Michal Hubík je zakladatelem a ředitelem brněnské značky funkční výživy Aktin. O tom, jak a co jíst, by si s vámi povídal hodiny. Je idealista a praktik v jednom; vysoké nároky na kvalitu surovin a výsledných produktů kombinují v Aktinu s realistickým odhadem toho, co lidé chtějí a potřebují. „Měnit lidem návyky je těžký a dlouhodobý cíl, proto nabízíme především kvalitnější a hodnotnější alternativy k potravinám, které už nakupují.“
Zdravě jíst a zdravě žít: není to jen mantra na začátku kalendářního roku, ale trvalé přání mnoha lidí. Pokud žijete aktivně a sportujete, máte o důvod víc sledovat, co svému tělu dopřáváte. Nejde ale jen o specializované přípravky, které zná každý, kdo pravidelně chodí do fitka. Začíná to u malých věcí, jako je dobře namíchaná granola k snídani, oříškové máslo bez nadbytečného cukru a plné kvalitních tuků nebo korpus na pizzu jen z pěti základních ingrediencí. Inspiraci na použití produktů nebo jednotlivých ingrediencí nabízí tým Aktinu v receptech na webu taky.
Aktin působí na trhu už od roku 2010. Původně se orientoval na prodej sportovních suplementů a zároveň se snažil o osvětu v rámci stejnojmenného webmagazínu. Komunita lidí, která kolem něj vyrostla, je podle Michala Hubíka podobná těm, co firmu vedou: jsou loajální svému zdraví, chtějí vědět, co si pouštějí do těla, a rádi se vzdělávají. Nemají zájem o zázračné proměny za pár týdnů, ale udržitelný, zdravý životní styl.
„Chtěli jsme tehdy hlavně zbořit řadu mýtů o tom, jak cvičit a co jíst, protože těch byl a je český internet plný,“ říká Hubík. Tažení proti bullshitu všeho druhu je pro sympatický tým typické a je znát ve všem, co dělají. Minulý rok tak vznikl Vilgain, vlastní brand s minimalistickým vizuálem, pod kterým Aktin vyrábí všechny své produkty od funkčních potravin po nadčasové oblečení, které dávají smysl.
Každý výrobce říká, že usiluje o co nejkvalitnější výrobky. I vy máte kvalitu a čistotu ingrediencí jako hlavní motto. Co pro vás tahle hodnota znamená konkrétně?
Je to vlastně strašně jednoduché. Snažíme se vyrábět věci tak, jak to bývalo kdysi, a namontovat je na to, jak lidé žijí dnes. Což paradoxně vyžaduje velkou míru odhodlání, energie a lidí, kteří to cítí podobně jako my. Podstatou dobrého jídla je samozřejmě excelentní kvalita surovin, protože z nich to všecko vychází. Ty pak k lidem dostáváme tak, jak jsou, anebo vyrábíme produkty a směsi, které nahradí to, co už člověk sám používá. Lidi nenaučíte „jíst jinak“, nebo rozhodně ne hned. Naše cesta není to měnit, ale spíš nabídnout alternativy k tomu, co už existuje: alternativy hodnotnější, sytivější, nutričně bohatší, s lepšími poměry účinných látek, bez zbytečné chemie.
Člověk si koupí program, za 12 měsíců zhubne, nafotí se na Instagram a dá si fotku na fitness.cz. Mě ale zajímá, jak se cítí po dalším roce. A nedivil bych se, kdyby hůř.
Člověk se nemůže ubránit dojmu, že tohle by neměla být alternativa, ale standard. Přesto je trh plný méně kvalitního zboží a lidé ho kupují.
Velké značky jsou efektivní v tom, že chápou určité lidské potřeby a nabízejí jejich řešení za nízké ceny, byť tím pádem většinou i v nízké kvalitě. Benefitují z nízké vzdělanosti v téhle oblasti. Chápou, že životní styl často není to, co lidé opravdu žijí, ale spíš to, na co aspirují. Dávají spoustu peněz do marketingu produktů, které reálně zákazníkům prospěch nepřinášejí, ale umějí vytvořit dojem, že jsou „top“. My naopak děláme „obyčejné“ produkty, což je zároveň mnohem víc práce než vymyslet nějakou mikroskopickou inovaci a udělat jí dobré promo.
Zaujalo mě, že jste v loňském roce vedle funkčního jídla představili i řadu oblečení. Jak to jde dohromady? A má oblečení podle vás taky nějaké „kvalitní ingredience“?
