Ženy v Česku tvoří pouze jednu třetinu z celkového počtu podnikajících. Jedním z důvodů je nedostatek financí na počáteční investice, ale můžou za to také byrokratické procesy, jež zabírají spoustu času. Na tyto bariéry a na podporu žen v byznyse obecně se zaměřuje globální soutěž, respektive projekt Visa She’s Next. Loni vstoupil díky spolupráci společností Visa, ČSOB a organizace Ženský byznys i do Česka. Z projektu vzešlo pět vítězek a zde jsou ve zkratce jejich podnikatelské příběhy.
Ještě před startem projektu si Visa se svými partnery nechali vypracovat studii Podnikatelky v Česku, která mimo jiné odhalila, že pouze třetina žen má finanční zdroje na rozjezd podnikání, 20 % z nich si dokáže sestavit reálný byznys plán a 15 % dotazovaných se setkalo s předsudky kvůli svému pohlaví. Téměř polovina podnikatelek (44 %) pak po do čtyř let z různých důvodů podnikání ukončily. Mezi příčiny patřila nerentabilita, příliš velká konkurence, osobní či zdravotní problémy, ale i stres.
Do projektu Visa She’s Next se mohly přihlásit podnikatelky, které hledaly podporu v klíčových oblastech, jako je zvyšování povědomí o značce nebo zlepšení finančních služeb. Nakonec uspělo pět žen, jež v rámci výhry získaly například odborný audit svého podnikání, mentoringový program či právní poradenství.
Umělkyně a designérka Marieta Tedenac: Bez svobody a nezávislosti by má práce ztratila smysl
Marieta je česko-francouzská designérka, která tvoří objekty na pomezí umění a designu. Ve své práci propojuje klasické řemeslo s inovativními technologiemi, jako je 3D tisk. Často využívá i vědecké metody. Do projektu se přihlásila s dílem Holos, jenž představuje světově unikátní holografickou skleněnou vitráž. „Holografie nebyla nikdy spojena s médiem vitráže kvůli technickým limitům hologramů. Tento problém se mi podařilo překonat inovacemi v oblasti optické světelné expozice. Objekt zobrazuje rostliny generované neuronovou sítí,“ přibližuje. Od své účasti očekávala především možnost nahlédnout na svou práci z jiného úhlu a získat zpětnou vazbu od odborné poroty. „Jsem jim vděčná za jejich otevřenost k netradičním přístupům, jako je ten můj. Spolupráce s týmem Visa She's Next mi umožňuje sdílet hlubší vhled do příběhů spojených s tvorbou mých objektů a oslovit širší publikum. Ráda bych ukázala, že umění je pro každého, že dokáže obohatit každodenní život, stát se inspirací a motivovat k nekonvenčnímu myšlení,“ konstatuje.
Každý Marietin projekt vzniká z nadšení do hloubky prozkoumat novou oblast nebo fenomén. Její pracovní prostor je stejnou měrou laboratoř jako ateliér. Aktuálně ji nejvíce fascinuje téma času a jeho otisk do různých materiálů i lidského vnímání. „Na tomto námětu pracuji tři roky a nyní dokončuji rozsáhlou rešerši. Jejím výsledkem bude série chronografických objektů, které vzniknou za využití neobvyklých materiálů a technologií a ukážou čas z jiné perspektivy,“ uzavírá. Všechna její díla jsou ručně vyráběna ve sklářských hutích a malých dílnách v severních Čechách.
Lenka Baarová vrací do oběhu nevyužitou textilii a galanterii i z dílen českých návrhářek
Svůj projekt Textile Mountain zaměřený na recyklaci textilu a podporu cirkulární ekonomiky Lenka Baarová založila v roce 2019. „V oděvním a textilním průmyslu jsem se pohybovala už delší dobu a vadilo mi vidět všude kolem tu marnotratnost, která je s módou všeobecně spojená. Začala jsem tedy přemýšlet, co a jak by se dalo lokálně a alespoň z části měnit,“ přibližuje začátky Lenka. Textile Mountain sbírá přebytkové textilie od módních návrhářů, výrobců oděvů a textilních továren, které by jinak skončily jako odpad. Tyto materiály následně poskytuje jednotlivcům a malým podnikatelům pro další využití v jejich tvorbě.
