přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

V péči o pleť je nutná střídmost. Prvním pokusným králíkem jsem já, říká zakladatelka Noili

Napsáno pro Noili

Když si Zuzana Gyárfášová začala všímat, že její pleť už není, co bývala, hledala způsob, jak projevy stárnutí přirozeně zmírnit. Dostupná kosmetika ji však nijak nenadchla. Rozhodla se vymyslet vlastní řešení, což jí usnadnilo medicínské vzdělání i to, že se dobře orientuje ve vědě. Výsledkem je kosmetická značka Noili, která staví na kvalitních ingrediencích a minimalismu.

Kosmetika má udržovat pleť v rovnováze. Důležitá je dostatečná hydrataceFoto: Noili

Impulsem k založení vlastní kosmetické firmy bylo, že jste na trhu nenašla, co jste potřebovala. Co konkrétně vám v přeplněných regálech s pleťovou kosmetikou chybělo?

Někdy kolem čtyřicítky jsem začala vnímat, že mi stárne pleť. Hledala jsem proto péči, která by tyto nezbytné změny efektivně zpomalovala. Tenkrát, kolem roku 2015, ještě trh přehlcený nebyl a díky tomu, že mám medicínské vzdělání, zajímám se o výzkum a novinky v oblasti dlouhověkosti, jsem si začala k tomuto tématu vyhledávat vědecké studie a dostupné možnosti. Tehdejší nabídka mě příliš neoslnila. Proto mě napadlo vytvořit si vlastní řešení. Nějakou minimalistickou kosmetickou péči s jednoduchým použitím, dostatkem antioxidantů, rostlinnými oleji, aktivními látkami, co obnovují pleť, a samozřejmě bez parfémů. V jednom produktu.

Jak náročné bylo rozjet byznys v tak konkurenčním prostředí?

Zprvu jsme s mou tehdejší partnerkou tvořily produkty spíše pro sebe – žádné velké podnikání nebylo v plánu. Teprve později, když se nám podařilo vytvořit receptury, se kterými jsme byly spokojené, a okruh našich kamarádek od nás vyžadoval další a další vzorky, nás napadlo vytvořit kosmetickou značku. Neměly jsme žádné podnikatelské zkušenosti, takže jsme si až tak neuvědomovaly, do čeho se pouštíme, což zpětně považuji za výhodu. Začínaly jsme bez investora, po třech letech jsme však usoudily, že k růstu potřebujeme kapitál. Spojily jsme se se slovenskou investiční platformou Crowdberry, která našemu projektu důvěřuje, a poskytla nám investici. Kosmetický průmysl je mimořádně náročné a konkurenční prostředí.

Foto: Noili

Zuzana Gyárfášová

Po dokončení studia na Lékařské fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě působila na oddělení akutní a intenzivní medicíny. Nemocniční systém ji však nevyhovoval, a tak se vydala jiným směrem. Pracovala pro společnost vydávající odborné medicínské časopisy překládala odbornou literaturu. V roce 2018 založila slovenskou kosmetickou značku Noili.

Jak by podle vás měla pleťová kosmetika fungovat?

Když se na to podívám z medicínského hlediska, kosmetika má udržovat pleť v rovnováze. Nejdůležitějšími aspekty jsou zdravý kožní film, dostatečná hydratace, ochrana před oxidačními radikály a UV zářením. Jako prevence a ochrana pleti skvěle fungují antioxidanty, tedy vitamín C, vitamín E, rostlinné extrakty, rostlinné oleje a ceramidy, které chrání a obnovují kožní bariéru. Na obnově pleti se rovněž podílejí aktivní látky – bakuchiol, jemná sestra retinolu, jenž podporuje tvorbu kolagenu, a peptidy, které chrání buňky před předčasným stárnutím. Důležité je samozřejmě důsledné čištění pleti před spaním.

Doporučujete takzvaný skin minimalismus. Co konkrétně to znamená?

Od úplného začátku je můj názor konzistentní – dosáhnout co největšího efektu za použití co nejmenšího množství ingrediencí. Využívat minimum produktů, nepřehánět to s aktivními látkami a vyhýbat se dráždivým látkám. V péči o pleť je nutná jemnost a střídmost.

Jak se tedy o pleť ideálně starat?

Ráno doporučuji odstartovat opláchnutím obličeje vodou. Následuje hydratace pomocí esence. Ještě dokud je pleť mírně vlhká, tak vodu v pleti uzamknout pomocí oleje, respektive krému, a nanést přípravek s UV faktorem.

Večer pak důkladné vyčistit pleť od make-upu a jiných nečistot, aplikovat hydratační esenci nebo toner a nakonec olejové sérum s aktivními látkami. Při čištění a nanášení oleje doporučuji udělat masáž obličeje a dvakrát až třikrát do týdne také exfoliaci pomocí hydroxykyselin, aby se odstranily zrohovatělé kožní buňky.

Pokrývá značka Noili všechny zmíněné produkty?