Samozřejmě. Řešíte barvy a jak mohou být toxické, řešíte střihy, udržitelnost, jak se v oblečení bude člověk cítit. Trvanlivost – aby se to nesepralo, nežmolkovatělo. Chceme se vymezit proti trendu ultra fast fashion, který vede ke konzumní nadprodukci s nízkou estetickou hodnotou a krátkou životností. Snažíme se dělat kvalitní oblečení za rozumnou cenu, co vydrží. Designérka kolekce, Kristina Isikli, o tom mluví moc hezky: mají to být kousky, které v šatníku nejen potřebujete, ale budete je i milovat, a to nejen tenhle víkend, ale i za pár let.
Aktin působí na trhu přes deset let, začínali jste původně jako osvětový magazín o sportovní výživě. Máte pocit, že se za tu dobu zlepšilo povědomí lidí o tom, jak by měla vypadat kvalitní strava?
Těžko soudit, naši zákazníci jsou totiž v tomhle hodně napřed. Nějaký posun tam ale vnímám. Lidé jsou vzdělanější, informovanější, a někdy se až divím, co všechno vědí. Český zákazník rozhodně není žádný blbec.
Zaujalo mě, že dáváte důraz na pečlivé vyladění produktů, které může trvat měsíce nebo i rok. To mi připadá jako dost nákladný proces. Zjistili jste, že se vám to vyplácí?
My bychom na tom nemuseli dělat tak dlouho, kdybychom byli efektivní. (směje se) Nejdeme do kompromisu, jde nám o kvalitu. Může se stát, že se zdržíme kvůli pomalému dodavatelskému řetězci, protože chceme jednu konkrétní ingredienci, která je na druhém konci světa. A nejdéle trvá, pokud ladíte zatím neexistující produkt a stavíte si ho sami.
Vy sám jste Aktin zakládal. Co byla vaše prvotní motivace? Jak tehdy vypadal trh s funkčním jídlem?
Bylo mi devatenáct a o jídlo jsem se zajímal hlavně prakticky. Začínal jsem různými suplementy a výživou pro hardcore sportovce. V tu dobu ještě byly cool svaly, lidi vzhlíželi ke kulturistům. Mně už tenkrát přišla kulturistika úplně padlá na hlavu, ale bohužel to určovalo, co bylo dostupné na trhu, od proteinů po různé předtréninkové přípravky. Obchody byly plné nesmyslů, prodávaly se tu věci katastrofální kvality. A do toho jsme přišli my a říkali jsme si: „To všecko určitě strašně funguje, budeme mít svaly, holky nás budou chtít.“
Jak dlouho vám to vydrželo?
Všechno jsem to do sebe cpal a postupně přicházel na to, co je v tom za bullshit. Kvalita byla zoufalá, používaly se účinné látky v dávkách, které vůbec nefungovaly. V magazínu Aktin jsme na tohle začali poukazovat, a to nejen na nesmysly ve výživě, ale i různé jiné mýty a omyly, co šířili různí fitness guru. To je ostatně problém, který nemizí. Stačí, aby člověk něco tvrdil zajímavým způsobem, udělal si dobré fotky před a po, a lidé si od něj koupí cokoliv.
Kromě stravy určené pro velmi aktivní sportovce, jako jsou proteinové směsi nebo předtréninkové formule, Aktin nabízí v podstatě běžný sortiment: vločky a granoly, sušenky, mouky, sušené ovoce, oříšková másla, džemy a marmelády. Ocenili jsme, že ve většině případů je složení formulované tak, aby mělo minimum přidaného cukru; sladí se buď stévií a dalšími rostlinnými sladidly, nebo javorovým sirupem a medem. Klíčem je minimalizovat seznam ingrediencí, nechat vyniknout přírodní chutě a usnadnit přípravu.
Doporučujeme:
Vilgain Kečup: neobsahuje žádný přidaný cukr, sladkost je zajištěna sladidly přírodního původu (stévií a erythritolem), které tvoří pouze 1 % jeho obsahu.
Lyofilizované ovoce: spousta chuti, zachování zdraví prospěšných látek a snadné skladování.
Základ na pizzu: bez konzervantů, barviv a dochucovadel a jen z pěti ingrediencí. Na rychlou večeři uprostřed týdne jako dělané.
Vy naopak necílíte na někoho, kdo potřebuje rychlé výsledky nebo tělesné make-overy, ale spíš na lidi, co si chtějí trvale udržet zdravý životní styl.
Můžete to dělat dvěma způsoby. Buďto vyrazíte s tím, na co lidé slyší: „Zhubneš spoustu kilo, za dvanáct měsíců z tebe uděláme gladiátora.“ A není divu, že na to slyší, jsme tím všichni obklopeni 24 hodin denně, ve filmech, v médiích, na sociálních sítích. Takže za dvanáct měsíců člověk zhubne, nafotí se na Instagram a dá si fotku na fitness.cz. Mě ale zajímá, jak se člověk cítí po dalším roce. A nedivil bych se, kdyby hůř. Na druhou stranu cesta k lifestylu, který je udržitelný, není jednoduchá a prostě to trvá.
