Bolesti hlavy a očí, nadváha nebo obezita, oslabení imunity, vyčerpanost. A k tomu ještě také křivá záda a mizerná fyzická kondice. Asi žádný rodič nechce, aby jeho dítě mělo takové zdravotní problémy. V tom případě je ale třeba přijmout konkrétní opatření – a zaměřit se přitom i na zdravější používání digitálních technologií.
Například se záněty karpálních tunelů a bolestmi zad a hlavy se setkávají lékaři už i u některých dětí na prvním stupni. Pediatři tvrdí, že to je tím, že děti tráví příliš mnoho času u mobilů, tabletů a počítačů. Následně mívají odstávající lopatky, předsunutý krk a bradu. Není to problém jen estetický, ale zadělávají si tím na potíže i v dospělém věku. Nemluvě o tom, že čím víc času stráví dítě u počítače či mobilu, tím méně času mu zbývá na aktivní pohyb, o čemž svědčí i nárůst dětské obezity.
Psychologové a psychiatři se zase setkávají s tím, že se se závislými na internetu a sociálních sítích stávají čím dál mladší děti. Používání sociálních sítí může podle nich vést k rozvoji deprese, úzkostí, a také zhoršuje schopnost soustředění. A aby toho nebylo málo – čím víc mají lidé (a to nejen děti) tendenci preferovat „virtuální vztahy“, tím méně pak jsou schopní rozvíjet svoje komunikační schopnosti a dovednosti a řešit případné konflikty. Nepříjemné pocity izolace a osamělosti jsou pak už jen logickým důsledkem.
Aby měly děti k technologiím zdravý přístup, potřebují správné vzory. Je potřeba si uvědomit, jak jsme na tom s počítačem a telefonem my, rodiče. Kdy naposled jsme s přáteli skutečně strávili čas a mluvili s nimi tváří v tvář? Kdy jsme při řešení nějaké nepříjemnosti dali přednost osobní schůzce před e-maily?
Abychom předcházeli tomu, že v životech našich dětí převládne virtuální svět nad reálným, měli bychom se snažit společně s dětmi nastavit pravidla pro využívání různých technologií. Děti by od nás měly získat jakousi „digitální občanku“ – soubor znalostí a dovedností, které jim pomohou se v digitálním světě orientovat.
Zkusme si společně jako rodina stanovit situace, kdy digitální technologie využívat nebudeme. Může to být při jídle, před spaním, nebo obecně během společně tráveného času. Můžeme si zkusit i rozsáhlejší digitální detox a třeba celý jeden víkendový den strávit pouze offline, s reálnými lidmi v reálných situacích.
U dětí bychom měli co nejvíc podporovat jejich koníčky, a hlavně sport, kterým je možné vykompenzovat čas strávený ve shrbené poloze nad displejem. Když už se děti chtějí na něco podívat nebo si zahrát, zkuste u toho být s nimi. Povídejte si, vysvětlujte, provázejte je světem internetu bezpečně. A hlavně – zatím jste to stále ještě vy, kdo určuje, kolik času děti u počítačů stráví. Využijte toho a vyrazte všichni ven, třeba na kolo nebo na brusle.
Podrobněji na této kartě:
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.