Smysluplnost práce, kvalitní vztahy, dobré vedení, adekvátní ohodnocení. To jsou některé faktory, které vedou ke spokojenosti zaměstnanců a zaměstnankyň. Zásadní motivací se stává také svoboda v podobě pružné pracovní doby nebo home office, a to nejen u rodičů malých dětí. Jak s tímto trendem nakládají v Generali České pojišťovně, přibližuje personální ředitelka Katarína Andrašovská.
Označila byste firmu, kde pracujete, za flexibilního zaměstnavatele?
V mnoha ohledech určitě ano. Vnímáme, že pro zaměstnankyně a zaměstnance to je a bude jeden z nejdůležitějších faktorů, proto jim nabízíme různé formy flexibility s ohledem na jejich životní situaci. Například mladí lidé dnes nežijí jen prací, nebojí se říct si o volnost. Chtějí si den rozvrhnout podle toho, jak potřebují. Jiný typ flexibility naopak očekávají rodiče malých dětí. Flexibilitu vnímáme i jako nastavení mysli, proto naši lidé mohou kontinuálně využívat rozvojové aktivity a kurzy. Nezbytnou podmínkou pro práci na dálku je také využití technologií, proto řada z nich prochází školeními na práci s novými digitálními nástroji.
V jaké oblasti naopak pociťujete rezervy?
Prostor k posunu vidím v podpoře a nabídce zkrácených úvazků – ne vždy dokážeme skloubit naši provozní potřebu s aktuální potřebou zaměstnanců. Vždy se ale snažíme hledat pro ně řešení na míru. Ráda bych také více podpořila práci se studentkami a studenty v rámci interního trainee programu a umožnila jim začít pracovat třeba právě na částečný úvazek.
V oblasti lidských zdrojů se pohybuje více než dvacet let, aktuálně na pozici HR ředitelky v Generali České pojišťovně. V letech 2012–2024 působila ve skupině Komerční banky. V roce 2022 byla zařazena mezi 131 inspirativních žen ve finančním sektoru #FINŽENY. Je certifikovanou koučkou a aktivně se zapojuje do mezifiremního mentoringu.
Zmínila jste, že flexibilita pracovních úvazků je důležitá pro více klíčových skupin. Jak konkrétně podporujete rodiče menších i větších dětí?
Umožňujeme práci na home office na všech pozicích, kde to velikost týmu a povaha práce dovoluje. V případě nemoci dítěte mohou rodiče po dohodě pracovat z domova krátkodobě i na 100 procent. Poskytujeme jim také řadu benefitů, které jim pomáhají skloubit rodinu a práci. Patří mezi ně den volna v každém čtvrtletí pro rodiče-samoživitele nebo těhotné či volný první školní den pro rodiče prvňáčků. Jednou ročně se potkáváme na Rodinném dni v Mirakulu a spolupořádáme také letní dětský tábor. Letošní novinkou je placené volno při adopci dítěte a neplacené volno až měsíc pro rodiče dětí, kteří potřebují zajistit péči, případně dočasně pokrýt nenadálou situaci v rodině.
Udržujete kontakt i se zaměstnanci a zaměstnankyněmi na rodičovské, aby se necítili zcela odtrženi?
Ano, jedním z důležitých nástrojů je uzavřená rodičovská komunita, kterou jsme založili v roce 2021 na facebooku. Aktuálně má více než 660 členů. Hlavním cílem je udržovat pravidelný kontakt a poskytovat jim informace o aktuálním dění. Zároveň jim komunita umožňuje komunikovat mezi sebou. Ve skupině se objevují tipy na vzdělávací, společenské a volnočasové akce, informace o volných pracovních místech, zajímavé články o dění ve firmě, připravované legislativy a vše, co se rodičů může dotýkat. Dále je pravidelně zveme na teambuildingy či vánoční večírky. S mnohými také spolupracujeme formou dohody během mateřské nebo později rodičovské dovolené.
Jak je to s následným návratem do práce, který je mnohdy stresující?
Je pravda, že zvlášť matky mívají „kvalifikační“ obavy, jestli jim neujel vlak. Proto se jim snažíme adaptační proces usnadnit a stále jej vylepšovat. Nabízíme interní i externí školení na míru, ubezpečujeme je, že je správné ptát se, zkoušet věci, ale také mít svého buddyho, který jim návrat usnadní. Určitě pomáhá jejich proaktivní přístup, zájem vzdělávat se a pracovat na sobě, což podporujeme různou formou reskillingu. Navázali jsme spolupráci například s Czechitas.
Podporujete nějakým způsobem i čerstvé otce?
