přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Doporučujeme: EDUcast o tom, kdy a jak se změní české školní jídelny

24. březen 2024

Kvalita školních obědů patří mezi témata, která mezi sebou rodiče řeší snad častěji než známky nebo domácí úkoly. Všichni bychom chtěli, aby dětem v jídelně chutnalo. Jenže jak toho docílit, když kuchařky pracují za minimální platy, obědy stojí méně než kvalitní konzerva pro kočky a jídelníček se musí řídit takzvaným spotřebním košem? O tom – a mnoha dalších věcech – mluví v novém EDUcastu Alexandra Košťáková z projektu Zdravá školní jídelna.

Cílem je, aby stravování bylo zejména atraktivní.Foto: Unsplash

Co v podcastu mimo jiné zaznělo?

Jaké změny se ve školním stravování chystají a kdy začnou platit?

Těch změn se chystá celá řada. My ale víme, že školní jídelny v Česku jsou hodně rozdílné. Některé jsou už teď tak skvělé, že tam chcete chodit každý den, rodiče jsou spokojení a žádají si recepty a děti se tam těší. A pak jsou ty na druhém konci, a pro ně ty změny budou větší. Pro ty skvělé jídelny změny nebudou ani patrné, protože ty už teď jsou příkladem dobré praxe. Víme tedy, že změny nastanou. Přesné datum teď ale říct nedokážu. Termín září 2024, které jsem zachytila v médiích, je výmyslem nějakého aktivního novináře. To už bychom teď museli pilotovat spoustu věcí, a i tak není jisté, že by se to stihlo. Takže jídelny, které se už vyděsily, můžeme uklidnit, že tak rychle to nebude. 

A o jaké změny se konkrétně jedná?

Teď na nich pracuje takzvaná Mezirezortní komise pro institucionální stravování. Ta sdružuje zástupce nutričních terapeutů, pacientských organizací, svazků měst a obcí, krajů a tak dále. Má pod sebou tři pracovní skupiny – pro stravování v nemocnicích, školních jídelnách a sociálních službách. A cílem je, aby stravování bylo zejména atraktivní. To znamená, že děti, senioři i pacienti budou mít chuť do toho jídla, bude je bavit. A další principy jsou: že je adekvátní, to znamená, že tam vtiskneme výživovou hodnotu a strávníci dostanou to, co dostat mají. Potom musíme přes jídlo vzdělávat, a to nejen děti a pacienty, ale i personál. A měli bychom mít na paměti i udržitelnost, což dává logiku, protože co je dobré pro člověka, to je dobré i pro planetu. A to poslední je rovnost, tedy, že když máte dítě, které potřebuje nějakou speciální stravu, tak mu bude připravena. Stejně tak děti, které vyznávají nějaký odlišný světonázor, by měly mít možnost se v té školní jídelně najíst.

A co se dozvíte dál? Třeba to, jak to bude dál se spotřebním košem, nebo to, jestli jsou školní obědy příliš levné a měly by zdražit. A co myslíte, mají děti rády polévky a dá se i omáčka s knedlíkem připravit tak, aby se dala považovat za zdravé jídlo?

EDUcast můžete poslouchat ve všech podcastových aplikacích a na webu www.eduin.cz

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s