Další modul, který by měl být uveřejněn během února příštího roku, seznámí učitele a asistenty pedagoga s tím, jak řešit rušivé a náročné chování u žáků, tentokrát na příkladu středoškolské studentky.

Digistories: Kyberšikana může potkat kohokoliv

„Kyberšikana i v důsledku pandemie a intenzivnějšího pobytu dětí v online prostředí roste. Potvrdila nám to i Linka bezpečí, která dokládá, že během pandemie vzrostly počty dětí, které jim volají o pomoc,“ popisuje Adéla Silešová z Člověka v tísni. Přesně tyto motivy vedly interní tým JSNS k vytvoření aplikace DigiStories: Nela. Autorka konceptu Adéla Silešová společně s kolegyní Michaelou Trnkovou navrhly interaktivní simulaci, ve které názorně ukazují, jak se dnes může dospívající člověk stát obětí kyberšikany.

"Jakmile se kyberšikana rozběhne, dítě z ní nikdy nemůže samo vystoupit." FOTO: archiv JSNS

„Jakmile se kyberšikana rozběhne, dítě z ní nikdy nemůže samo vystoupit. To je jedna ze základních charakteristik, které se snažíme učitelům ukázat,“ komentuje cíle vzdělávací aplikace. Podle vlastního průzkumu, který JSNS provedlo, se čtyři z pěti metodiků prevence setkali ve škole s případem kyberšikany. „Je to citlivé téma. Jiný z průzkumů, který uskutečnila v roce 2019 Palackého univerzita v Olomouci, ukázal, že 8–10 procent dětí má s šikanou v kyberprostoru vlastní zkušenost. Proto doporučujeme, aby učitel procházel aplikací společně s celou třídou ideálně za přítomnosti dalšího z kolegů, třeba školního psychologa,“ komentuje pokyny, jak hru při výuce využít. Občas se podle jejích zkušeností stane, že některé z dětí na hru reaguje emočně, proto by zároveň učitelé měli zvážit, zda je použití aplikace pro daný kolektiv vhodné, případně jak ji přizpůsobit. 

https://www.youtube.com/watch?v=AIqgxCAodcI

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s