Jeden z možných podzimních diváckých hitů, autenticky vyznívající, dynamicky vyprávěné drogové drama Banger představil režisér Adam Sedlák na Letní filmové škole. Je natočený na telefon, a i když je o drogách, není proti nim.
Po dvou hubenějších covidových letech přivítal v Uherském Hradišti 48. ročník Letní filmové školy velmi solidní sestavu zahraničních hostů. Mezi nimi byli coby hlavní hvězdy irský režisér Jim Sheridan, tvůrce snímků Ve jménu otce, Moje levá noha a mnoha dalších, za jejichž scénáře, režii i produkci byl celkem šestkrát nominovaný na Oscara, anebo mladá německo-bulharská režisérka Eliza Petkova, Polák Wojciech Smarzowski, provokující skrze filmy své krajany, a turecký spirituálně orientovaný režisér Semih Kaplanoğlu.
Mezi nimi ale co do zájmu publika nezapadli ani čeští tvůrci a tvůrkyně. Pro někoho je kurátorský výběr festivalů dobrou příležitostí dohnat tu lepší část produkce uplynulé sezony, letos například málo promítané filmy jako Zpráva o záchraně mrtvého, pro někoho naopak vidět mezi prvními nadcházející premiéry, jako byly letos filmy Arvéd nebo Banger. Další filmy se chystají na svou premiéru nejdřív v zahraničí, na festivalech v Benátkách (Oběť, Blízká setkání ad.) nebo San Sebastianu (Il boemo). Na podzim by tedy mělo být v kinech z čeho vybírat a právě drogová tragikomedie Banger budí velkou pozornost už nyní.
Banger je druhý celovečerní film třiatřicetiletého Adama Sedláka, kterého známe díky mileniálskému desktopovému seriálu Semestr nebo klaustrofobně hororovému debutu Domestik. Námět Bangeru na sebe původně bral podobu televizního seriálu, teprve v době covidových obtíží s produkcí Sedlák přepsal scénář na celovečerní filmy. A jeho novinka patří aktuálně mezi nejočekávanější domácí tituly. Jednak proto, že jde o drama, respektive tragikomedii o drogách z prostředí českého rapu, jednak proto, že si svou světovou premiéru odbyl ve velkém na karlovarském filmovém festivalu. Sice mimo hlavní soutěž, ale zato s výrazným ohlasem.
Hlavním hrdinou Sedlákova filmu je Alex, mladý pražský drogový dealer, jehož snem je dostat se mezi rapovou elitu. „Potřebuju, aby ty zmrdi konečně znali moje jméno. Aby znali můj ksicht,“ říká a má k tomu jasnou motivaci. Kromě hudby a kariéry je jeho motivace i vztahová. Snaží se dokázat svojí holce Sáře, že za něco stojí a že se s ním nemá rozcházet. Chce na featuring získat Sergeie Barracudu coby přední českou rapovou hvězdu a prorazit s trackem mezi elitu. Příběh jedné noci, kdy se Alex snaží za každou cenu sehnat chybějící peníze a nahrávání zařídit, je příběhem o tom, kam až bude ochotný zajít.
„V Praze se po roce 2015 neskutečným způsobem rozjela drogová distribuce. Drogy se staly součástí mainstreamu, kolují mezi spoustou úspěšných a bohatých lidí. Mě to fascinovalo,“ řekl Adam Sedlák na debatě Letní filmové školy, která předcházela uvedení filmu. Společně s producenty plánuje, že by od září mohly na film doprovázený tematickými debatami chodit dokonce i školy. „Hlavní postava je svým způsobem etický dealer, který chce prodávat jen dobrou kvalitu. Mým vzorem jsou země, které drogy dekriminalizovaly. Můj film ale není proti drogám, nechci říkat, že drogy jsou zlé. Spíš vyzývá k jejich zodpovědnému užívání,“ dodává režisér.
To, že je film o drogách, znamenalo při jeho vzniku větší obtíže než to, že byl natočený na iPhone a s nízkým rozpočtem. „Těžko se nám sháněly lokace a někteří lidé se prostě nebyli ochotní spojovat s takovým tématem. Castingová režisérka sháněla mimo jiné pro vedlejší roli pornoherečku nebo někoho jiného z erotického průmyslu. Jakmile jsme uvedli, že jde o drogové téma, většina zájemkyň o roli odpadla, protože to je v pornoprůmyslu velké stigma.“
V hlavní roli Bangeru se objevil Adam Mišík, jehož veřejný obraz coby popové celebrity ze StarDance a Ordinace v růžové zahradě byl dosud úplně jiný. „Také jsem proti němu měl trochu předsudky a nemyslel jsem si, že by to mohlo fungovat, ale dokázal do filmu hodně přidat ze sebe,“ tvrdí Sedlák. Ostravský rapper Sergei Barracuda pak hraje do určité míry sám sebe a jeho jméno také dává podle producenta Kryštofa Zelenky filmu ze strany subkultury jistou legitimitu.
Dynamický film spojuje různé polohy a žánry. Adam Sedlák s gustem míchá do příběhu tiktoková videa i legendárně absurdní kousky z dějin českého YouTube, mnoho cynických vtipů pronáší originální čávo Marsell Bendig v roli Alexova nejlepšího kamaráda. Banger obsahuje mnoho narážek na současné reálie od ekonoma Tomáše Sedláčka přes hudební průmysl až po kulturní status bot značky Prestige. Kombinuje věrohodný slovník, kde se hustlí, sellí a featuje, s dramatickou linií, za kterou by se nemusela stydět sociální dramata.
V klubovém prostředí se částečně odráží i režisérské inspirace u současných evropských režisérů, jako jsou francouzský režisér Gaspar Noé (Climax, Irreversible ad.) nebo dánský filmař Nicolas Winding Refn (Pusher ad.). Nepokojná povaha Bangeru zrcadlí postavu, tvůrce i dobu a současné hledání autenticity a hodnot. To rozhodně nelze říct o každém českém filmu dneška.
„V Česku se moc nenatáčejí filmy pro mladé publikum, producenti se toho bojí, protože mladé publikum podle nich chodí maximálně na marvelovky. Já si ale myslím, že to je tím, že tady pro tyto diváky není nabídka. Divákům musíme dát důvod k tomu, aby přišli. V září po premiéře v kinech uvidíme, jestli se nám to podařilo,“ doufá režisér.
Heroine je mediálním partnerem 48. ročníku Letní filmové školy.