Určitě, vnímáme, že role otce je nezastupitelná. Tátové se chtějí do péče zapojovat už od začátku, proto mají možnost čerpat nad rámec zákonného otcovského volna další tři dny, u nás 100% placené. Čím dál více se také objevují jejich žádosti o zkrácený úvazek, které individuálně řešíme a vycházíme jim vstříc. V rámci osvěty spolupracujeme kupříkladu s Dobrým tátou, jehož webináře nám pomáhají s podporou a osvětou nejenom u našich zaměstnanců-otců.
Neuvažujete o zřízení firemní školky?
Uvažujeme, ale víc zatím prozradit nemohu. Nicméně rekonstruujeme centrálu v Praze na Pankráci, a tak se to nabízí. Rodiče se často potýkají s nedostatkem volných míst ve státních školkách a dřívější návrat do práce je mnohdy nemožný. Nezapomínáme ale ani na kolegyně a kolegy v ostatních lokalitách, proto potřebujeme projekt důkladně připravit.
Jak přistupujete k mzdovému ohodnocení žen a mužů? Nejsou ženy za mateřství penalizovány?
Rovné odměňování je pro nás prioritou. Zavázali jsme se, že do konce roku narovnáme takzvaný equal pay gap mezi muži a ženami, což se nám podařilo. V současné době jsme pod 1 procentem rozdílu. V praxi to znamená, že při návratu ženy z rodičovské vždy řešíme, jak se za dobu její nepřítomnosti změnila mzda. Tu poté nastavujeme podle aktuálních mezd, které jsou na pracovní pozici v konkrétním týmu. Samozřejmostí je vyplacení ročního bonusu nebo jeho poměrné části při odchodu v průběhu roku na mateřskou dovolenou.
V čem je to výhodné pro zaměstnavatele?
Snažíme se o to, abychom měli spokojené a motivované zaměstnance. Abychom nepřicházeli o klíčové a kvalifikované lidi a byli konkurenceschopní. Děláme vše pro to, aby k nám přicházeli noví lidé, kteří zapadnou do naší firemní kultury a my budeme zapadat do jejich představy ideálního zaměstnavatele. Osobně mám radost z každého úspěšného návratu maminky po mateřské nebo rodičovské. Z vlastní zkušenosti vím, že dítě rodiče naučí multitaskingu a práci s časem i pod stresem. Pokud mají rodiče dobré podmínky k práci, jsou velmi loajální a výkonní, protože zavírací doba ve školce nebo družině nepočká.
Proč je důležité rodičům pomáhat?
V první řadě chceme předcházet jejich vyhoření, snažíme se, aby mohli vybalancovat svůj pracovní i rodinný život, aby si každá máma a táta mohli říct, že svoji rodičovskou roli zvládají dobře, nemají při práci výčitky a cítí ve firmě oporu i v maličkostech. Přála bych si, aby neměli dilema, jestli práce a kariéra, nebo rodina. Jako matka dvou dětí vím, jak je to náročné.
Má taková podpora i nějaká úskalí?
Napadá mě pouze úskalí spojené s flexibilitou a home officy. Najít správný balanc v tom, jak často umožňovat lidem pracovat z domova, a přitom zajistit osobní spolupráci a kontakt s kolegy a kolegyněmi v kanceláři, je důležité. To podporuje týmovou spolupráci a neformální komunikaci, která může být někdy mnohem efektivnější než formální e-maily a schůzky. Naopak některé aktivity je lepší realizovat osobně. Oboje má své výhody i nevýhody. Je ale součástí naší manažerské práce umět vést tým hybridně, domluvit si pravidla fungování, udržovat týmového ducha a v případě zkrácených úvazků umět rozvrhnout pracovní agendu mezi více lidí. Je to hodně o vzájemné důvěře.
Flexibilita se týká rovněž zaměstnanců 55+. Vycházíte jim také vstříc? Zaměstnáváte je vůbec?
Jsem ráda, že flexibilita práce je u nás pro všechny. Home office umožňujeme podle povahy práce všem, bez ohledu na věk. Některé pracovní pozice reflektují provozní dobu a otevírací dobu poboček. Zaměstnanců 55+ máme přes 600, z toho více než dvě stovky kolegů či kolegyň, kterým je přes 60 let. Při jubilejních obědech, které pořádáme, mě často překvapí, jak dlouho někteří z nich ve firmě pracují. Jsou tu třicet i čtyřicet let a stále z nich čiší vitalita. Věk nehraje roli, důležité jsou pro nás zkušenosti a ochota na sobě neustále pracovat.