Podpora mezi ženami v běžném životě i v podnikání. Pro někoho stále sci-fi, ne však pro Pavlínu Louženskou, Lucii Audi a Anetu Martinek ze vzdělávací platformy #HolkyzByznysu, která pomáhá ženám rozjet vlastní byznys různých velikostí a zaměření. Zakládají si na spolupráci, porozumění a motivaci stejně jako nová kolekce Sisterhood Stories od Answear.LAB, do níž jsme je na focení oblékli. Jak holky řeší konflikty, jak funguje jejich druhý projekt #HolkyzMarketingu a proč není potřeba vystudovat matfyz, abyste mohla podnikat?
Budoucí #HolkyzByznysu se seznámily v roce 2017 v jedné pražské kavárně. Tomu předcházela žádost Pavlíny Louženské, zakladatelky podpůrné facebookové skupiny #HolkyzMarketingu, o pomoc, neboť se její marketingová komunita rozrostla natolik, že už na ni sama nestačila. Z deseti dobrovolnic následně vykrystalizovala dvojice: Lucie Audi a Aneta Martinek. Od té doby se z nich stala nerozlučná trojka – v soukromí i v práci. „Jde o nejdelší životní trojúhelník, ve kterém žiju,“ směje se Lucie. „Hrozně jsme si sedly a brzy si ujasnily, že naší prioritou je kamarádství. Kdyby ho měl v budoucnu ohrozit právě byznys, tak radši složíme podnikání,“ dodává Pavlína.
Také proto si nastavily jasná pravidla, která následně promítly i do firemní kultury. Během jejich spolupráce totiž z projektu #HolkyzMarketingu udělaly firmu a neziskovku. Dnes jde o největší vzdělávací platformu pro marketing v Česku, která pomáhá marketérkám a marketérům najít si práci, vzdělat se a propojit se s ostatními v oboru. „Zakládáme si na transparentnosti a no-bullshit přístupu. Aby vše fungovalo, pravidelně si dáváme zpětné vazby, čímž se snažíme předcházet konfliktům. Když nás něco štve, čemuž se samozřejmě vyhnout nedá, řekneme si to na rovinu,“ přibližuje Aneta. Pro Pavlínu je také důležité, že všechny tři znají své silné a slabé stránky a nevrtají se do věcí, v nichž se tolik neorientují. Tak přistupují ke všem svým kolegyním a kolegům. Nebazírují ani na jakémkoliv dresscodu. Naopak. „Inspirujeme se i v módě a vyzýváme ostatní, ať jsou odvážní a oblékají se tak, jak je jim příjemné, v čem se cítí sebevědomě, ačkoliv to na někoho může působit výstředně. Cítit se dobře je strašně důležité,“ konstatuje Lucie a přiznává, že v této oblasti není tak sebejistá jako Pavlína s Anetou, jejichž styl obdivuje a ráda si od nich nechá poradit.
Podporovat ostatní je pro všechny tři jednatelky přirozené a vnímají to jako jednu z nejdůležitějších hodnot. „Vždycky říkám, že ryba smrdí od hlavy. Kdybychom takové reálně nebyly, tak nemůžeme dělat, co děláme. Jedna z nejčastějších vět, kterou od holek slyším, je: ,Jak ti můžu pomoct.‘ Je to naše životní filozofie,“ vysvětluje Pavlína.
Není tedy překvapením, že holky loni rozšířily své podnikání o další firmu – již zmíněnou vzdělávací platformu #HolkyzByznysu. Ta pomáhá s rozjezdem vlastního byznysu jak úplným začátečnicím a začátečníkům, tak i těm, kteří už podnikají a chtějí se posunout dál.
Vzdělávací platforma, která pomáhá podnikatelkám a podnikatelům postavit se na vlastní nohy. Jejich programy prošlo za první rok přes 6000 studentů a studentek. #HolkyzByznysu jsou mladší ségra #HolkyzMarketingu – největší vzdělávací platformy a komunity pro marketing v ČR. Za oběma projekty stojí trojice co-founderek, které dobře vědí, co znamená vybudovat byznys od nuly: Lucie Audi, Aneta Martinek a Pavlína Louženská.
Tento nápad z velké míry vzešel právě z dění v komunitě #HolkyzMarketingu, jejíž součástí jsou také podnikatelky, které potřebují pro svůj byznys rozjet marketing, nebo ženy, které chtějí mít vlastní byznys, ale třeba si nevěří. To ostatně vyplynulo i z průzkumu, jenž po založení #HolkyzByznysu realizovaly na vzorku 2000 respondentek. V něm 86 % z nich uvedlo, že jim pro podnikání chybí určité znalosti nebo dovednosti, konkrétně: prodejní schopnosti (43 %), znalosti marketingu (38 %), účetnictví (37 %). Další své slabiny vnímaly v neschopnosti vyjednávat (31 %), v nedostatečné znalosti práva (30 %) či financí (29 %). Na druhou stranu ženy na podnikání lákala časová flexibilita (67 %), možnost řídit si život sama (65 %), větší seberealizace (62 %) a výdělek (40 %). Rovných 20 % pak uvedlo, že po rodičovské se nechtěly nebo nemohly vrátit do zaměstnaní. Holkám tak dávalo smysl navázat na jejich potřeby, podat jim pomocnou ruku a současně věděly, že mohou jít příkladem. V českém prostředí totiž není mnoho příležitostí k podnikatelskému vzdělání pro ženy, které poprvé vstupují do světa byznysu a chtějí si splnit svůj sen – ať už jde o e-shop s pletenými hračkami, vlastní agenturu nebo květinový ateliér. Za první rok fungování platforma proškolila už 6000 studentů a studentek.
