přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Školáci si zatancují ve fyzice, rodiny ušijí pláštěnku z odpadků. Festival umění a kreativity ve vzdělání otevírá své brány

Proč nedokáže vzdělávací systém reagovat na měnící se potřeby společnosti? Proč je tak náročné ho inovovat a v čem nás může inspirovat umění? Takové otázky si kladou organizátoři Festivalu umění a kreativity ve vzdělání, který vypukne ve středu na třiceti místech České republiky. Je určen dětem a rodičům, ale zve i učitele. Ti mohou získat inspiraci do výuky nebo si pro svou třídu objednat konkrétní programy. 

Svět budoucnosti.Foto: FUK

FUK je zkratka festivalu umění a kreativity, ale zároveň odkazuje na současný stav vzdělávání a to, že organizátorům není lhostejný. Vody českého školství se zdají být jaksi stojaté a organizátoři mají pocit, že by je mohlo rozhýbat právě kreativní učení a zapojení umění do výuky. 

To ovšem neznamená pouze vzít děti do galerie. „Kreativní učení má široký potenciál, zvláště v této dynamické době. Vzdělávání uměním rozvíjí empatii, kritické myšlení nebo vztah k tělu,“ vysvětluje vedoucí vzdělávacích a rodinných programů Centra DOX Jiří Raiterman. Učitelé mohou během festivalu zjistit, co je to designové myšlení a jak je zavést ve škole, jak zapojit tanec a pohyb třeba do hodiny přírodovědy nebo jak se dají ve výuce výtvarné a hudební výchovy využít technologie. Na své si ale přijdou třeba i fyzikáři – ti mohou se žáky vyrazit na taneční performance Tanec a fyzika, Fg = G [(m1m2)/r2], která si pohrává s principy fyziky a předkládá její zákony jako reálný fyzický prožitek.  

Tanec a fyzika. FOTO: FUK

Pražské Centrum DOX, kde se odehraje velká část programu, už spolupráci se školami „umí“. „Před pandemií jsme tu mívali osm školních skupin denně, tento týden přišly jen tři z deseti objednaných, ostatní jsou v karanténě,“ popisuje Jiří Raiterman. Přesto se organizátoři festivalu rozhodli před pandemií necouvat. „Loni se festival konal také v tomto období a vlastně to skvěle zafungovalo – učitelé byli tou dobou unavení z online výuky a hledali oživení. Snad je budeme inspirovat i letos.“

FUK ale myslí i na rodiny – těm je věnován víkendový program třítýdenního festivalu. V sobotu 5. února si děti budou moci ušít pláštěnku z odpadového materiálu a nenuceně se zamyslet nad nadměrným konzumerismem nebo společně s babičkou či dědou zavzpomínat na zásadní rodinné okamžiky a ilustrací je zaznamenat na porcelán. Možností je ale násobně víc, program je košatý. 

Organizátoři oslovili pro tento ročník také zahraniční hosty. Pozvání přijal například francouzský psycholog Boris Cyrulnik, jehož přednáška o wellbeingu dětí proběhne 17. února. Jedním z vrcholů festivalu bude 9. února slavnostní zahájení vzdělávacího projektu Příběhem inspirovaného metodikou Narrative 4, jejímž zakladatelem je přední irský spisovatel Colum McCann. Metodika projektu vychází z přesvědčení, že sdílením příběhů dokážeme rozvíjet empatii, posilovat soudržnost mezi různorodými skupinami a kolektivy a přispět k většímu porozumění mezi lidmi obecně. „V zahraničí uskutečnili program třeba pro Izraelce a Palestince, my bychom ho do budoucna rádi využilli například pro děti a seniory nebo školy z různých sociálních vrstev,“ říká česká koordinátorka projektu Lucie Laitlová.

Festival umění a kreativity ve vzdělávání probíhá od 2. do 22. února – částečně online, částečně v pražském DOXu, ale také v humpolecké 8ičce, v brněnské Moravské galerii nebo ve Veřejném sále Hraničář v Ústí nad Labem.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s