Do projektu Lenka vstoupila kvůli nabytí byznysových znalostí a získání sebevědomí v oblasti podnikání. Potřebovala jednoduše „nakopnout“. „Už jen samotné vyplňování přihlášky a příprava prezentací mě donutily utřídit si myšlenky – co chci a naopak. Vítězství mi poté pomohlo uvědomit si hodnotu mého podnikání. Řekla jsem si, že když jsem uspěla, asi to za něco opravdu stojí. Důležitý je pro mě i mentoring s Alexandrou Lemerovou, která mi pomáhá v otázkách rozšiřování týmu a celkového růstu,“ říká.
Ačkoliv vnímá, že povědomí veřejnosti o cirkulární ekonomice a udržitelnosti se trochu zlepšuje, cítí se stále v menšině. „Jediný způsob, jak dostat toto téma do popředí zájmu, je mluvit o něm a redukci odpadu brát jako samozřejmost, ne nadstandard. Pokud se ovšem tato iniciativa nebude řešit i politicky, nikdy se potřebné změny nedosáhne. Přitom všechny tyto přístupy byly například u našich babiček běžné a my jako kdybychom spadli z višně a znovu je objevujeme,“ uzavírá Lenka.
Vážná hudba nezná věkové, jazykové ani jiné bariéry, myslí si spoluzakladatelka spolku Filharmoniště
Loňskou sezonu začaly Vanda Kofroňová a Helena Bartošová s velkým odhodláním a nadšením. Jako zakladatelky spolku Filharmoniště, který pořádá koncerty vážné hudby pro rodiče a děti od narození až po školáky, si stanovily velké cíle ohledně navázání nových spoluprací i rozšíření akcí mimo Prahu. Jenže jim chyběly kapacity. „Byly jsme zahlcené operativou. Také v osobním životě to bylo a stále trochu je náročné. Na velké plánování nebyl čas, ani energie. Shodly jsme se, že potřebujeme pomoc a najít znovu směr. V tu chvíli na mě vyskočil inzerát Visa She's Next. Byl to ten správný impuls a současně výstřel naslepo,“ vypráví Vanda.
Přestože na vítězství nepomyslely, vyhrály. Nakonec upustily od živelného rozšiřování koncertů a posunuly se k budování týmu, s čímž jim pomohla školení, která byla součástí výhry. „Dlouho jsme k Filharmoništi přistupovaly jako k projektu, který dělá radost dvěma maminkám na mateřské. Jenže tak už to řídit nejde. Nestíháme. Teď proto vytváříme tým, který bude dělat operativu a my se budeme moct vrátit k plánování, strategii a domlouvání krásných nových spoluprací s hudebníky a zajímavými prostory,“ vysvětluje.
Spolek Filharmoniště vznikl před sedmi lety jako platforma pro vážnou hudbu, která odpovídala na potřebu kulturního obohacení pro rodiny s malými dětmi. První koncert se rychle vyprodal a od té doby se nabídka rozšířila o další hudební žánry i programy pro starší děti. Vystoupení si mohli rodiče s dětmi užít třeba v Novoměstské radnici nebo Gröbeho vile. „Většina reakcí je moc krásná, což nám dodává velkou energii,“ uzavírá.
Teplo zmírňuje bolest účinněji než pilulky, říká autorka chytrého bodýčka Body Moody
Klíčovým impulzem k podnikání byla pro Kateřinu Rydlovou vlastní zkušenost s menstruačními bolestmi a dalšími zdravotními obtížemi. Chtěla vytvořit nástroj, který by ženám umožnil tyto projevy zmírnit. „V průběhu prototypování jsem produkt testovala na více než 40 ženách v době menstruace a zpětná vazba byla neuvěřitelná. Přesvědčila jsem se, že to musím dotáhnout na trh a investovat v podstatě vše, co mám,“ vypráví Kateřina. Vzniklo tak elegantní body, které využívá moderní technologii tenkých hřejivých panelů ovládaných přes mobilní aplikaci.
