Proč nedokáže vzdělávací systém reagovat na měnící se potřeby společnosti? Proč je tak náročné ho inovovat a v čem nás může inspirovat umění? Takové otázky si kladou organizátoři Festivalu umění a kreativity ve vzdělání, který vypukne ve středu na třiceti místech České republiky. Je určen dětem a rodičům, ale zve i učitele. Ti mohou získat inspiraci do výuky nebo si pro svou třídu objednat konkrétní programy.
FUK je zkratka festivalu umění a kreativity, ale zároveň odkazuje na současný stav vzdělávání a to, že organizátorům není lhostejný. Vody českého školství se zdají být jaksi stojaté a organizátoři mají pocit, že by je mohlo rozhýbat právě kreativní učení a zapojení umění do výuky.
To ovšem neznamená pouze vzít děti do galerie. „Kreativní učení má široký potenciál, zvláště v této dynamické době. Vzdělávání uměním rozvíjí empatii, kritické myšlení nebo vztah k tělu,“ vysvětluje vedoucí vzdělávacích a rodinných programů Centra DOX Jiří Raiterman. Učitelé mohou během festivalu zjistit, co je to designové myšlení a jak je zavést ve škole, jak zapojit tanec a pohyb třeba do hodiny přírodovědy nebo jak se dají ve výuce výtvarné a hudební výchovy využít technologie. Na své si ale přijdou třeba i fyzikáři – ti mohou se žáky vyrazit na taneční performance Tanec a fyzika, Fg = G [(m1m2)/r2], která si pohrává s principy fyziky a předkládá její zákony jako reálný fyzický prožitek.
Pražské Centrum DOX, kde se odehraje velká část programu, už spolupráci se školami „umí“. „Před pandemií jsme tu mívali osm školních skupin denně, tento týden přišly jen tři z deseti objednaných, ostatní jsou v karanténě,“ popisuje Jiří Raiterman. Přesto se organizátoři festivalu rozhodli před pandemií necouvat. „Loni se festival konal také v tomto období a vlastně to skvěle zafungovalo – učitelé byli tou dobou unavení z online výuky a hledali oživení. Snad je budeme inspirovat i letos.“
FUK ale myslí i na rodiny – těm je věnován víkendový program třítýdenního festivalu. V sobotu 5. února si děti budou moci ušít pláštěnku z odpadového materiálu a nenuceně se zamyslet nad nadměrným konzumerismem nebo společně s babičkou či dědou zavzpomínat na zásadní rodinné okamžiky a ilustrací je zaznamenat na porcelán. Možností je ale násobně víc, program je košatý.
Organizátoři oslovili pro tento ročník také zahraniční hosty. Pozvání přijal například francouzský psycholog Boris Cyrulnik, jehož přednáška o wellbeingu dětí proběhne 17. února. Jedním z vrcholů festivalu bude 9. února slavnostní zahájení vzdělávacího projektu Příběhem inspirovaného metodikou Narrative 4, jejímž zakladatelem je přední irský spisovatel Colum McCann. Metodika projektu vychází z přesvědčení, že sdílením příběhů dokážeme rozvíjet empatii, posilovat soudržnost mezi různorodými skupinami a kolektivy a přispět k většímu porozumění mezi lidmi obecně. „V zahraničí uskutečnili program třeba pro Izraelce a Palestince, my bychom ho do budoucna rádi využilli například pro děti a seniory nebo školy z různých sociálních vrstev,“ říká česká koordinátorka projektu Lucie Laitlová.
Festival umění a kreativity ve vzdělávání probíhá od 2. do 22. února – částečně online, částečně v pražském DOXu, ale také v humpolecké 8ičce, v brněnské Moravské galerii nebo ve Veřejném sále Hraničář v Ústí nad Labem.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.