Když se v běžné školní třídě zeptáte, kdo má rád diktáty, les rukou patrně neuvidíte. Leda byste snad přišli do třídy Lucie Sichingerové na Masarykově základní škole v Plzni. K výuce češtiny používá legendární časopis Bravo, youtube nebo facebook. Podobně nápaditých učitelů v českých školách přibývá. A je to dobře.
Lucii Sichingerové prý ani nic jiného, než být nápaditá, nezbylo. Po studiu pedagogické fakulty totiž deset let pracovala jako novinářka. Když potom nastoupila do školy, zjistila, že už si toho z didaktiky příliš nepamatuje. A tak začala hledat inspiraci, kde se dá. „Měla jsem nějakou starší učebnici a tam byl jako diktát úryvek z poradny v časopise Sedmička pionýrů. A tak mě napadlo, že budu diktovat texty z poradny v oblíbeném Bravíčku,“ popisuje učitelka osmáků a deváťáků. Co na to děti? „Těší se na každou novou větu – u diktátu něco nevídaného.“
Netradičních metod používá víc. Například studentům pustí nějaký hit, na tabuli promítne český překlad a zadá úkol do konce písničky vypsat všechna přídavná jména nebo třeba najít synonyma. „K výběru těch správných písní mě inspirují vlastní děti, kterým je 14 a 17 let,“ říká Lucie Sichingerová. Se svými žáky si pouští i tolik oblíbené youtubery. „Třeba odposloucháváme hovorové výrazy a pak je převádíme do spisovné češtiny.“
S žáky ale pracuje i „normálně“, dodává. „Jen je potřeba ty puberťáky něčím zaujmout, přiblížit se jim. Když má někdo rád fotbal, dostane práci s textem o fotbale – třeba z časopisu Hattrick, který odebírá můj syn. Holky pracují s časopisy o módě a líčení.“ Spolu se žáky sleduje i Facebook. „Pracujeme třeba se stránkou Grammar nazi, kam lidé reportují různé pravopisné chyby. To slouží jako motivace k učení. Proč umět dobře česky? Protože ztrapnit se může i číšník, když píše jídelní lístek, nebo prodavač,“ vysvětluje plzeňská učitelka.
Spolykal prášky a pustil si plyn
Šanci zaujmout má určitě i kontroverzní text, který nedávno vzbudil vášně mezi učiteli na sociálních sítích. V úkolu na vyjmenovaná slova z cvičebnice Zábavný pravopis se správná i/y doplňují do textu o muži, který si kvůli nevěře vzal prášky, pustil si plyn, ale přežil díky odstávce.
„U tohoto textu je šance, že si žáci problematická slova zapamatují, rozhodně větší, než když jim budeme dávat věty typu ‚Mlynář mele obilí‘. Vždyť už to vůbec není z jejich světa,“ míní Lucie Sichingerová.
Její kolegyně z plzeňského gymnázia Monika Stehlíková souhlasí. „Ono učit doplněk na větách typu Víly tančily na louce bosy není úplně motivující,“ míní. Sama se nečervenala ani ve chvíli, kdy se jí její studenti zeptali na zdůvodnění pravopisu ve vulgarismu, jehož synonymum zpopularizoval prezident Zeman.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.