„Návrh produktu a jeho výrobu jsem jako průmyslová designérka studovala. Měla jsem částečně i zkušenost z praxe. Co mě nikdo neučil, je vést firmu, prodej a marketing. Hodně jsem si po cestě natloukla,“ přibližuje Kateřina, proč se přihlásila do projektu Visa She's Next, jenž nakonec vyhrála. „Dostala jsem zpětnou vazbu na naši komunikaci – co se potřebuje zjednodušit, co chybí, aby se v tom zákaznice dokázaly lépe najít. Já už totiž nedokážu na věci koukat jednoduše. Za vším vidím vývoj a technologii. Naši klienti ovšem potřebují jasnou linku.“ Vítězství jí také pomohlo s viditelností v médiích a poprvé se cítila za svou práci oceněná.
Do budoucna si přeje dobře vést firmu a expandovat do zahraničí. Jejím snem je vlastní klinická studie o terapii teplem, která je ovšem finančně náročná. Aktuálně Kateřina pracuje na vyhřívacím bederním páse, který se může natočit na břicho, záda, bok – prostě kamkoliv, kde je bolest. „Jsme ve fázi prototypů, ale měníme zásadního dodavatele, takže vstup na trh nedokážu s určitostí říct. Nyní se budeme věnovat uživatelskému testování a hledání nového partnera,“ uzavírá.
Natálie Marie Vlčková: Advokátka, nebo podnikatelka. Možná oboje!
Vždycky toužila být právničkou, ale z vysněné školy se i kvůli online výuce v covidové pandemii stala spíš suchá teorie. Natálie Marie Vlčková to nevzdala, přesto od práva čím dál víc utíkala k tvorbě barvených háčkovaných a pletených výrobků. Nakonec jí začaly přicházet první objednávky a rozhodla se udělat velký krok, kterému spousta lidí kolem nerozuměla. Založila značku Adolphinata. „Chtěla jsem být svobodná, tvořit a dát tomu vše. To se nezmění ani po tom, co dokončím školu. Adolphinata je spíš už životní styl,“ popisuje. Česká rodinná značka spojuje recyklované materiály, ruční práci, lokální výrobu v Praze a na Moravě. „Vyrábíme třeba obaly na sluchátka AirPods, crossbody kabelky, šály nebo svetry. Sázíme na osobitost a autenticitu. Naše barevné háčkované adolphínky vám rozsvítí den a zlepší náladu,“ říká.
Natálie už má dávno stabilní tým, první tisíce spokojených zákazníků a chuť Adolphinatu posouvat dál. „Myslím, že nejtěžší na podnikání je udržet neustálý růst, každodenní provoz a nezbláznit se. Moje značka si zakládá na tradici a řemeslu, nikoliv na trendech, což může být složitější. I proto jsem se loni zapojila do projektu Visa She's Next – abych věděla, jak se dál rozvíjet a jak se to dělá ve firmách o úroveň výš,“ přibližuje.
A porota její byznys ocenila vítězstvím. „Výhra v tomto programu dodala sebevědomí mně i značce samotné. Odborníci mi pomohli uvědomit si přednosti a současně se mnou řeší nedostatky,“ těší ji. Ačkoliv je háčkování pořád velkou částí jejího světa, aktuálně se soustředí na vedení týmu, řeší veškeré spolupráce a každodenní chod značky.
Visa She’s Next
Globální projekt Visa She’s Next se na českém trhu představil poprvé v roce 2024, a to díky spolupráci Visa, ČSOB a Ženského byznysu. Jeho cílem je podpořit české podnikatelky, které se dle dat často setkávají s bariérami, jež brání jejich rozvoji a většímu zapojení na trhu, což je překážkou i pro celou zemi.
Společnost Visa se ve spolupráci s partnery snaží tyto problémy řešit tím, že vytváří přístup k financování a vzdělávání pro malé a střední podniky vlastněné ženami po celém. Dosud se projekt úspěšně uskutečnil třeba v USA, Austrálii, Chile, Dánsku, Vietnamu, Polsku či na Slovensku.