Někteří rodiče si první boty svých dětí nechávají pro štěstí. Zuzanu Sovjákovou Koubkovou synovy první krůčky dovedly k prosperujícímu podnikání. Jako máma, která hledala způsob, jak zdravě obouvat svého syna, nejen že našla díru na trhu. Ona ji dokázala využít. A pak s firmou zvládnout rozumně vyrůst.
První synovy barefooty má zakladatelka firmy Bosonožka Zuzana Sovjáková Koubková pečlivě schované. Klasické dětské botičky ji totiž neoslovovaly a chtěla ročnímu synovi dopřát pohodlnější obutí. Na facebooku objevila skupinu maminek, které hromadně objednávaly boty v zahraničí. A nápad na podnikání byl na světě.
Zuzana, která je absolventkou biochemie a ekonomie na Masarykově univerzitě, v červnu 2015 oslovila několik zahraničních dodavatelů a v nevyužívaném pokoji brněnského bytu se pustila do práce. Tak v září 2015 vyskotačil do světa veselý dětský e-shop Bosonožka a z prvních krůčků se brzy stal sprint. „Zhruba sto tisíc korun z rodinných úspor jsem použila na nákup 150 párů bot. Podle šablony Shoptet jsem vytvořila internetový obchod a po botách se jen zaprášilo. Podnikání organicky rostlo bez půjček, veškerá marže šla do nákupu,“ říká Zuzana spokojeně. Sama do barefootů vklouzla až po několika letech jejich prodeje. Původní dámské modely se jí totiž moc nelíbily, ale dnes na ně nedá dopustit.
Za půl roku nastoupila první pomocnice a Bosonožce byl pokoj malý. Prostor v bývalé vinotéce přerostla během chvíle, současné skladové prostory zabírají kolem 1000 m2. Na Slovensku prosperuje druhý e-shop a v Brně-Líšni kamenná prodejna.
„Měla jsem štěstí, že jsem našla díru na trhu, která jen tak nezhasne,“ konstatuje Zuzana spokojeně. „Mateřské jsem si moc neužila, ale neměla jsem to stejně v plánu, protože bych se doma unudila. Syn byl hodné miminko, když spal, měla jsem čas věnovat se práci. Od dvou let chodil dopoledne do školky pro menší děti, pak do klasické mateřské. Ale často jsem u e-shopu seděla třeba do tří do rána. Naštěstí jsem rychlá a výkonná, když mám na něco tři hodiny, dělám všechno pro to, abych práci za tu dobu stihla.“
Přibývající zaměstnanci dělali vše, co bylo potřeba, ale s růstem začaly krystalizovat firemní pozice a oddělení. „V současnosti mám tým více než třiceti stálých lidí a do všech činností už nevidím,“ přiznává majitelka zaměstnávající převážně ženy. Cení si jejich loajálnosti, obětavosti a empatie, efektivity i time managementu.
Rychlý růst a delegování pravomocí Zuzana Sovjáková Koubková zvládla, ale těžkým obdobím pro ni byl tříměsíční přechod skladového systému z papírového na elektronický spolu se změnou účetního systému. Bez toho by ovšem Bosonožka nemohla růst a plánovat další expanzi do zahraničí. „Souvisí s tím i chystaný rebranding, protože chceme obouvat celou rodinu včetně seniorů. Akce v řádu milionů představuje největší investici za dobu existence firmy.“
Zuzana přiznává, že se sice stresuje z nesmyslů, jako je třeba pozdní příchod, ale velké věci zvládá s přehledem. Nebojácnost jí dává sílu delegovat pravomoci bez nutkání stále kontrolovat. Je ráda, že nemusí řešit řízení lidí ani papírování, protože ani jedno jí není vlastní. Díky dobrému týmu má prostor pro pečlivé plánování nákupu zboží, ale také pro rodinu, sport a odpočinek. A zdá se, že má skvěle nakročeno, dosavadní více než stamilionový roční obrat firmy je více než slibný.