Pavlína Louženská oblékla hnědé zavinovací sako se šátkem (5799 Kč), oblekové kalhoty (3199 Kč) a kožené lodičky (2899 Kč); Aneta Martinek béžové maxi šaty (2199 Kč) a kožené pantofle na podpatku (2899 Kč); Lucie Audi černé mini šaty (2599 Kč) a kožené pantofle na podpatku (2899 Kč). Vše z kolekce Answear.LAB Sisterhood Stories.
#HolkyzByznysu stojí na třech směrech: tematických školeních, byznysové akademii, mentoringu pro jednotlivce a nově i mentoringu pro spoluzakladatele. Jejich vzdělávání je věcné, interaktivní a přizpůsobené tomu, že mezi studujícími jsou například pracující nebo maminky na mateřské. Lektory/ lektorkami a mentory / mentorkami jsou jen odborníci z praxe. „Účastnice našich programů mají skvělé myšlenky a nápady, ale chybí jim mnohdy sebedůvěra. My jim poskytneme podporu a bezpečné prostředí, a díky tomu pak udělají ten první, nejdůležitější krok. Zároveň jdeme příkladem, že na byznys nemusíte být sama. Díky tomu, že jsme tři, jsme se v určitých životních momentech dokázaly navzájem vykrýt, třeba po založení rodiny. I proto se tak rozrůstáme, nejsme na to samy,“ vysvětluje Lucie. Druhým dechem dodávají, že mají velkou oporu rovněž v rodině a v partnerech, kdy si péči o děti rovnocenně rozdělují.
Někde mezi klasikou a ležérností se zrodila myšlenka na kolekci „Sisterhood Stories“, která nechce volit mezi elegancí a pohodlím, mezi šik a funkčností. Naopak, spojuje vše dohromady a ponechává prostor pro to nejdůležitější: svobodu sebevyjádření. Kolekce je poctou moderním ženám, které společně dosahují více a chtějí se o tuto zkušenost podělit s ostatními.
Answear.LAB se již léta aktivně podílí na iniciativách podporujících budování sebevědomí žen a nabízí jim nejen módní prvky, ale také prostor, kde mohou vyjádřit svou individualitu, ambice a sny. Každá kolekce této značky vnímá módu jako nástroj ke změně, manifest názorů a způsob, jak posílit sebevědomí.
S novým projektem si podnikatelky musely své úlohy trochu přizpůsobit, aby vše stoprocentně fungovalo. Lucie Audi aktuálně vede #HolkyzByznysu, Aneta Martinek #HolkyzMarketingu a z 20 % se pak zaměřují na „druhý“ brand. Pavlína Louženská vede Advisory Board a zaštiťuje strategické role pro obě firmy. Všechny zároveň lektorují svá témata, například Jak vybudovat úspěšnou komunitu, Jak (se) efektivně řídit a organizovat nebo Byznys plán pro podnikatelky. Posledně jmenovaný kurz vede Pavlína, již hodně překvapila statistika, že pouze 6 % Češek věří svému byznys plánu. „My ženy máme pocit, že musíme mít minimálně maftyz nebo ekonomku, abychom ho zvládly. Přitom je to strašně jednoduchý framework, který se mnou proberou za dvě hodiny a má to reálné výsledky pro jejich byznys. My jsme tady od toho, abychom ženám ukázaly, že neexistuje limit a že se mohou na vše zeptat beze studu či podobných nepříjemných pocitů.“
Stejně tak pomáhají ženám ve složitější finanční situaci, jimž poskytují stipendia, a to v rámci obou vzdělávacích platforem. „Ať už jde o ženy na mateřské, nezaměstnané, nebo třeba 50+. Chceme podporovat všechny ženy v jakékoliv životní etapě. Dohromady jsme na obou platformách poskytly pět milionů korun,“ říká Aneta a dodává: „Naše komunita má ohromnou sílu, je základním pilířem obou našich byznysů, které se i vzájemně prolínají. Z člena či členky se může stát mentor či mentorka. Je to bezpečné prostředí, kde se můžete na cokoliv zeptat či se poradit. Komunikace zde probíhá na denní bázi. A pro nás je to dream job. Každý den se do práce těšíme. Hrozně nás nabíjí, když vidíme, jak lidé uspěli, jak jim programy pomáhají. Je to neskutečný. Zároveň jsem pyšná na náš tým a firemní kulturu, kterou jsme si vystavěly.“