V prvním patře budovy České národní banky na pražském Senovážném náměstí se to místo bankéřů v oblecích hemžilo dětmi. Do centra tuzemského bankovního dění přijelo soutěžit 14 pětičlenných týmů o Filipův pohár finanční gramotnosti. Utkaly se mezi sebou v pěti hrách, z nichž každá byla zaměřená na trochu něco jiného – od rychlosti a správnosti v kvízu až po „moneyboxy”, kde děti řešily pojištění nebo investice.
Umíte seřadit platidla podle stáří? Vnímáte, jak vypadají bankovky, a víte, kdo je na nich zobrazený? Co znamená pojem výdaj? Umíte sestavit rozpočet pro rodinu? Kolik by měli každý měsíc dospělí ušetřit z vydělaných peněz? Takové otázky padaly v rámci vědomostního kvízu v prvním kole Filipova poháru. Když je v rozpočtu například 500 korun, musí člověk vybírat, co do domácnosti koupí a co ne, aby měli doma všechno potřebné. Stejně tak se muselo rozhodovat na sedmdesát dětí, co je tím zásadním, bez čeho se neobejdou a co mohou vynechat. V nákupním košíku tak nemělo chybět například pečivo, čokoláda se ale mezi základní potraviny pro rodinu řadit nedá. Praktická věc, kterou by do budoucna měl každý umět rozpoznat.
Mistr Šifra, kyberbezpečnost i realitní makléři
Soutěžit mohli žáci 6. tříd základních škol nebo prim víceletých gymnázií a každý tým mohl mít pět členů. Celkem se do letošního ročníku přihlásilo na 3 500 dětí z téměř 280 škol, z krajských kol vždy postupoval jeden vítězný tým. Do finále se dostaly i děti ze Základní a mateřské školy Český Těšín Kontešinec, které stihly v rámci jedné z her odhalit podvodníka na internetu dokonce před limitem.
„Zrovna tahle hra nám tak těžká nepřišla a před limitem jsme ji stihli vyřešit hlavně proto, že jsme si práci mezi sebou rozdělili. Nedělali jsme tak všichni na jednom úkolu, ale každá skupina na svém a pak jsme to dali dohromady. Vyřešili jsme to díky tomu rychleji a efektivněji,” popisuje týmovou strategii dvanáctiletý Josef. Ve škole se finanční gramotnosti věnují hodně, a to i po praktické stránce. „Máme vyloženě finanční gramotnost jako hodinu, není jen součástí nějakého předmětu, jako je třeba matematika. A je docela zábavná, jednou jsme každý dostali třeba skleněnku, kterou jsme měli postupně směnit za něco jiného. Někdo vyhandloval třeba náramek, já mám doma řasokouli,” popisuje s nadšením spolužačka Sofie.
S praktickými ukázkami přišla jejich učitelka Lenka Kvičalová, která finanční gramotnost učí na škole necelé dva roky. Barter mohly děti dělat kdekoli – ve městě, v rodině, mezi sebou. „Jednu hodinu finanční gramotnosti týdně máme v šestém a sedmém ročníku. Snažíme se tam žáky seznámit se základy, terénní výukou, aby si vyzkoušeli v praxi, co všechno finanční gramotnost zahrnuje. Ve vyšších ročnících se potom v rámci matematiky snažíme zaměřit na matematickou olympiádu a další témata,” vyjmenovává třídní učitelka, která s dětmi na soutěž přijela. Ostatně do budoucna by se třeba právě jedenáctiletá Sofie rozhodně chtěla matematické olympiády zúčastnit.
Doplňujeme vzdělávání, nechceme hodiny ve školách nahradit
V rámci jednotlivých kol soutěže o Filipův pohár museli šesťáci a primáni využívat logické myšlení, rychle počítat nebo přiřazovat správné odpovědi k položeným otázkám. Ve hře Moneybox například rozhodovali, co je důležité pro pojištění domácnosti, nebo jaký dům je vhodný pro vybrané rodiny. Celé akce se účastní také policie, díky níž si žáci zahrály na vyšetřovatele. Ve skartovaných dokumentech museli za půl hodiny najít 24 anglických slov a k tomu ještě osmimístný pin.
Peníze jsou součástí každodenního života a vyhnout se jim je prakticky nemožné. Ve 21. století je proto potřeba se umět ve finančním světě pohybovat a umět s penězi zacházet. Základy je nutné budovat už u dětí v rámci rodiny a také ve škole. Děti se postupně musí naučit s penězi hospodařit – od srovnávání cen v obchodech přes výplatu, režii domácnosti či pojištění až po investice, kterým by se třeba chtěly věnovat v dospělosti.
I podle ředitelky soutěže Jitky Hajičové je potřeba děti nástrahám a výhodám finančnictví učit už od útlého věku. Filipův pohár pořádá ČSOB a Hajičová je v rámci banky také šéfkou programu Finanční, digitální a udržitelné vzdělávání pro školy. Zaměstnanci ČSOB mají díky němu možnost představovat dětem svět peněz přímo ve školách po celém Česku.
„Od roku 2016 jsme mluvili na 964 školách, kde jsme byli 4786 hodin u více než 74 tisíc žáků. Takové výjezdy zaměstnanců jsou spíš doplněním klasické výuky, nechceme ji nahrazovat. Nemáme tým učitelů, který chodí učit, ale tým specialistů. Jakýkoliv zaměstnanec se může přihlásit a do školy jít. To byl třeba příklad můj. Chtěla jsem takhle jít do školy mé dcery a první rok jsem si netroufla přímo k ní do třídy, takže jsem šla o rok výš, a až druhý rok jsem byla u ní. Byla na mě hrdá, že můžu přijít a ukázat, co dělám v práci. Mluvit o tom tématu je v podstatě to nejdůležitější, otevřít ho a nedělat z toho strašáka,” míní Jitka Hajičová. Filipův pohár finanční gramotnosti navazuje na aplikaci Filip, kterou ČSOB vyvinula jako interaktivního virtuálního pomocníka pro finanční i digitální vzdělávání.
Vítězem třetího ročníku Filipova poháru jsou žáci týmu „Já a tečka“ z Gymnázia Jateční v Ústí nad Labem. Na druhém místě se umístil tým „Šumavští vlci“ ze Všeobecného a sportovního Gymnázia ve Vimperku, třetí v pořadí skončili „Seničáci z Hané“ ze ZŠ Senice na Hané.
Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na [email protected].
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.