Naše portfolio je poměrně úzké, ale obsahuje téměř všechny kroky každodenní péče o pleť. K čištění doporučuji multifunkční čistící balzám na bázi včelího vosku s moringou a extraktem z mladých listů bílého čaje, který dokonale odstraňuje make-up, SPF a nečistoty. Samotné čištění balzámem je velmi příjemný rituál a krásně pleť připraví na další ošetření.

Já to kombinuji s hydratační esencí, jež obsahuje hexapeptid 11, fermenty z třešně z Barbadosu s vysokým obsahem vitamínu C a betaglukan, který zvyšuje hydrataci v pleti víc než kyselina hyaluronová. Dodává jí odolnost, elasticitu a pevnost. Vlhkost uzamykám pomocí našich olejových sér se stabilním esterem vitamínu C, jemnou sestřenicí kyseliny askorbové, a bakuchiolem. Ty chrání pleť před poškozením vnějšími toxiny, zářením i infekcí. Zvyšují elasticitu a působí jako prevence před vznikem pigmentových skvrn. To vnímám jako základní péči, která při dlouhodobém používání zpomaluje stárnutí a přispívá k udržování zdravé pleti.

Kromě toho nabízíme pleťové masky, sérum s antiedematózními účinky a ceramidy k ošetření jemné pleti kolem očí. Novinkou je My kind of cream s olejogelovou texturou, ceramidy a mořskými řasami pro zralejší pleť nebo jako speciální ošetření na noc. Pleť je po něm krásně vláčná a pružná.

Pro koho je vaše kosmetika vhodná?

Naší cílovou skupinou jsou převážně ženy od 30 do 60 let, ale máme pleťové oleje vhodné i pro mladou pleť. Noili mohou používat také muži, ale necílíme na ně specificky, protože mužů, kteří používají kosmetiku, je stále poměrně málo. Také lidé s citlivou a problematickou pletí patří mezi naše zákazníky. Sérum s bakuchiolem jsme testovali v poměrně početné skupině klientek s rosaceou a máme z toho výborné výsledky.

Kdo složení produktů vymýšlí?

Já a mimořádně mě to baví. Neustále sleduji nové výzkumy a ingredience. Snažím se rozlišit, co je jen přechodný trend a co se dlouhodobě udrží. Radím se ale také s našimi biotechnology, respektive výrobci, což jsou dvě slovenské firmy Liqoil a firma Hanus. K jejich práci a vzdělání mám velkou důvěru. Mými oblíbenými ingrediencemi jsou skvalán, jojobový olej a všechny rostlinné oleje, které používáme, bakuchiol, vitamín C, vitamin E a peptidy.

Jak probíhá testování?

Testování produktů má dvě úrovně – v procesu jeho vzniku jsem prvním pokusným králíkem já a okruh lidí, kterým důvěřuji. Toto období je poměrně dlouhé. Produkt dokončujeme v podobě, kdy už máme vyladěny všechny aspekty, jako je textura, pocit na pleti, způsob použití, vůně a zdá se nám téměř dokonalý. Tehdy nastupuje testování v nezávislé laboratoři, dermatologické testování a podobně.

Jak můžete predikovat dlouhodobé účinky, když podnikáte teprve šestým rokem?

V tomto směru spoléháme na vědecké studie a testování, jimiž prošly ingredience, které používáme.

Využíváte přírodní složky a deklarujete čerstvost. Jak dosáhnete trvanlivosti výrobků?

Nejedná se 100% o přírodní složky. Například ester vitamínu C se synteticky vyrábí v laboratoři, protože v takové formě ho nelze z přírodního zdroje získat.

Naše oleje mají trvanlivost 18 měsíců a většina dalších produktů dva roky, přičemž je doporučujeme spotřebovat do 6 měsíců po otevření. Před oxidací je chrání silné antioxidanty jako vitamín E a extrakt z rozmarýnu. Používáme také přírodní konzervační látku, která pochází z květin, a fermenty. Výrobky pak plníme do lahviček ze speciálního fialového skla, které mají výborné vlastnosti a chrání produkty před světlem a sluncem.

Jak se značce aktuálně vede?

Byznys funguje dobře, máme stálé zákaznice a daří se nám získávat i nové. Naštěstí se mnoho z nich vrací, přestože víme, že v tomto segmentu jsou ženy zvědavé a chtějí zkoušet stále něco nového. Ohlasy jsou velmi dobré, což nám dodává spoustu energie. Vymýšlíme a pracujeme na novinkách, učíme se v tomto byznysu orientovat. Máme skvělý tým a baví nás to spolu.

A jak vidíte budoucnost?

Plánujeme zvětšovat naši zákaznickou základnu a chceme se orientovat i na jiné trhy. Neustále se snažíme vylepšovat nákupní komfort pro zákazníky a náš brand. Hledáme nová strategická partnerství. Máme velké množství nápadů, i pokud jde o produktové portfolio, a tento brainstormingový proces mě moc baví. Držíme si otevřenou mysl, je to zábavné a inspirativní. Samozřejmě pak nastoupí nezbytný mechanismus racionálního filtrování, práce s daty a následné stanovení cílů.

Popup se zavře za 8s