Přijde mi docela originální, že Aktin není jen obchod s výživovými produkty a „blogem“, kam přibude jeden text měsíčně, ale má vlastní plnohodnotný magazín. Jak jeho obsah vzniká?
Jde o směs domácích i zahraničních zdrojů a lidí, kteří píšou o tom, co je zajímá. Často mají akademický background, vyznají se ve studiích, umějí si dohledávat ověřené informace. Pokud je někdo juniornější, dělá fact-checking a učí se. Na druhou stranu v psaní o výživě je všechno trochu relativní, tahle věda je mladá a pořád je v ní něco nového.
To mě právě napadlo. Různé výživové teorie se neustále vyvíjejí, co rok tu máte nějaké nové informace nebo směry.
Články pravidelně aktualizujeme. Témat je spousta, ale těch pár základních se opakuje stále dokola a tam si dáváme pozor, abychom byli aktuální. Některé jsou přepsané už třeba pětkrát.
Které jsou ty základní? O čem si lidé u vás chtějí číst nejčastěji?
Je to typicky hubnutí – to řeší všichni. Je to dané lifestylem, jaký jsme si v důsledku nějakého civilizačního progresu nastavili. Přijede vám Rohlík s nákupem, přijede vám Wolt s jídlem, přijede vám kadeřník až domů, takže vy můžete celý den sedět a jednou za hodinu se připojit na meeting.
Konkrétně u nás lidé hledají, jak zhubnout rychle. A to mají ještě kliku, že skončí u nás, protože jindy je to dovede na programy typu Get Lean Quick a z toho potom můžou vzniknout skutečné problémy – třeba poruchy příjmu potravy. My se jim to snažíme vysvětlovat v souvislostech, ale ne vždycky to zabere; lidé sice podvědomě vědí, co mají dělat, ale nechce se jim.
I ve sportovní výživě jsou trendy. Co u vás teď letí a proč?
Určitě oříšková másla. Jsou skvělým zdrojem toho, co vám různí guruové zakazují jíst – kvalitních tuků. Jestli se chcete posouvat ve výkonech obecně, tuky jsou nepostradatelnou součástí. Kvalitní tuky jsou pak nejlepší zdroj energie. A navíc jsou chuťově skvělá. Spousta lidí zbožňuje Nutellu. Před desítkami let, když v Itálii vznikla, byla z ořechů a z čokolády. Teď není ani z jednoho, je v ní leda cukr a palmový olej. Oříšková másla jsou taková retro Nutella.
Není to zrovna to, co bych intuitivně označila za sportovní výživu.
Samozřejmě se to nesmí jíst po kilech. V máslech jsou kombinace látek, které ohromně stimulují chuťové buňky, a lidský mozek je nastavený tak, že mu konzumace přináší opravdu velmi pozitivní pocity. Když vyladíte chuť i makronutrienty, lidi to pak dělá opravdu happy. Proto píšeme na víčka: Pozor na to, kolik toho sníš!
Pro co k vám chodí lidé nejčastěji?
Na prvním místě jsou proteinové směsi. Vždy po ruce, jednoduché na přípravu a lidé už vědí, že doplňovat bílkoviny je důležité a že získávat je jen ze stravy, z běžných produktů, není snadné, obzvlášť pokud jste fyzicky aktivní. Prodáváme také hodně zavařeného čistého krůtího masa, to nás samotné překvapilo. Pak proteinové tyčinky, granoly, vločky…
Je naopak něco, co vám uniká?
Dlouhodobě se nám nedaří najít někoho, kdo s námi vyvine čokoládu. Chceme mít nejen kvalitní kakao, ale díváme se i na obsah aktivních látek, kterých je kakao plné. Chceme dělat čokoládu, která nebude výborná jen chuťově, ale bude mít i pozitivní vliv na náladu a může mít vyloženě příznivé účinky na zdraví.
Naposled jste byli hodně vidět, když jste navázali spolupráci s Martinem „Mikýřem“ Mikyskou. Podle všeho jste s Mikýřem jeho protein doopravdy vyvíjeli… Jak to probíhalo?
Vybíráme si pro spolupráci lidi, které máme rádi. Respektujeme, co Mikýř dělá, je to jeden z mála lidí v Česku, který je opravdu vtipný, jeho humor je promyšlený, drzý, není to nuda. A on chtěl s námi dělat protein, takže jsme si společně odladili nejen balení, na kterém je pár malých easter eggs pro fanoušky, ale hlavně příchuť, což je „podivuhodný banán v čokoládě“. (směje se).
Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem, značkou Aktin.